سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26457
|
08:53 - 1396/02/16
نسخه چاپی

یادداشت؛

مسئول چهار سال فرصت سوزی توسعه در استان ایلام کیست ؟

مسئول چهار سال فرصت سوزی توسعه در استان ایلام کیست ؟
ایلام در غربی ترین نقطه ایران جزو مناطق محروم کشور به شمار می رود که در دولت تدبیر و امید و هم فرصت توسعه را از دست داد و دولت عملا در بخش های مهم به استان توجهی نکرد.

جبار صفربیگی::ایلام در غربی ترین نقطه ایران جزو مناطق محروم کشور به شمار می رود که در دولت تدبیر و امید و هم فرصت توسعه را از دست داد و دولت عملا در بخش های مهم به استان توجهی نکرد.

مهران منطقه آزاد نشد
مرز مهران در استان ایلام به عنوان یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور برای صادرات کالا و تردد زوار عتبات عالیات شناخته می شود، این مرز هم اکنون با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی مواجه است که چاره اندیشی مسئولان برای رونق این مرز هنوز جواب نداده است.
یکی از مهمترین خواسته های مردم استان تبدیل مرز مهران به عنوان منطقه آزاد تجاری بوده که این مهم در سفر رئیس جمهور به استان مورد تصویب قرار گرفت و حالا بعد از چند سال این مصوبه در خانه مجلس گیر کرده است.
در سال 94 طرح منطقه آزاد تجاری مهران به همراه چند منطقه دیگر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه این طرح در مجلس دو بار رد شد.
مرز مهران به دلیل نزدیکی به شهرهای عراق و امنیت یکی از مهمترین مرزهای تجاری کشور برا صادرات کالا به شمار می رود که تصویب منطقه آزاد تجاری مزیت های این مرز را دوچندان می کند.
یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام امروز بحث بیکاری است که قطعا اینجاد منطقه آزاد تجاری فرصت های زیاد شغلی برای مردم استان و شهرستان مهران فراهم می کند و بخش از محرومیت های گسترده استان را رفع خواهد کرد.
تبدیل منطقه آزاد تجاری از جهات دیگیری برای استان ایلام و شهرستان نیز بسیار موثر است؛ رفع کمبودهای زیرساختهای شهرستان با سرمایه گذاری های دولت رفع می شود و پای سرمایه گذاری های خارجی به این شهرستان نیز باز می شود.
خودکشی هر سال بیشتر از پارسال
استان کوچک ایلام دارای آسیب های اجتماعی مثل خودکشی، اعتیاد و طلاق است که متاسفانه هر سال این آمار دراستان افزایش می یابد.
محرومیتهای بخش اقتصادی و مشکلات بیش از حد در استان باعث شده آسیبهای اجتماعی در استان تشدید شوند و آسیبهای زیادی مثل خودکشی، طلاق، نزاع و ...در استان از نرم کشوری بالاتر باشد و حتی در مواردی استان در ردیف اول استانهای کشور قرار گیرد.
آسیب‌های اجتماعی در ایلام کلاف درهم‌تنیده و پیچیده‌ای هستند که به نظر می‌رسد خودکشی بیرونی‌ترین و بزرگ‌ترین حلقه این کلاف بزرگ به‌حساب می‌آید، خودکشی اینک از مرز یک آسیب و حتی مسئله عبور کرده و به یک بحران اجتماعی در استان تبدیل‌شده است و حل آن نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام در سطح ملی بوده و حل آن از دست یک فرماندار و استاندار خارج‌شده است.
متاسفانه اعتبارات برای اجرای طرحهای مطالعاتی برای موضوع خودکشی در استان نیز در حد حرف باقی مانده است و طرح جامع و کاملی برای پیشگیری از این قضیه در استان وجود ندارد.
در بحث خودکشی در استان ایلام نظرهای مختلفی وجود دارد به طوری که بعضی اعتقاد دارند حدود ۶۰ درصد خودکشی ها در استان اختلافات خانوادگی است.
هنوز علل ریشه یابی اصلی خودکشی در استان ایلام مشخص نیست ولی بیکاری، مشکلات خانوادگی و.. از مهمترین دلایل این معضل در استان ایلام هستند.
ایلام و حسرت داشتن راه آهن
سالهاست از وعده اتصال ایلام به راه آهن کشور می گذرد، ولی هر سال این وعده ها اجرایی نمی شود و تلاشی هم برای اجرای این مصوبه انجام نمی شود.
استان ایلام در غرب ایران با توپوگرافی کوهستانی یکی از استان های کم برخوردار از لحاظ زیرساخت های ارتباطی است و همین مسئله باعث عدم توسعه یافتگی کل استان شده است.
نبود راه های ارتباطی مناسب، نبود آزادراه و کمبود پروازهای فرودگاه تنها فرودگاه هم باعث شده این استان در بین کوه های زاگرس در حصار قرار گرفته باشد، هم اکنون استان ایلام دارای ۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی است و طول کلی راه های استان نیز سه هزار و ۷۸۰ کیلومتر است.
سال های اخیر مصوباتی برای خرج کردن استان از بن بست جغرافیایی از جمله اتصال استان به راه آهن غرب کشور تصویب شد که با وجود تلاش های فراوان هنوز اجرایی نشده است.
در دولت گذشته حتی کلنگ زنی این طرح نیز زده شد ولی در حد همان ماند و الان بعد ازسالها بدون هیچ پیشرفتی خاک می خورد.
اهمیت استان ایلام به دلیل وجود مرز مهران و تردد میلیون ها زائر در طول سال اتصال استان را به راه آهن ضروری می کند ولی مسئولان کشوری و استانی به این مهم توجه چندانی ندارند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب