سرویس: سیاسی
کد خبر: 53727
|
08:52 - 1400/07/27
نسخه چاپی

رد پای عربستان در فتنه‌های اخیر بیروت/ هشدار مفتی اعظم لبنان درباره سیاسی کاری مسائل ملی

رد پای عربستان در فتنه‌های اخیر بیروت/ هشدار مفتی اعظم لبنان درباره سیاسی کاری مسائل ملی
منابع لبنانی از پیغام عربستان برای ولید جنبلاط جهت تجدید پیمان با جریان ۱۴ مارس به منظور تشکیل یک جبهه اسلامی-مسیحی ضد حزب الله خبر دادند.

به گزارشايلام بيدار، منابع لبنانی گزارش دادند که یک شخصیت سیاسی مرتبط با عربستان سعودی در سفارت این کشور در لبنان به «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه اعلام کرده که اکنون زمان تجدید پیمان با جریان 14 مارس فرا رسیده است.

منابه نزدیک به ولید جنبلاط گزارش دادند، شخصیت سیاسی مذکور بر اساس دیدارهایی که با «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی ترتیب داده بود بر ایجاد یک جبهه اسلامی- مسیحی ضد حزب الله تاکید کرده است.

روزنامه الاخبار لبنان در این زمینه به نقل از نزدیکان ولید جنبلاط گزارش داد که او به شخصیت سیاسی مذکور درباره این مواضع هشدار داده و اعلام کرد که امور به این شکل پیش نمی رود.

بر اساس این گزارش، جنبلاط همچنین تاکید کرد که این روزها مشغول رسیدگی به بحران اقتصادی و معیشتی جامعه دروزی هاست و تلاش می‌کند از بروز هرگونه فتنه میان جامعه دروزی جلوگیری کند. او همچنین تمایلی به ورود به هیچ محوری که منجر به ایجاد مشکل بزرگی در لبنان شود ندارد.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان روز گذشته بعد از دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور گفت که برخی طرف‌های بین المللی و عربی به دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در لبنان هستند.

وی تاکید کرد که ما در حال پیگیری موضوع اصلاحات و مسائلی هستیم که دولت برای آنها تشکیل شده است و نباید کار دولت مختل شود.

از طرف دیگر شیخ «عبداللطیف دریان» مفتی اعظم لبنان در پیامی خطاب به لبنانی‌ها به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) گفت، چه کسی گفته است که ما در دوره جنایت به عدالت اهمیت نمی‌دهیم؟ این یک راه روشن است که باید به آن پایبند بود به طوری که مردم درباره عدالت و همچنین در مسیر سیاسی دچار اختلاف نباشند.

وی افزود، مسئولان و مردم باید به این 2 راه پایبند باشند و در زمینه اجتماعی نیز نیاز به همبستگی و تعهد به مبانی و اصول انسانی داریم. این شرم آور است که هنگام شکایت شهروندان از کمبود دارو یا قیمت بالای آن و هنگام مشاهده درد و رنج مردم و زمانیکه مردم دچار فقر و گرسنگی شده و قادر به برطرف کردن نیازهای کودکان نیستند، سکوت کنیم.

این مفتی اهل سنت لبنان ادامه داد، ما یک دولت خوب واجتماعی داریم اما برخی سیاستمداران توانایی‌ها و مهارت‌های این دولت را از بین برده‌اند. وظایف تک تک شهروندان و موسسات خیریه واضح است؛ اما دولت و ادارات مربوط به آن وظایف خود را انجام نمی دهند.

شیخ عبداللطیف دریان در اداره به برخی فتنه‌های موجود در لبنان پرداخته و درباره خطرات سیاسی کاری و فرقه‌ای شدن مسائل بزرگ ملی این کشور هشدار داده و گفت، این چه راه خودکشی است که همه آن را قبول می‌کنند؟ فضایی که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم متاسفانه مقدمات جنگ داخلی را به یاد می‌آورد و هر لبنانی عاقل می‌داند که نباید وارد این مسیر خودکشی شود و باید به زندگی مسالمت آمیز و صلح داخلی پایبند باشد.

هواداران «حزب‌الله» و «جنبش امل» که پنجشنبه گذشته در اعتراض به عملکرد بد «طارق البیطار» بازپرس پرونده انفجار مهیب بندر بیروت به خیابان‌ها آمده‌ و در مقابل کاخ دادگستری لبنان به شکل مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند، به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند؛ اقدامی که موجب شهادت 7 لبنانی و مجروح شدن 60 نفر دیگر شد.

جنبش‌های حزب‌الله و امل به دنبال این جنایت در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که عوامل حمله به مردم، گروهی وابسته به حزب نیروهای لبنانی به سرکردگی «سمیر جعجع» بوده‌اند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب