سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 53618
|
09:26 - 1400/07/12
نسخه چاپی

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

راه‌اندازی اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال/ نشر معارف دفاع مقدس باید از مهدهای کودک شروع شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از نیمه دوم سال جاری، مجدداً اردوهای راهیان نور را راه‌اندازی می‌کنیم و امیدواریم آمار بازدید زائران از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون برسد.

به گزارشايلام بيدار، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در آخرین روز چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس، با حضور در خبرگزاری فارس به تشریح فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد مرکزی راهیان نور کشور پرداخت؛

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار/ اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال برقرار می‌شود

مهدکودک‌ها ایستگاه اول نشر آثار دفاع مقدس می‌شوند

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه سمعی و بصری و همچنین گسترش روزافزون شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها چه تمهیداتی را برای نشر آثار مرتبط با دفاع مقدس در نظر گرفتید؟

همان طور که از اسم بنیاد ما معلوم هست، در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به دنبال این باشیم که این موارد را برای مخاطب نشر دهیم. در این باره، اکثر جوانان مخاطب ما هستند و همین مخاطب با آن ابزارهایی که گفتید، مطالب را دریافت می‌کند. البته برای همه اقشار حرکت می‌کنیم، چون یک سری از مخاطبان ما، اقشار قدیمی و سنتی هستند. با این وجود باید در نظر داشت برای نشر مفاهیم دفاع مقدس مستلزم آن است که از دوران کودکستان و دبستان انجام شود که الحمدلله مهدکودک‌ها زیر مجموعه آموزش و پرورش قرار گرفتند که این تصمیم، اتفاق خوبی است.

یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد، مرکز توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌‌ای است که درباره اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات خوب در این زمینه باشیم. همچنین در حوزه رسانه نیز با تأسیس خبرگزاری دفاع مقدس در سال ۱۳۹۲، به صورت تخصصی برای نشر دفاع مقدس گام برداشته‌ایم.

یادمان کانال کمیل به شهرداری تهران واگذار شده است

از آنجایی که نگهداری یادمان‌ها را به راهیان نور کشور واگذار کرده‌اید، برای حفظ آن‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بنده به صورت همزمان، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور هستم. برخی از یادمان‌ها را به سازمان‌های مختلف از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و حتی شهرداری تهران سپرده‌ایم. به طور مثال آقای زاکانی خواستار سپردن یادمان کانال کمیل و حنظله به شهرداری تهران شده بود که با درخواست ایشان موافقت کردیم.

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار/ اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال برقرار می‌شود

ثبت ملی ۵۸ یادمان دفاع مقدس

خب! برخی از یادمان‌ها از جمله یادمان شهید علی هاشمی در خطر آسیب و تخریب قرار دارند، برای این گونه یادمان‌های فکری شده است؟

من چنین گزارشی ندارم. اگر شما همچین گزارشی دارید، بفرستید حتماً رسیدگی می‌کنم. البته این مورد را متذکر بشوم که ما به‌دنبال ساختن یادمان‌ها نیستیم، چون اعتقاد داریم اگر بنایی را برای یادمانی بسازیم، آن را از حالت طبیعی و بکر، خارج کرده‌ایم. ۵۷ یادمان ثبت ملی داشتیم که امسال هم یک یادمان دیگر اضافه شد که در مجموع ۵۸ یادمان دفاع مقدس در کشور داریم. این یادمان‌ها،‌ موزه طبیعی هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران است.

از سال ۹۱ جلوی ساخت و ساز در محوطه یادمان‌ها را گرفتیم تا حالت طبیعی‌اش را از دست ندهد. مثلاً اگر خواستند سرویس بهداشتی در محل احداث کنند، گفتیم دور از یادمان این کار را انجام دهند. در زمینه یادمان‌ها کار خوبی که کردیم، این بود که به‌عنوان میراث فرهنگی کشور، آن‌ها را ثبت ملی کردیم. البته این کار، بسیار زمان‌بر است و گاهی چهار تا پنج سال طول می‌کشد. در خصوص یادمان شهید علی هاشمی در هور، چون آنجا وضعیت خاص خودش را دارد به طور طبیعی در خطر تخریب قرار دارد. چون به اقتضای هور، گاهی آب بالا و پایین می‌رود و به طور کلی شرایط محیطی مزید بر علت است.

انتشار ۶ هزار و ۵۰۰ کتاب دفاع مقدس در ۷ سال

در حوزه ادبیات دفاع مقدس، کارهای خوبی را در سال‌های گذشته از سوی بنیاد شاهد بودیم و بنیاد پاتوق نویسندگان متعهد انقلابی بود، اما به مرور این شور و اشتیاق برای فعالان ادبیات دفاع مقدس به کاستی گراییده است. البته شاید کرونا هم بی‌تأثیر نبوده باشد.

اتفاقاً من بر عکس شما فکر می‌کنم. آن شورا بسیار فعال است و ماهیانه جلسه دارد. آقای گلعلی بابایی و همکارانشان مدام در بنیاد در رفت‌ و آمد هستند. در زمینه ادبیات دفاع مقدس، اعتقاد دارم که همه کشور، تهران نیست و باید این ادبیات را به همه کشور ببریم. در این زمینه، استان‌هایمان فعال شده‌اند. در حوزه آثار دفاع مقدس تا قبل از سال ۱۳۹۳ در طول بیش از ۲۰ سال، تنها ۷۰۰ عنوان کتاب مرتبط با دفاع مقدس منتشر شده بود. اما از سال ۱۳۹۳ تاکنون بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ کتاب در سراسر کشور به چاپ رسانده‌ایم. با توجه به ترسیم نقشه کاری ادبیات دفاع مقدس در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی در نظر داریم کار تألیف کتاب‌ها را به لایه‌های پایین‌تر کشور ببریم. چون شاید برخی موضوعات تنها در سطح محلی یا منطقه‌ای جذابیت داشته باشد. بنابراین هدف ما تربیت نویسنده است و در این میان، از تقویت نویسنده‌های آماتور هم غافل نشده‌ایم. در حوزه ادبیات، فیلم و سریال هم جشنواره «فانوس» را راه‌اندازی کردیم. در این زمینه، همه استان‌ها پای کار آمدند و کارهای هنری‌شان را عرضه کردند.

یکی دیگر از کارهایی که در زمینه ادبیات دفاع مقدسی انجام دادیم این بود که با توجه به ذائقه مخاطب، حجم کتاب‌ها را متناسب با سلیقه مخاطب جوانمان کم کردیم. در این راستا، در مراسم تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت از ۲۰۰ کتاب گویای دفاع مقدس هم رونمایی کردیم که این کار با همکاری ایران صدا انجام شده است. درباره پاتوق نویسندگان دفاع مقدسی هم تلاش داشتیم که اوج کارهای آن‌ها در سال ۱۴۰۰ گُل کند، اما به خاطر قضیه کرونا کمی با تأخیر روبرو شد. همچنین با توجه به فعالیت ۲۵ موزه دفاع مقدس در کشور، امیدواریم با برگزاری کلاس‌های مرتبط با ادبیات دفاع مقدس،‌ شاهد شکوفایی بیش‌تر در این زمینه باشیم.

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار/ اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال برقرار می‌شود

بیش از ۲ هزار یادمان در سراسر کشور وجود دارد

یکی از وظایف بنیاد، تملک، حفظ و بهره‌برداری از آثار مرتبط با دفاع مقدس است. چه اقداماتی را در سال‌های اخیر انجام دادید؟

در این زمینه، آیین‌نامه‌ای نوشته شده که فعلاً ۵۸ یادمان تملک شده است. این در حالی است که بیش از ۲ هزار یادمان در سراسر کشور وجود دارد و کارهای مرتبط با آن در حال انجام است. تا جایی که امکانش بود، یک سری از ابزار آلات و ادوات جنگ اعم از هواپیما، بالگرد، تانک، خمپاره و غیره، تحت تملک در آمده که بیش‌تر آن‌ها در  مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس به نمایش درآمده است. حتی این اواخر در موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تهران، ماشینی که در آن آقای فخری‌زاده شهید شده بود،‌ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. البته این را باید بگویم که متأسفانه در زمان سازندگی، برخی از تجهیزاتی را که در خوزستان باقی مانده بود به ذوب آهن بردند و آن‌ها را ذوب کردند.

وجود ۱۳ میلیون سند در قالب ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس

البته باید در نظر داشت در کنار این آثار فیزیکی، آثار معنوی جنگ هم جایگاه خودش را دارد. از سال ۱۳۹۱ تلاش کردیم اسناد مرتبط با جنگ را که بیش از ۱۳ میلیون سند است در قالب ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس بالغ بر ۲۵ میلیون سند دارد. اسنادی که ممکن است در جایی دیگر نباشد. این ۶۸ کلان پروژه در واقع جعبه سیاه جنگ است که همه موارد مرتبط با جنگ را در آن پیدا خواهید کرد که الحمدلله در سال گذشته،‌ کار آن به پایان رسید. در تلاشیم که این اسناد را در اختیار مردم به خصوص نخبگان، دانشجویان و محققان در فضای مجازی قرار دهیم. چرا که هرقدر اسناد دفاع مقدس را بیش‌تر حفظ کنیم از تحریف آن جلوگیری کرده‌ایم.

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار

در حوزه معنوی جنگ، تجلیل و تکریم از پیشکسوتان جهاد و مقاومت را انجام دادیم. این کار به دنبال دستور رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۶ انجام شد که معظم‌له خواستار رسیدگی به قضیه پیشکسوتان شده بودند. در مهرماه همان سال ۵۰۰ نفر از فرماندهان در رده لشکر و همتراز آن را مورد تجلیل قرار دادیم تا هفته دفاع مقدس امسال که یک میلیون پیشکسوت جهاد با حضور حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند. در نهایت در این چهار سال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از پیشکسوتان تجلیل شدند. یکی از کارهای دیگر در حوزه معنوی جنگ، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ است که هر کدام از رزمندگان،‌ شهدا، جانبازها و خانواده‌های آن‌ها را شامل می‌شود؛ یعنی چیزی حدود ۵ تا ۶ میلیون کتاب خواهد شد.

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار/ اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال برقرار می‌شود

این اقدامات، تنها شامل دفاع مقدس است یا محور مقاومت را هم شامل می‌شود؟

حوزه محور مقاومت را هم شامل می‌شود. البته یک مقدار با تأخیر در این زمینه ورود کردیم،‌ آن هم به خاطر اینکه حاج قاسم سلیمانی و همرز‌مانش در حال نبرد بودند و نمی‌شد اطلاعات درز پیدا کند. وقتی پیروزی حاصل شد و داعش شکست خورد، با موافقت حاج قاسم،‌ محور مقاومت هم در موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت گنجانده شد.

چه مقدار از پژوهش و روش‌های علمی در حفظ آثار مرتبط با دفاع مقدس بهره بردید؟

به هر حال گریزی از پژوهش و تحقیقات نیست و باید به آن پرداخته شود. در این عرصه، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با نام شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی تأسیس شده که زیر نظر سرلشکر رحیم صفوی فعالیت می‌کند. این پژوهشگاه در موضوعات راهبردی کار می‌کند. در سطح تاکتیکی و عملیاتی هم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس در زیرمجموعه بنیاد ورود پیدا کرده است که کار ۶۸ کلان پروژه را آن‌ها انجام دادند.

راه‌اندازی مجدد راهیان نور از نیمه دوم سال

سردار! برنامه کوتاه‌مدت شما در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس چیست؟

برنامه کوتاه‌‌مدتم، شهادت در راه خداست. اما در حوزه بنیاد،‌ در زمینه ساخت موزه‌ها تکمیل سه موزه دفاع مقدس است که تعداد موزه‌ها را در پایان سال به عدد ۲۷ می‌رساند. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۰ موزه جدید را احداث کنیم. تحقق سند راهبردی با عنوان چشم‌انداز ۱۴۰۴ را در پیش‌رو داریم. همچنین درصددیم از نیمه دوم سال جاری، مجدداً راهیان نور را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی راه‌اندازی کنیم و آمار بازدید زائران راهیان نور را از ۷ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۴ برسانیم. از دیگر برنامه‌ها، هر استان باید ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ برساند و باغ موزه‌ها هم ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ کنند.

تجلیل از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار/ اردوهای «راهیان نور» از نیمه دوم امسال برقرار می‌شود

احداث موزه بین‌المللی طبس و تولید ۱۰۰ انیمیشن دفاع مقدسی

در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای هم امیدواریم امسال حداقل از یک بازی رایانه‌ای و در سال ۱۴۰۱، هر فصل یک بازی رایانه‌ای فاخر رونمایی کنیم. در حوزه مستندسازی نیز مستند ۱۰۰ قسمتی «معیار» با همکاری صداوسیما در حال آماده شدن است که در این مستند،‌ تمام وقایع مرتبط با جنگ به تصویر کشیده خواهد شد. همچنین تولید ۱۰۰ انیمیشن با محوریت عملیات‌های دفاع مقدس در دست اقدام است که کار بسیار نو و جدیدی است. سریال‌هایی با موضوع سرداران شهید از جمله شهید مهدی باکری، شهید علی صیادی شیرازی، شهید بروجردی و شهید احمد کاظمی در حال ساخت یا اقدام است.

در این اواخر نیز بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در شورای اجتماعی کشور، شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی جوانان عضو شده است که امیدواریم به زودی در شورای عالی میراث فرهنگی هم عضو شود. همچنین تلاش داریم برخی کارها را به تشکل‌های مردم‌نهاد به خصوص جوانان واگذار کنیم. تأسیس باغ موزه بین‌المللی طبس را در دست اقدام داریم که کلنگ آن هفتم مهرماه به زمین زده شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ مورد بازدید مردم کشورمان و گردشگران خارجی قرار گیرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد