سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 53613
|
09:14 - 1400/07/12
نسخه چاپی

بزرگترین فستیوال بریتانیا جان مارماهی های نادر را می گیرد/مواد مخدر تماشاچیان به کام آبزیان

بزرگترین فستیوال بریتانیا جان مارماهی های نادر را می گیرد/مواد مخدر تماشاچیان به کام آبزیان
آثار مواد مخدر ناشی از رفع حاجت تماشاچیان فستیوال معروف موسیقی «گلستون بِری» بریتانیا، مارماهی های نادر و دیگر آبزیان را از بین می برد.

به گزارشايلام بيدار،  جشنواره هنرهای اجرایی معاصر گلاستون بِری (The Glastonbury Festival of Contemporary Performing Arts) که بیشتر با نام گلاستونبری یا گلاستو خوانده می‌شود بزرگترین جشنواره بدون سقف و هوای آزاد و هنرهای اجرایی جهان است که به صورت سالانه در انگلستان برپا می‌شود.گلاستون بری بیشتر برای اجراهای موسیقی‌اش معروف است اما در این جشنواره تئاتر، سیرک، کمدی و بسیاری برنامه های اجرایی دیگر نیز به نمایش درمی‌آید.در سال ۲۰۰۵ محوطه اجرای گلاستونبری بالغ بر بیش از ۳.۶ کیلومترمربع بوده و بیش از ۱۸۶ اجرای زنده در آن اجرا شده و بالغ بر ۱۵۰،۰۰۰ نفر مخاطب داشته‌ است. جشنواره گلاستونبری پذیرای بسیاری از گروه‌ها و موزیسین‌های بزرگ جهان از جمله ریدیوهد، میوز، گوریلاز، آرکتیک مانکیز، د هو، بروس اسپرینگستین، اوسیس، پل مک کارتنی، آر.ای.ام، کلدپلی، پالپ، تی.رکس و... بوده‌ است.

اما این فستیوال فضای باز همواره با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که موجبات نگرانی گروههای مختلف ازجمله ان جی او ها و طرفداران محیط زیست را به همراه داشته است. متاسفانه بخش اعظم شرکت کنندگان در این رویداد موسیقایی را جوانانی تشکیل می دهند که قطعا با بخش هنری این رویداد کاری ندارند و تنها از آن به عنوان محلی برای خوشگذرانی و استعمال مواد مخدر بهره می برند. در تازه ترین تحقیقات علمی به عمل آمده از این منطقه وجود حجم بالایی از انواع مواد مخدر محلول در رودخانه مجاور محل برگزاری فستیوال به اثبات رسیده که دو مساله مهم را در ذهن متبادر می سازد. اول اینکه برخلاف آنچه تصور سنتی از تمدن و فرهنگ و الگوی رفتاری غربی ها در رعایت شئونات انسانی ـ اجتماعی است، جمع کثیری از شرکت کنندگان در این رویداد با وجود صدها توالتی که برای رفع حاجت در این منطقه تعبیه شده، مبادرت به رفع نیاز خود در طبیعت و مجاور رودخانه کرده و از آنجایی که اکثرا در طول این شب ها به استعمال مواد مخدر مشغول هستند، با رفع نیاز خود باعث آلودگی شدید آب شیرین رودخانه و تهدید جانداران آبی از جمله گونه ای مارماهی نادر شده اند. و دوم اینکه انتشار این گزارش حاکی از نامطلوب بودن اینچنین محیط هایی می شود که بعضا تصور بر این است که حاضرین در حال استفاده از یک تفریح و سرگرمی سالم هستند کما اینکه در خلال آن در سطح وسیعی به استعمال مواد مخدر می پردازند. در این خصوص و در ادامه به گزارش مشروح معضل موجود و خطراتی که برای آبزیان به همراه دارد، می پردازیم:

آثار مواد مخدر ناشی از رفع حاجت تماشاچیان فستیوال معروف موسیقی «گلستون بِری» بریتانیا، مارماهی های نادر و دیگر آبزیان را از بین می برد.

دانشمندان پس از فستیوال موسیقی «گلستون بِری» سطح خطرناکی از MDMA(متیلن دیوکسی متامفتامین) را در رودخانه وایت لِیک(دریاچه سفید) پیدا کردند.

دانشمندان میزان خطرناکی از ماده مخدر مخرب زیست محیطی را در رودخانه ای که از محل برگزاری جشنواره گلستون بِری عبور می کند، پیدا کردند که این مواد از ادرار هزاران تماشاچی این فستیوال موسیقی به درون رودخانه وارد شده است.

محققان در سال ۲۰۱۹ میزان مواد مخدر غیرقانونی در رودخانه را قبل، حین و پس از آخرین جشنواره گلستون بِری، اندازه گیری کردند و سطوح بالادست و پایین دست آن را مقایسه کردند.

بر اساس این گزارش، پس از فستیوال ۲۰۱۹، سطح مواد مخدر در رودخانه «وایت لیک» به اندازه ای بالا بود که به حیات وحش آبزیان، از جمله جمعیت مارماهی های نادر، آسیب می رساند.

نتایج نشان داد که میزان MDMA(متامفتامین) در هفته های پس از جشنواره ۱۰۴ برابر پایین دست نسبت به بالادست رودخانه بود و به سطوحی می رسد که می تواند به چرخه زندگی مارماهی های اروپایی، گونه حفاظت شده آسیب برساند. همچنین غلظت کوکائین در پایین دست رودخانه ۴۰ برابر بیشتر بود، اگرچه سطح کوکائین برای آبزیان مضر تلقی نمی شد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که آثار کوکائین در رودخانه ها می تواند باعث بیش فعالی مارماهی ها شود و با تحلیل ماهیچه ها، آسیب جدی به آبشش ها و تغییرات هورمونی مواجه شود.

دان آبرگ، از دانشکده علوم طبیعی دانشگاه بانگور، می گوید: آلودگی غیرمجاز مواد مخدر از طریق ادرار عمومی در هر فستیوال موسیقی اتفاق می افتد. متأسفانه، نزدیک بودن فستیوال گلستون بِری به رودخانه باعث می شود هرگونه مواد مخدری که انبوه تماشاچیان فستیوال مصرف و سپس از طریق ادرار دفع شده، در اکوسیستم آسیب پذیر آب شیرین آزاد می شود.

سخنگوی جشنواره گلستون بِری گفت که حفاظت از رودخانه ها و حیات وحش برای جشنواره اهمیت فوق العاده ای دارد و آنها خوشحال خواهند شد که با محققان برای درک نتایج و توصیه های آنها همکاری کنند.

وی افزود: ما در طول هر فستیوال، مطابق توافق با آژانس محیط زیست، از یک نمونه کامل و موفق نمونه برداری از آبهای شیرین استفاده کرده ایم. پس از گلستونبری ۲۰۱۹ هیچ گونه نگرانی از طرف سازمان محیط زیست مطرح نشد. 

سازمان دهندگان گلستون بِری در آستانه فستیوال آن سال، کمپینی برای آگاهی از آسیب های زیست محیطی ناشی از ادرار عمومی در مزرعه وُرتی راه اندازی کردند، با شعار «روی زمین ادرار نکنید».

آنها در ژوئن ۲۰۱۹ در توئیتر نوشتند: ادرار کردن در اراضی گلستون بِری باعث آلودگی آب می شود که می تواند حیات وحش و ماهیان محلی را تحت تأثیر قرار دهد. سازمان محیط زیست این قدرت را دارد که در صورت آلودگی زیاد، سایت را ببندد. پس لطفاً فقط در صدها توالتی که برای رفع حاجت احداث شده استفاده کنید.

سخنگوی گلستون بِری در پاسخ به تحقیقات جدید، ادرار عمومی را بزرگترین تهدید برای آبراهه و حیات وحش توصیف کرد.

برگزاری فستیوال گلستون بِری از سال ۲۰۱۹ به دلیل همه گیری کرونا امکان پذیر نبوده است. هفته گذشته بسته های اقامتی برای ون های مسافرتی، تیپ ها و چادرهای پیش ساخته برای سال ۲۰۲۲ به فروش گذاشته شد که آمادگی برای برگزاری این فستیوال در سال آینده را نشان می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب