سرویس: سیاسی
کد خبر: 27969
|
07:12 - 1396/05/09
نسخه چاپی

یادداشت؛

کابوس بحران آب و مدیریت مردمی

کابوس بحران آب و مدیریت مردمی
آب مایه حیاتی است که هیج جایگزینی ندارد، این یک واقعیت است؛ پس هر شهروند یک مدیر برای رعایت الگوی مصرف آب باشد.

به گزارشايلام بيداربه نقل از ایلام پویا، فرزاد شیرزاد در یادداشتی نوشت:: همچنانکه ملت عزیز و به ویژه همشهریان مطلع اند " آب " این مایه حیاتی نه قابل تولید و نه قابل اکتشاف است، بلکه وجودش بسته به لطف الهی و نزول آن، شرایط جوی، اقلیمی و آب و هوایی و تنها راهکار تامین آن نیز مدیریت منابع آب و مصرف آن می باشد.

فلذا باعنایت به موارد فوق الذکر و موقیعت جغرافیایی کشور و بویژه استان ما ایلام و همچنین اوضاع و تغییرات آب و هوایی و شرایط خاص جوی در این نقطه که خشک سالی های پی در پی و یا کاهش بارش ها را در پی داشته، قطعا بحران آب جدی است.

اما آنچه به عنوان اقدام عاجل و فوری باید صورت گیرد همان "مدیریت مصرف "است. بدین معنا که مصارف آب در بخش خانگی و شرب باید از بخش های دیگر جداشود.

در بخش خانگی نیز هر خانواده باید حتی الامکان مقدار سرانه مصرف رارعایت کند. در شهر ایلام که قطعا باتوجه به اوضاع بارش های سالانه،افزایش ضریب جمعیتی،محدودیت منابع آب، مرتفع بودن سطح مناطق شهری نسبت به دامنه کوه های برف گیر و... بحران آب جدی تر است؛ اما متاسفانه باید گفت در بحث آب شرب،بخشی از مشکلات آب در شهر به مشترکان و خود مردم بر می گردد .

مثلا وجود انشعابات غیر مجاز که نه تنها هیچگونه هزینه ای پرداخت نمی کنند بلکه چندین برابر سرانه کشوری مصرف کرده و متاسفانه هدر رفت آب در این انشعابات شاید چند برابر مقدار مصرفی هم باشدو یا وجود کارواش هایی که از آب شرب مخصوص مصرف خانوارها برای ماشین شویی استفاده می کنند و یا کارگاه ها وسایر مشاغلی که مصرف آب آنها بالاست که باز از آب شرب استفاده می کنند؛ و این در حالی است که علیرغم وجود نیروهایی متخصص،زحمتکش و متعهد در شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام ،قطعی آب در شهر بوجود میاید که برخی شهروندان عزیز هم بی اعتنابه آنچه که بر کارکنان آبفا می گذرد، بعضا با الفاظی تند سعی در بزرگنمایی مشکلات دارند؛ ولی حقیقت این است که یکی از مشکلات اصلی آب و قطعی آن عدم مدیریت صحیح مصرف ورعات نکردن الگوی مصرفی است.

بدین شرح که می شود بجای شستن یک کوچه آنرا جارو کرد.بجای شستن اتومبیلی آنرا با لنگ ودستمال تمیزکرد.بجای بازکردن شیر آب در گلخانه و یا باغچه از آب شستشوی میو وسبزیجات استفاده کرد و...

شهروندان عزیز باید بدانند که فرزندان آنان در آبفا در قسمتهای گوناگون از اپراتورهای سد،خط انتقال و پمپاژ، تصفیه خانه، بخش آزمایشگاهی،حراست ،حفاظت فیزیکی، مدیریت استان و قسمت های گوناگون، معاونت های مختلف، بهره برداری و سایر قسمتها شبانه روز و در گرما و سرما و در بدترین شرایط با تعهد و تخصص و تحمل بار روانی ناشی از ساعت های طولانی کار در فضای باز و یافضاها خاص مشغول کارند که بتوانند آبی سالم وگوارا به دست شهروندان برسانند.

پس شایسته است با رعایت الگوی مصرف و اقدامات ضروری دست دردست هم دهیم برای عبور از لحظات سخت بی آبی وجلوگیری از بحران غیر قابل انکار آب.

آب مایه حیاتی است که هیج جایگزینی ندارد،این یک واقعیت است. پس هر شهروند یک مدیر برای رعایت الگوی مصرف آب باشد.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب