سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53654
|
11:35 - 1400/07/17
نسخه چاپی

واکنش بورس به انتخاب رئیس بانک مرکزی

واکنش بورس به انتخاب رئیس بانک مرکزی
کارشناس بازار سرمایه گفت: شناخت رییس بانک مرکزی از بازار سرمایه و روش‌های تامین مالی می‌تواند زمینه‌ساز کمک در بهبود روند معاملات بورس باشد.

به گزارشايلام بيدار، در جلسه صبح روز چهارشنبه هیئت دولت مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰، «علی صالح آبادی» به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران، به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

صالح آبادی، دانش آموخته دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد هم در همین رشته از دانشگاه امام صادق (ع) است.

از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی می توان مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، رییس سازمان بورس اوراق بهادار (از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰)، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران (۱۳۸۵-۱۳۸۴)، مدیر بورس منطقه‌ای کرج (۱۳۸۴-۱۳۸۳)، فعالیت در بخش ارزیابی سهام در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (۱۳۸۲-۱۳۸۰) و مدیر گروه نظام مالی اسلامی مرکز تحقیقات دانشگاه اشاره کرد.

سابقه صالح آبادی در سازمان بورس منجر به امیدواری فعالانی شده است که اکنون در حال فعالیت در بازار سرمایه هستند و معتقدند که با توجه به تجربه وی در حوزه بازار سرمایه می توان در انتظار روزهایی روشن در معاملات بازار سرمایه بود.

ایجاد همگرایی بین بازار سرمایه و بازار پول با انتخاب صالح آبادی

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) به نهایی شدن انتخاب رییس بانک مرکزی و تاثیر آن بر معاملات بورس تاکید کرد و افزود: یکی از نکات قابل توجه در معاملات هفته گذشته بورس، موضوع انتخاب علی صالح آبادی برای ریاست بانک مرکزی بود که این خبر به عنوان خبری مثبت برای فعالان بازار سرمایه تلقی شد.

وی خاطرنشان کرد: فرد منتخب برای ریاست بانک مرکزی دارای تجربه فعالیت و شناخت کامل از بدنه بازار سرمایه است؛ بنابراین اکنون که وی سکانداری بازار پول را به عهده گرفته است می تواند همگرایی خوبی را بین بازار سرمایه و بازار پول ایجاد کند.

امیرباقری موضوع تامین مالی را یکی از مهمترین مقولات تاثیرگذار بر عقب ماندگی همیشگی بازار سرمایه از بازار پول عنوان کرد و افزود: موضوع تامین مالی جزو رسالت اولیه بازار سرمایه است، در حالی که همیشه تامین مالی در کشور از طریق روش سنتی یعنی بازار بانکی انجام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رییس بانک مرکزی به دلیل شناختی که از بازار سرمایه، تولید و فضای اقتصاد حاکم در کشور دارد نسبت به این موضوع آگاه است که نرخ سود بانکی و نرخ اوراق از جمله اهرم های تاثیرگذار برای ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه هستند.

 وی ادامه داد: با وجود چنین سوابقی از رییس بانک مرکزی، انتظار می رود تا انتخاب وی در نرخ سود بانکی و نرخ اوراق انعکاس پیدا کند و تا حدودی فشار از بدنه بازار سرمایه برداشته شود.

امیرباقری تاکید کرد: شناخت صالح آبادی از بازار سرمایه، روش های تامین مالی و نیز گسترشی که در زمان ریاست وی در بازار سرمایه اتفاق افتاد، طبیعتا می تواند کمک شایانی را به بازار سرمایه داشته باشد. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صالح آبادی به دلیل فعالیتی که در بدنه تولید از طریق بازار سرمایه داشته است به خوبی نسبت به تاثیر نرخ ارز بر فضای بازار سرمایه آشنایی دارد، گفت: یکی از مهمترین دغدغه های فعلی فعالان اقتصادی تفاوت بین نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد است که انتظار می رود در میان مدت این دو نرخ نسبت به یکدیگر همگرایی پیدا کنند و ضمن ایجاد سد برای رانت جویی، زمینه بازگشت رونق به تولید فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط بانک ها با بانک مرکزی  یکی از مهمترین دغدغه هایی بود که نقش رگولاتوری بانک مرکزی را در پاره ای از موارد دستخوش تغییر کرد، اظهار داشت: به نظر می رسد با ریاست صالح آبادی بر بانک مرکزی زمینه ترمیم این رابطه فراهم شود، اکنون که کشور در وضعیت اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی قرار دارد چنین امکانی وجود دارد که بانک ها بتوانند به صورت یکپارچه سنگردار این عرصه باشند.

وجود فضای ثبات در معاملات بازار سهام بعد از ریزش اخیر شاخص بورس

امیر باقری به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: هفته گذشته جهت قالبی در معاملات بازار حاکم نبود،  فشار عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش رفتند و شاهد روندی قابل توجه در جهت مثبت و منفی نبودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود فضای ثبات در معاملات بعد از ریزش شاخص بورس به عنوان فضایی معقول و منطقی در بازار تلقی می شود، گفت: می توان انتظار داشت که در صورت وجود فضای ثبات، راه صنایع و سهام از یکدیگر جدا شوند و شاهد روندی معقول در بازار باشیم.

ترمیم قیمت های جهانی و افزایش نرخ نفت

امیرباقری به ترمیم قیمت های جهانی و افزایش نرخ نفت اشاره کرد و افزود: این موضوع می تواند فرصتی مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد و سرمایه گذاران از این فرصت استفاده کنند، از طرفی برخی معتقدند که این موضوع می تواند اهرم دیپلماتیکی برای ایران باشد تا در شرایطی که دنیا با بحران سوخت مواجه است ایران قادر به بازگشت در بدنه بازار جهانی باشد و تا حدودی از فشار قیمت ها بکاهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نه تنها نرخ نفت و گاز بلکه اکثر کامودیتی ها با ترمیم قیمتی مواجه شدند، به طوری که سنگ آهن با ٢٠ درصد افزایش نرخ مواجه شد، این امر طبیعتا می تواند تاثیرگذار بر سهام شاخص ساز در بازار سرمایه  باشد که این موضوع به عنوان خبری مثبت برای فعالان بازار محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث های فعلی، مساله ترمیم کسری بودجه و تامین مالی غیرتورمی است که انتظار می رود تا افرادی که در بازار سرمایه اشتغال داشتند و بیشتر با دغدغه تولید و تشکیل سرمایه ثابت مواجه هستند بتوانند در این عرصه قدمی مثبت بردارند.

امیرباقری افزود: از رییس فعلی بانک مرکزی انتظار می رود تا با توجه به شناختی که نسبت به اقتصاد کشور و بازار سرمایه دارد بتواند تا حدودی خواسته فعالان بازار را آورده کند.

پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش بینی قرار داد و خاطرنشان کرد: گزارشات کدال یکی از مهمترین مسایل قابل توجه سهامداران است، طبق پیش بینی های صورت گرفته گزارش ٦ ماهه و ماهیانه شرکت ها منتشر می شود که این اتفاق می تواند تا حدودی کمک کننده به روند صعودی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به نظر می رسد تا در هفته های پیشرو بازار روندی متعادل را در پیش بگیرد و فشار تقاضا به بدنه بازار بازگردد، گفت: اتفاقاتی مثبت در انتظار بازار سرمایه است و بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت به عنوان گزینه نخست سرمایه گذاری در کشور تلقی خواهد شد اما لازمه این امر انتخاب درست سهام توسط سرمایه گذاران و نگاه میان مدت و بلندمدت آنها به این بازار برای سرمایه گذاری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد