سرویس: استان ایلام
کد خبر: 53595
|
08:35 - 1400/07/10
نسخه چاپی

سخنگوی فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی:

قوانین حمایتی مجلس از سالمندان نیازمند ضمانت اجرایی است

قوانین حمایتی مجلس از سالمندان نیازمند ضمانت اجرایی است
سخنگوی فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به دنبال مسیری برای حمایت از سالمندانی است که تحت حمایت مادی سازمان و نهاد خاصی نیستند بی شک این موضوع در فراکسیون مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارشايلام بيدار، "سارا فلاحی" ، سخنگوی فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی در مورد اقدامات مجلس یازدهم در راستای حمایت از سالمندان گفت: با تشکیل فراکسیون سلامت سالمندان جلساتی با حضور مسئولان و متولیان امر در راستای حمایت از سالمندان برگزار شد و موضوعاتی نظیر اصلاح و ابلاغ سند ملی سالمندی، برطرف کردن خلاء‌های قانونی در ارتباط با خدمات دهی به سالمندان و...، مورد پیگیری قرار گرفت. مجلس تاکنون بیشتر در حوزه قانونگذاری ورود جدی داشته و امیدواریم بتوانیم قوانین جدیدی را در راستای حمایت از این عزیزان در دستور کار قرار دهیم.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان افزود: احترام به سالمندان از دیرباز در فرهنگ کشور ما ریشه دوانده است و از قدیم الایام در فرهنگ ملی و اسلامی ما توصیه و سفارش بسیار به سالمندان شده است اما متاسفانه بر اثر تضاد فرهنگ سنت گرایی و مدرنیته شدن شاهد دوگانگی رفتار با سالمندان هستیم و به سمت فرهنگ توسعه نیافتگی رفتار با این عزیزان حرکت می‌کنیم، به بیانی دیگر جایگاهی که باید سالمندان داشته باشند و خدماتی که به لحاظ مادی و معنوی این گروه از جامعه دریافت کنند دور شده ایم بر همین اساس باید نگاه اضافی بودن سالمندان در برخی از خانواده‌ها تغییر کند.

وی ادامه داد: سالمندان با کوله باری از تجربه می‌توانند به گونه‌ای دیگر در جامعه نقش آفرینی کنند، بایستی فرهنگ تجربه پروری و احترام بزرگان را در زندگی مردم تقویت کرده؛ پررنگ کردن این مسئله تنها بر عهده مجلس نیست بلکه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند نقش آفرینی موثری داشته باشد.

تحلیل بسیاری از قوانین آنها را تبدیل به یک شیر بدون یال، دم و اشکم کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در تدوین برنامه‌های حمایتی از سالمندان تمام تلاش خود را می‌کند منتها در اجرای قوانین به قدری تحلیل و تفاسیر صورت می‌گیرد که تبدیل به یک شیر بدون یال و دم می‌شود. تمام نهادها و سازمان‌ها شرح وظایفی نسبت به سالمندان دارند، اگر کنار یکدیگر قرار بگیرند و به درستی قوانین را اجرایی کنند بی شک شاهد کاهش مشکلات جامعه سالمندی در کشور خواهیم بود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: سالمندان به عنوان کتابخانه‌های ما محسوب می‌شوند و باید به آنها توجه کنیم این مسیری مشخص شده برای زندگی همه افراد است و همگی روزی این مسیر را طی خواهیم کرد، اگر فرهنگ عدم توجه به سالمندان در بین مردم نهادینه شود قطعا در آینده نزدیک نهاد خانواده، احترام و حرمت به سالمندان و بزرگان از بین خواهد رفت و به مرور زمان شاهد رشد خانه سالمندان خواهیم بود. توجه داشته باشیم حذف عضوی که مبتنی بر تجربه است قطعا خانواده را با خلاءهایی روبرو خواهد کرد. 

نبود تکنولوژی زندگی را فلج می‌کند

فلاحی با اشاره به شعار روز جهانی سالمند در راستای حمایت از سالمندان گفت: بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال شعار انتخابی حمایت از سالمندان است، در حال حاضر جامعه به سمت شبکه وند پیش می‌رود تا شهروند مداری، به گونه‌ای که تمام گروههای سنی به سمت زندگی با تکنولوژی حرکت کرده‌اند، اگر بخواهیم تکنولوژی را از زندگی مردم حذف کنیم بی شک شاهد فلج شدن بخشی از زندگی در بیشتر زمینه‌ها خواهیم بود. سالمندان هم جزئی از جامعه هستند، برای برقراری تعادل و توازن در جامعه قطعا نیازمند استفاده از این تکنولوژی هستند، به ویژه در شرایط کرونایی که به واسطه اجرای پروتکل‌های بهداشتی هرگونه تجمع و دورهمی منع شده است، تقویت فناوری دیجیتال می‌تواند نقش بی بدیلی را در حمایت از سالمندان ایفا کند.

وی ادامه داد: نیاز سالمندان به فناوری تکنولوژی به دلیل سالخوردگی و تنهایی بیشتر از رده‌های سنی دیگر است باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که این تکنولوژی به صورت عادلانه در اختیار این عزیزان قرار بگیرد.

عضو فراکسیون زنان در مجلس یازدهم یادآور شد: هر جامعه‌ای باید توانایی عکس العمل با بحران‌های پیش بینی نشده را داشته باشد و بتواند در مقابل داده‌ها تحلیل و پاسخی قانع کننده ارائه کند، اپیدمی کرونا یکی از داده‌های پیش بینی نشده جامعه امروز است که در دوسال اخیر کل جهان را درگیر کرده است، بی شک این بحران افرادی را که به لحاظ جسمی و روحی دچار ضعف هستند بیشتر تهدید می‌کند. 

آسیب‌های روحی کرونا سالمندان را تهدید می‌کند

نماینده مردم ایلام افزود: سالمندان و معلولان در بحران کرونا بیشتر از اقشار دیگر به لحاظ جسمی و روحی آسیب دیدند، دوری از تجمعات فامیلی به دلیل همه گیری بیماری این عزیزان را منزوی تر کرده است که متاسفانه مسئولان توانایی مدیریت مقابله با آسیب‌های روحی و روانی بحران کرونا را نداشتند و این موضوع چندان مورد توجه متولیان امر قرار نگرفت، باید بپذیریم آسیب‌های روحی کرونا بیشتر از آسیب‌های جسمی آن است.

سالمندان تحت حمایت مادی قرار بگیرند

فلاحی اظهار کرد: یک سری نهادها و سازمان‌ها هستند که افراد ناتوان جامعه از سالمندان و بازنشستگان گرفته تا معلولان را تحت حمایت خود قرار می‌دهند، هنر اینجاست که افراد ناتوان جسمی و سالمندانی که تحت حمایت هیچ سازمان و نهادی نیستند شناسایی شوند و متناسب با نیاز آنها خدمات رسانی صورت پذیرد. در حال حاضر بانک اطلاعاتی برای شناسایی این افراد وجود ندارد متاسفانه گروهی از سالمندان و نیازمندان که تعداد آنها کم نیست و به دلیل عدم شناسایی و حفظ آبرو تحت حمایت هیچ نهاد و سازمانی نیستند، تعدای از آنها دچار آسیب‌های اجتماعی شده و تعدادی هم بدون شناسایی از دنیا می‌روند. باید شرایط به گونه‌ای  فراهم گردد که این گروه از افراد شناسایی و امکانات حداقلی در زمینه مادی به ویژه بهداشتی برای آنها در نظر گرفته شود.


سخنگوی فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بخش بسیاری از سالمندان به ویژه در مناطق محروم از مشکلات مادی رنج می‌برند که  این موضوع تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روحی این عزیزان است؛ بماند که در این بین بخشی از داشتن سرپناه هم محروم هستند، باید نهادی متولی رسیدگی این عزیزان شود؛ مجلس به دنبال مسیری برای حمایت از سالمندانی است که تحت حمایت مادی سازمان و نهاد خاصی نیستند بی شک این موضوع در فراکسیون مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت./

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب