سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 53614
|
09:15 - 1400/07/12
نسخه چاپی

عمر مفید یک «لوگو» چقدر است؟/ تغییر «نشان» حال خوبی به همراه دارد

عمر مفید یک «لوگو» چقدر است؟/ تغییر «نشان» حال خوبی به همراه دارد
یک هنرمند عرصه گرافیک معتقد است: خیلی‌ها بعد از چندین سال نیاز دارند حتماً نشان خود را تغییر دهند که اتفاق خوبی است و حال خوبی به همراه دارد. خیلی از لوگوهایی که بیش از چند دهه از عمرشان می‌گذرد، امروز می‌تواند تغییر کند.

به گزارشايلام بيدار، محسن سلیمانی گرافیست و مدیر نگارخانه لاله درباره نخستین گام بازطراحی نشان (لوگو) یا هویت بصری یک نهاد، مؤسسه، شرکت و ... به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: وقتی یک سفارش به طراح ارائه می‌شود، در گام نخست باید بریف اولیه (تفهیم‌نامه) را تهیه کند. در تفهیم‌نامه، خواسته‌های سفارش‌دهنده و اطلاعاتی که باید در اختیار طراح قرار گیرد،‌ نوشته می‌شود و پرکردن بریف کمک شایانی به طراح می‌کند. متأسفانه بسیاری از طراحان این موضوع را دست‌کم می‌گیرند یا بدون تهیه آن شروع به کار می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اهمیت نشان و هویت بصری چیست، اظهار داشت: هویت هر شخص یا نهاد یا مؤسسه به نشانه آن بستگی دارد. بنابراین هر مجموعه‌ای لازم است یک نشانه خوب برای خودش داشته باشد تا هویت خود را بیان کند.

این هنرمند عرصه گرافیک درباره اینکه حال عمر مفید یک نشانه چند سال است، اظهار داشت: برخی اعتقاد دارند که برخی نشان‌ها عمر مفید دارند که می‌تواند ۱۰ سال یا حتی دائم باشد. امروز ریدیزاین (بازطراحی) می‌تواند کاربردهای مؤثری داشته باشد و با آن می‌خواهیم نشان دهیم تغییرات و انقلاب درون‌سازمانی رخ داده است که این تحولات محدود یا گسترده را نمایش دهیم که می‌توان از آن به جوان‌سازی یاد کرد. این تغییر با ریدیزاین و ری‌برند صورت می‌گیرد. 

سلیمانی ادامه داد: خیلی‌ها بعد از دو یا سه دهه نیاز دارند حتماً نشان خود را تغییر دهند که اتفاق خوبی است و حال خوبی به همراه دارد، البته معدودی هم که به نتیجه و هویت جدیدی برای مؤسسه، شرکت خود نمی‌رسند، نباید آن را تغییر دهند. مثلاً، نشانه‌هایی داریم که ۳۰ یا ۴۰ سال قبل طراحی شده‌اند و از نظر بصری نشانه‌های خوبی نیستند و ظرایف گرافیکی ندارند و باید بازطراحی شوند. به نظرم خیلی از نشان‌هایی که بیش از ۳ دهه از عمر آن‌ها می‌گذرد، امروز می‌تواند تغییر کند.

این مدرس دانشگاه در زمینه هنر گرافیک گفت: کسانی که سردمدار و مسئولیت اصلی موسسه، شرکت،‌ سازمان و ... را دارند، از طریق نشانه خودشان با اندیشه و تفکری که دارند، حرف نوی خود را به صورت ریدیزاین بیان می‌کنند. طراح گرافیک، سفارش‌دهنده را وادار می‌کند که اهداف خود از این تغییر را در قالب چند کلمه بیان کند تا بتواند از نشان قبلی به بریف طراحی‌شده حرکت کند.

* طراح گرافیک نباید برای دل خودش کار کند

وی تصریح کرد: کار ریدیزاین را نباید به هر گرافیستی سپرد، باید به افرادی سپرد که کارهای عمومی‌تر و مردمی‌تر انجام می‌دهند. ما طراح گرافیک هستیم و برای شخص خودمان کار نمی‌کنیم.

سلیمانی اظهار داشت: ما باید با زبانی صحبت کنیم که آن زبان را مخاطب بفهمد. در عین حال نباید خودمان را در سطح سواد مخاطب پایین بیاوریم. باید بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم و مخاطب را بالا بکشیم و سطرح سواد بصری او را بالا بکشیم.

وی خاطرنشان کرد: در وهله اول باید مخاطب حتماً جذب تصویر شود و اگر پس بزند، دیگر نمی‌توان او را جذب کرد. وقتی او با ما همزبان شد، می‌توان او را آموزش داد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب