سرویس: استان ایلام
کد خبر: 22235
|
13:30 - 1395/05/24
نسخه چاپی

ایل گرایی تهدیدی برای فرهنگ انقلابی گرایی

ایل گرایی تهدیدی برای فرهنگ انقلابی گرایی
نباید ارزش معنوی فرهنگ ایثار وشهادت رابه سطح جوانمردی های محلی وطایفه ای تنزل دهیم زیرا شهدا متعلق به همه ملت ایران وبلکه جهان اسلام هستند و یک شهید تنها الگو وافتخار طایفه ای خاص نمی باشد.

گروه سیاسی ایلام بیدار-جعفر نظری:: با مروری بر شبکه های مجازی و امواج گسترده آن در میابیم که همواره عده ای در سطح استان  پیرامون موجودیت اقوام ، ایلات و نسب شناسی طوایف خود بحث و گفتگو می نمایند.

 این افراد در مناظرات خود بیشتر از هر موضوع دیگری به  ساختار ایل و مسایل پیش پا افتاده ای که منجر به شکاف و اختلافات محلی، انحرافات تاریخی و اجتماعی در منطقه می گردد اهمیت می دهند.

 ازویژگی های این جماعت ابراز وابستگی شدید به  قومیت های  خارج از استان  است که با استدلالهای بی پایه واساس خود را به هر طریق ممکن از تبار سایر اقوام ساکن در منطقه مبرا می دانند این درحالی است که علاوه برشباهت ها واشتراکات بسیار فراوان با  همدیگر حداقل کمترین سنخیت را از حیث زبان فرهنگ وحتی مذهب به  مناطق مورد نظرشان دارند.

شاید این طرز تفکرو تعصب کورکورانه حاصل فعالیتهای تفرقه افکنانه  شبکه های ماهواره ای  ونیز خارج نشینان اجیر شده غرب  باشندکه هدفی جز خدشه دارنمودن همگرایی و وحدت  ملت ایران را ندارند که متاسفانه بجز عده ای اندک مابقی بصورت نا آگاهانه و از روی احساسات پاک وغیرت در مسیر ترویج اینگونه تبلیغات دشمنان نظام اسلامی قرار گرفته اند.

اما بی شک قبل از هرچیز بیان دیدگاه های رهبرمعظم انقلاب بعنوان سکاندار نظام مقدس اسلامی درباره هویت قومی  ضروری وراهگشا می باشد ومی تواند نقشه راهی برای ورود به این عرصه ترسیم نمود،زیرا  اقوام دارای  ظرافتهای  خاصی هستندکه همچون شمشیر دولبه  اگر خدای نخواسته کسانی آگاهانه و یا ناآگاهانه  نتوانند از آن بعنوان ابزار وحدت استفاده نمایند موجب اختلاف و تقویت حس ناسیونالیسم می گردند و تعصب های بیهوده ونامطلوب در شریعت اسلامی گناهی نابخشودنی است که عذابی سنگین برایش در نظر گرفته شده است .

  در اندیشه مقام معظم رهبری تنوعات قومی در یک کشورنه تنها تهدید بلکه میتواند فرصت تلقی شود و  به فراموشی سپردن هویت یک قوم کاری خطرناک  است که پیامد آن ذلت وخواری  درپی دارد معظم له هویت ملی را برهویت های فردی ارجحیت دانسته ضمن اینکه  هویت ملی ایرانیان را از دامنه ملیت فراتر می داند وهویت واقعی جمعی و ملی ملت ایران را نظام اسلامی معرفی میکند وایشان باصراحت افتخارات اقوام ایرانی را در اینکه  فرزند ایران اسلامی هستیم میداندو همچنین مدنظرمعظم له حفظ تاریخ فرهنگ اعتقادات وارزشهای اسلامی که موجب وحدت ویکپارچگی میگردد میتواند هویت  اقوام باشد

حال با این رهنمود می توان گفت آنچه مورد نقد است برجسته نمودن افکار قبیله ای است نه بیان آثار وارزشهای قوم ها، و کمتر کسی با تاریخ وفرهنگ واعتقادات قوم خود مخالفت  دارد بلکه دلالت می شود که افراد اهل قلم ومحقق خصلت های پسندیده وفرهنگ مردم را حتی در سالهای دور مورد بررسی قرار دهند.

 شاید پژوهش های محلی که تاریخ وارزشهای نسل های گذشته را بیان می  کنند باعث عبرت آموزی نسل های امروزی گردد واتفاقا قصور افرادی که در این باره توانمندی دارند اما تاکنون حرکتی را انجام نداده اند قابل گذشت نیست.

  باتاسف فعالین در شبکه های مجازی وعناصری که این روزها به رواج اصالت قوم دامن می زنند کمتر به فکر بررسی وپژگیهای ارزشی قبیله وفرهنگ  واشتراکات اقوام همجوار خود هستند و بجای آن نقاط افتراقی را شعله ور می کنند و علاوه برتوهم دلبستگی به قوم هایی که در هیچ شاخصه ای به منطقه ما شباهت ندارند افکار پوسیده قبیله ای را که کارآیی خود را ازدست داده است را در فضای دموکراسی وشایسته سالاری وجریاناتی مانند انتخابات علم می کنندکه در مرور زمان خسارتهای جبران ناپذیر به  توسعه وحدت ویکپارچگی وارد می نمایند. 

 باید توجه نمودکه ممکن است همین   افراد ایل گرا ویا حتی بصورت ناخودآگاه برخی  مجموعه های رسمی با حسن نیت ودفاع از آرمانهای انقلاب به جریانات ایلی لعاب اسلامی وانقلابی هم بدهند بعنوان نمونه برگزاری یادواره های شهدا وفتوحات دوران دفاع مقدس را با نام وتابلوی ایلات محصور می کنند بطوریکه ازیک منظر نمی توان عمل آنها را زیرسوال برد. اما همانگونه که در بالا به فرمایشات رهبرفرزانه انقلاب نیز اشاره گردید نظام اسلامی ودستاوردهای آن بر هر جریان دیگری مقدم است زیرا وقتی که امام رحمه الله علیه، حفظ نظام را واجب می داند یعنی اینکه همواره به فکر ترقی وحفاظت از ساختار نظام اسلامی واهداف کلان وپیش روی آن باشیم وافتخارات دوران درخشان انقلاب اسلامی رانباید با افتخارات ایل وتبارمان در یک سطح ببینیم.

نباید ارزش معنوی فرهنگ ایثار وشهادت رابه سطح جوانمردی های محلی وطایفه ای تنزل  دهیم زیرا شهدا متعلق به همه ملت ایران وبلکه جهان اسلام هستند و یک شهید تنها الگو وافتخار طایفه ای خاص نمی باشد. البته در مناطقی خارج از استان ممکن است بخاطر وجود بعضی شرارت ها ویا واگرایی ها این نسخه کارساز باشد وبرای ترمیم وجلب افراد آنان دست به چنین کاری بزنند اما دراستان ایلام که همگی خود را صاحبان اصلی  انقلاب  میدانند پیامد همایش های ایلی ضعیف وکم اثر  می باشد.

در هرحال نگرانی  اصلی  وزنگ خطر به همه دلسوزان انقلاب این است که  نباید اجازه دهیم در سطح استان فرهنگ ایل گرایی جایگزین انقلابی گرایی شود وشهدا وایثارگران که قهرمانان ومشاهیر نسل های امروز وآینده هستند جای خود را به تصاویری از خان ها وکدخداهایی بدهند که در فضای مجازی  به وفوردیده می شوند. همچنین زمینه ای فراهم نماییم تانوجوانان وجوانان ما که مخاطبین اصلی وپای کار فضاهای مجازی هستند بیشتر  با سیره شهدا انس بگیرند و در مورد قوم وقبیله خودنسبت به همدیگر فخر فروشی ننمایند.

نکته پایانی اینکه همه مدافعین نظام اسلامی دراستانمان که زنان ومردانی از قبیله کرد،لر،  لک وعرب هستند در سنگر دفاع از انقلاب اسلامی یکپارچه ومتحدباشند وبه پیشینه جاویدان خود در دوران دفاع مقدس مفتخر باشندوبجای عقب گرد نمودن به دوره جاهلیت واصالت قوم وقبیله و دلبستگی به آنچه که تعلقی به آن ندارند ومفید دنیا وآخرت نیست به  ترویج فرهنگ معنوی وحماسی وسر افرازی هایی که حاصل  انقلاب اسلامی است  همت گمارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب