سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26911
|
07:33 - 1396/03/17
نسخه چاپی

یادداشت؛

شعارهای کلیشه ای مانع تحقق اقتصاد مقاومتی در ایلام

شعارهای کلیشه ای مانع تحقق اقتصاد مقاومتی در ایلام
مسؤولان با جدیت و با همت و کار مضاعف نگذارند اقتصاد مقاومتی به شعار و برگزاری همایش و یک سری کارهای روتین محدود شود.

فرشته سنجیده:: مقام معظم رهبری در طول سال 95 نیز بارها اصرار خویش بر اجرای شاخص های اقتصاد مقاومتی را روشن ساخته و مسئولان را به عملگرایی و کار فوق العاده فرا خواندند آنچه مسلم است، موضوع اقتصاد مقاومتی و تبعات ناشی از عمل نکردن به آن به حدی زیاد بوده که مقام معظم رهبری بار دیگر این مهم را مورد تأکید قرار داده و به عمل کردن به آن بر اساس اشتغال و حمایت از تولید داخل تأکید کرده‌اند.

رشد و توسعه در داخل هر کشور یکی از ضرورت های نظام های حکومتی در جهان است که توجهات دولتمردان را به خود جلب کرده و برنامه ریزی های متنوعی را در این زمینه از سوی آنها شاهدیم اما آنچه تغییرات توسعه ای را متفاوت با سایر رقبا می کند ملت مدار بودن این تغییرات است.
از گذشته تا کنون بسیاری از صاحبان اندیشه در زمینه های اقتصادی بر آن بودند تا سطح رفاه و برخورداری جامعه خود را بالا ببرند و در این بین استفاده از حداکثر ظرفیت های داخلی بهترین راه برای این رویکرد به شمار آمده است، ظرفیت هایی که با ارزانترین و سریع ترین روش ها می تواند به بهترین و گرانترین کالاها و خدمات برای عرضه به دیگران مورد سرمایه گذاری واقع شوند.
با بالا گرفتن خصومت ها علیه کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم ابتکار ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در آن کشور برای بازسازی آلمان جنگ زده و محروم الگویی برای دیگر کشورها شد تا از این روش برای ایجاد رشد و توانمندی های اقتصادی در داخل خاک خود بهره ببرند. عموم اندیشمندان اقتصادی جهان به این نتیجه رسیده اند که اگر اقتصاد وابسته به غیر باشد و از قدرت ملت خود برای ایجاد ارزش افزوده بهره نبرد به طور قطع در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
همچنین وابستگی شدید به اقتصاد تک محصولی باعث می شود تا در نوسانات بازار ضربه پذیری فعالان اقتصادی و به طبع آنها جامعه افزایش یابد. از این رو توجه به یک اقتصاد چند وجهی درون زای برون نگر مطلبی است که در طی چند سال گذشته به عنوان یک استراتژی اقتصادی تحت عنوان " اقتصاد مقاومتی" از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.
اقتصاد مقاومتی می کوشد تا با استفاده از حداقل های داخلی در زمینه منابع خدادادی و بهره گیری حداکثری از نبوغ و قابلیت های منابع انسانی در تبدیل مواد به کالا یا خدمات ارزشمند نیازهای داخلی را رفع و بازار جدیدی را برای صادرات باز کند. همچنین در نگاه این نوع از اقتصاد باید توانمندی های سایرین احصاء و با روش های بومی به خدمت داخل در بیایند تا نقص در تولید و کیفیت محصول رفع شود.
بازسازی صنایع داخلی، سرمایه گذاری بر روی بخش تحقیق و توسعه از طریق دانشگاه ها برای اجرا در سطح صنایع و خدمات، مطالعات درباره نیازهای بازارهای فرامرزی و ... همگی روش هایی هستند که اقتصاد مقاومتی می تواند برای آنها مفید و زمینه ساز شرایط بهره برداری باشد.
امروزه روز اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک شعار در یک کشور اسلامی تحت فشار بیگانگان بلکه به عنوان یک ضرورت در کشورهای دیگر در حال کاربردی شدن است و اتفاقات اخیر ایالات متحده در محدود کردن تجارت با چین و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای داشتن سیاست های مالی و اقتصادی مستقل نمونه ای از این مدعاست. حال امیدواریم در چند ماه باقی مانده به سال ۹۷ فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصادومقاومتی تنها به شعار و برگزاری همایش و یک سری کارهای روتین محدود نشود و مسؤولان با جدیت و با همت و کار مضاعف در تحقق شعار سال در قالب اقدام و عمل بکوشند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب