سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 53330
|
11:44 - 1400/06/20
نسخه چاپی

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»
رایدر با شعار «هیچ مشکلی برای سگ‌ها آنقدر سخت نیست که نتوانند حلش کنند».رایدر جمله مهم خود را می‌گوید: «هر زمان که دچار مشکل شدید، فقط برای کمک فریاد بزنید!»

به گزارشايلام بيدار، اگر شما هم در اطراف خود کودکان ۴ تا ۱۲ساله داشته باشید قطعا نام «سگ‌های نگهبان» را شنیده‌اید. انیمیشن محبوبی که بعد از ساخت هشت فصل سریال حالا راهی پرده‌های سینما شده است. انیمیشنی که اگر در شرایط بهتری از دوران همه‌گیری ویروس کرونا به نمایش درمی‌آمد قطعا فروش بهتری را تجربه می‌کرد. گویا هنوز خانواده‌ها آمادگی لازم برای بازگشت به سینماها را با وجود واکسیناسیون گسترده‌ای که در جهان انجام شده است، ندارند. طی یک‌سال‌ونیمی که جهان با کرونا درحال مبارزه است، تعداد زیادی از کمپانی‌های فیلمسازی تصمیم گرفتند نمایش آثار خود را به تاخیر بیندازند. برخی هم ترجیح دادند مستقیم به حوزه پخش آنلاین بروند تا شانس خود را تنها روی پلتفرم‌های نمایش آنلاین که این روزها کسب‌وکارشان سکه شده است، امتحان کنند.

 

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

اما سازندگان انیمیشن سینمایی «سگ‌های نگهبان» تصمیم گرفتند علاوه‌بر نمایش این فیلم روی پلتفرم پارامونت‌پلاس به نمایش این فیلم در سینماها هم بپردازند. با وجود این فروش ۱۳میلیون دلاری این فیلم در هفته اول در سینماهای آمریکا و فروش ۴۶ میلیون دلاری آن در سینماهای جهان بعد از دو هفته اکران نشان می‌دهد حتی محبوب‌ترین انیمیشن کودکان جهان در شرایط فعلی سینما هم نمی‌تواند کاری کند. با این حال مقایسه فروش انیمیشن سینمایی «سگ‌های نگهبان» با انیمیشن‌های سینمایی «پیتر خرگوش ۲» و «بچه رئیس: کسب‌وکار خانوادگی» نشان می‌دهد اوضاع نسبت به قبل کمی بهتر شده است اما هنوز تا شرایط مساعد فرسخ‌ها فاصله است. «بچه رئیس» پس از اکران در سینماها تنها توانست ۱۰۰میلیون دلار فروش داشته باشد که در مقایسه با فروش ۵۳۰ میلیون دلاری قسمت قبلش یک شکست خیلی بزرگ محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد فروش «سگ‌های نگهبان» بتواند از مرز فروش بچه رئیس عبور کند. در پرونده این هفته مجموعه «سگ‌های نگهبان» را مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم چگونه یک سریال انیمیشن کانادایی به محبوب‌ترین سریال کودکان جهان بدل شده است.

 

 

«سگ‌های نگهبان» یا «paw patrol» یک مجموعه سریال کانادایی است که قسمت اول آن در سال ۲۰۱۳ در شبکه‌های TVOKids کانادا و Nickelodeon آمریکا پخش شد. این سریال کودکانه توسط کیث چپمن در استودیو Spin Master Entertainment تولید شده است. تاکنون هشت فصل از این سریال منتشر شده و قرار است قسمت نهم آن نیز ساخته شود. سگ‌های نگهبان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های انیمیشن غیرآمریکایی است که کودکان زیادی در جهان طرفدار آن هستند. اکران اولین فیلم سینمایی ساخته‌شده از این مجموعه از دو هفته پیش در سینماهای جهان آغاز شده است. این فیلم همچنین به صورت استریم از طریق Paramount Plus در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

هر قسمت از مجموعه سگ‌های نگهبان از الگوی مشابهی پیروی می‌کند. هر قسمت معمولا با صحنه‌ای از زندگی روزمره سگ‌ها که درحال بازی هستند آغاز می‌شود. پس از آن اتفاقی در شهر رخ می‌دهد و شهروندان با رایدر، رهبر سگ‌های نگهبان تماس می‌گیرند و از او درخواست کمک دارند. رایدر با شعار «هیچ مشکلی برای سگ‌ها آنقدر سخت نیست که نتوانند حلش کنند» به استقبال حادثه می‌رود. او سگ‌هایش را فرا می‌خواند و برای آنها مشکل به وجود آمده را تشریح می‌کند. او چندین نفر از اعضای تیم را که معمولا دو نفر هستند برای حل هر مشکلی انتخاب می‌کند. آنها با سرسره به سمت وسایل نقلیه خود می‌روند و با تجهیزات پیشرفته خود ماموریت‌شان را به پایان می‌رسانند. پس از اتمام کار رایدر جمله مهم خود را می‌گوید: «هر زمان که دچار مشکل شدید، فقط برای کمک فریاد بزنید!»

رایدر، چیس، مارشال، اسکای، راکی، زوما، رابل، اورست، ترکر، کاپیتان توربو، سگ رباتی، تاک، الا، رکس، وایلد کت و لیبرتی شخصیت‌های اصلی گروه «گشت پنجه‌ای» هستند که در هر قسمت شهروندان را نجات می‌دهند.

هفت کاراکتر اول از اولین فصل این مجموعه در سریال حضور داشتند اما بقیه اعضا به ترتیب به این مجموعه اضافه شدند. رهبر این گروه، رایدر پسر بچه ۱۰ساله تنهایی است که همه مشکلات را با کمک سگ‌هایش با تجهیزات پیشرفته حل می‌کند.

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

کودکان به‌عنوان مخاطبان اصلی این مجموعه با این شخصیت بیشترین همذات‌پنداری را دارند. شخصیتی که به کمک سگ‌هایش از پس هر مشکلی برمی‌آید.

به گفته Spin Master، مفهوم PAW Patrol از یک نمونه اولیه برای اسباب‌بازی به نام کامیون متحول‌کننده که رونن هراری، بنیانگذار Spin Master در سال ۲۰۱۰ طراحی کرده بود، نشات می‌گیرد. در همان سال این شرکت پیشنهادی برای تولید یک نمایش تلویزیونی براساس این اسباب‌بازی دریافت می‌کند. کیث چپمن طرح اولیه تیم PAW Patrol را تحت‌عنوان Raffi & the Rescue Dogs به شرکت ارائه داد. طرح اولیه چپمن بر این ایده متمرکز بود که شش سگ گشت پنجه‌ای توسط رایدر قبل از شکل‌گیری گروه نجات می‌یابند. اسکات کرافت، اولین نویسنده سریال و جیمی ویتنی اولین کارگردان مجموعه، تصمیم گرفتند تم سگ‌های نجات‌یافته را در سال ۲۰۱۲ کنار بگذارند. نام قهرمان سریال یعنی رایدر هم چندین‌بار در طول تولید تغییر کرد. او در ابتدا رافی، رادی و رابی نامیده می‌شد تا اینکه شرکت به نام رایدر رسید.

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

در سال ۲۰۱۴ Spin Master خط تولید اسباب‌بازی‌های این مجموعه را در کانادا راه‌اندازی کرد. PAW Patrol از آن زمان به یکی از سودآورترین مارک‌های Spin Master تبدیل شده است.

تحلیلگران بانک ملی کانادا گزارش داده‌اند اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ساخته‌شده براساس این مجموعه در سال ۲۰۱۵ تقریبا ۲۴۵ میلیون دلار فروش داشتند که معادل ۲۵ درصد از فروش ناخالص محصولات Spin Master در آن سال است.

در طول سال ۲۰۱۶ نیز درآمد Spin Master از این اسباب‌بازی بیشتر از هر رده اسباب‌بازی دیگری در این بازار رشد کرد. در سال ۲۰۱۸، تخمین زده شد ارزش کل خرده‌فروشی اسباب‌بازی‌های این مجموعه تا آن زمان تقریبا هفت‌میلیارد دلار آمریکا بوده است.

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

مجموعه «سگ‌های نگهبان» در بیش از ۱۶۰ کشور به شبکه‌های تلویزیونی فروخته شده‌اند.در آمریکا این سریال از Nickelodeon و همچنین کانال نیک‌جونیور پخش می‌شود. قسمت‌های منتخب این مجموعه در Paramount Plus در دسترس هستند. در کانادا این سریال در درجه اول در TVOKids و بعد از آن در Knowledge Kids، Tele-Quebec و City Saskatchewan نمایش داده می‌شود.این مجموعه تاکنون به زبان‌های فرانسوی، پرتغالی، ولزی، کره‌ای، ایسلندی، فنلاندی، چینی، اسپانیایی، عربی، لهستانی، ژاپنی، فارسی، هندی و... دوبله شده است و در پلتفرم‌های نمایش آنلاین و شبکه‌های تلویزیونی زیادی توزیع شده است.

 

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

با وجود اینکه مجموعه گشت پنجه‌ای تاکنون جوایز متعددی را از آن خود کرده است و تحسین منتقدان را نیز به همراه داشته است اما بسیار مورد انتقاد نیز قرار گرفته است. یکی از انتقادهای مهم جهانی به این مجموعه نابرابری جنسیتی است. اکثر کاراکترهای این مجموعه مذکر هستند و دختران حضور پراهمیتی در آن ندارند. یکی‌دیگر از نقدهای مهم در جهان به این مجموعه ترویج نئولیبرالیسم است. در این مجموعه نشان داده می‌شود که چگونه شرکت‌های خصوصی مشکلات را برطرف می‌کنند. همچنین این مجموعه دولتمردان را به صورت افراد نالایق و بی‌اخلاق ترسیم کرده است که گروه گشت پنجه‌ای به مبارزه با آنها برای نجات مردم می‌پردازند. یکی‌دیگر از انتقادها به این مجموعه سریال ترویج سبک زندگی نابهنجار بین کودکان است. رایدر ۱۰ساله به عنوان رهبر گروه هیچ پدر یا مادری ندارد. او به کمک سگ‌ها و تجهیزات پیشرفته همه مشکلات را برطرف می‌کند و مهم‌ترین شعارش این است که هیچ مشکلی برای سگ‌ها حل‌نشدنی نیست.

 

 

  حیواناتی که با انیمیشن جان گرفتند

استفاده از حیوانات در آثار ادبی و شخصیت بخشیدن به آنها پیشینه درازی دارد و نمونه‌های زیادی را می‌توان یافت که در شکل داستان ساده و کوتاهی، معمولا شخصیت‌های آن حیوانات هستند و هدفش آموختن و تعلیم یک اصل و حقیقت اخلاقی یا معنوی است. در پیشینه ادب فارسی، آثار نسبتا فراوانی وجود دارد که به‌نحوی از حیوانات استفاده کرده‌اند و می‌توان گفت که بخش برجسته ادبیات کودک با شخصیت‌پردازی حیوانات ساخته شده است و داستان‌های با شخصیت‌های تمثیلی توجه کودک را به خود جلب می‌کند. «شخصیت‌های تمثیلی، شخصیت‌های جانشین‌شونده هستند، به این معنا که شخصیت یا شخصیت‌هایی جانشین فکر، خلق‌وخو و خصلتی می‌شوند.» این داستان‌ها می‌توانند آنچه را جنبه انتزاعی دارد، به‌شکلی محسوس به‌نمایش بگذارند. جان‌بخشی به حیوانات و بهره‌گیری از خلق کاراکتر برای آنها در کارگاه‌های انیمیشن‌سازی جهان از ابتدا بوده و همچنان ادامه دارد. در زیر به چهار مورد مشهور از این جنس انیمیشن‌ها نگاه کوتاه و گذرا داریم.

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

کونگ‌فو و عرفان شرقی از زبان حیوانات

مجموعه انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار» مشتمل بر سه فیلم و ۷۸ سریال کوتاه است. اولین قسمت این انیمیشن سه‌بعدی آمریکایی، در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و کارگردانی آن توسط جان استیونسن کارگردانی انجام شده است. قسمت دوم این مجموعه در سال ۲۰۱۱ و قسمت آخر آن در سال ۲۰۱۶ ساخته و اکران شدند. گفته می‌شود که این سه فیلم پاندای کونگ‌فو کار خلاصه‌ای از مراحل عرفان شرقی است که پله به پله و از ابتدا تا انتهای طریقت را به‌طور پیوسته نمایش می‌دهد؛ به‌عبارت‌دیگر هر قسمت مکمل قسمت بعدی است. برخی هم طراحی کاراکترهای حیوانی این انیمیشن را به ریشه‌های شکل‌گیری کونگ‌فو مرتبط می‌دانند.

کونگ‌فو یا کانگ فو هنر رزمی قدیمی کشور چین است. گفته می‌شود که یکی از اساتید بنام رزمی از هند به چین سفر می‌کند و در معبدی به نام شائولین اقامت کرده و طی ۹ سال وقت صرف کردن حرکات جدید و سریع برای دست‌وپا به‌وجود می‌آورد که اساس ورزش کونگ‌فو امروزی است. تنها کونگ‌فویی که براساس حرکات حیوانات طراحی شده کونگ‌فوی معبد شائولین است که طبق اسناد تاریخی، بنیانگذار آن راهب تامو است. کونگ‌فوی شائولین براساس حرکات حیوانات طراحی شده، نقل دیگر این است که یکی از راهبان معبد شائولین بنام تی سو در رواج و نشر بوکس معبد شائولین نقش عمده را برعهده داشت و سال‌ها در بین راهبان معبد این هنر را رواج می‌داد. آنها این هنر را به‌وسیله تقلید از حیوانات و حشرات به مرحله عالی رساندند و این حرکات شامل حرکات ببر، مار، پلنگ، میمون، مانتیس، درنا، اژدها و دیگر حیوانات بوده است.

 

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

آرمان‌شهر حیوانی

زوتوپیا (به‌انگلیسی: Zootopia) از ترکیب دو واژه zoo به معنای باغ‌وحش و کلمه یونانی Utopia به‌معنای آرمان‌شهر به‌وجود آمده است.این انیمیشن توسط والت دیزنی‌پیکچرز تولید شده است و برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ اکران شد. کارگردان این کار را «بایرون هاوارد» و «ریچ مور» به‌طور مشترک انجام دادند. این انیمیشن خوش‌ساخت که با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شده، توانست در زمان اکران بیش از یک میلیارد دلار فروش کند و سود سرشاری را نصیب تهیه‌کنندگانش کند. ماجرای فیلم در یک شهر رویایی اتفاق می‌افتد که در آن تمام حیوانات به‌خوبی و آرامش درکنار هم زندگی می‌کنند. جامعه‌ای آرمانی که در آن هیچ خرگوشی شکار هیچ روباهی نمی‌شود و همه در فضایی قانونی و متمدنانه درکنار هم فعالیت می‌کنند.

سازندگان زوتوپیا تفاوت‌های نژادی در جامعه را به‌عنوان تم اصلی درنظر گرفته‌اند. این شهر که نشانه‌ای از یک جامعه پویا و سرحال است، تشکیل‌شده از حیواناتی است که تفاوت‌های نژادی فراوانی دارند اما درعین‌حال که برخی از آنها می‌توانند دیگری را لقمه چپ کنند، به‌خوبی و خوشی در یک جامعه آرمانی درحال زندگی درکنار یکدیگر هستند. زوتوپیا به‌خوبی این مفهوم را در جریان داستان پرورش داده که افراد می‌توانند در یک جامعه فارغ از هر نژادی، زندگی خوشحال و آرامی درکنار هم داشته باشند و احترام متقابل یکی از ارکان اصلی آن است. در این انیمیشن،‌ بارها با به تصویر کشیدنِ شهر پیشرفته و سیستم زندگی مدرن و انسان‌گونه‌ حیوانات، نشان می‌دهد که آنها آن حیوانات قبلی نیستند، بلکه «تکامل» پیدا کرده‌اند. هرچند هنوز موفق نشده‌اند طرز فکرشان نسبت به یکدیگر را به‌طرز کاملی تکامل ببخشند.

 

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

جستجوی محبت در زیردریا

انیمیشن سینمایی «در جستجوی نمو» برنده جایزه اسکار سال ۲۰۰۳ است. از نگاه انجمن فیلم آمریکا، «در جستجوی نمو» یکی از ۱۰ انیمیشن بلند برتر در جهان است. تهیه‌کنندگی فیلم را استودیوهای پیکسار و دیزنی برعهده داشتند. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ فیلم برتر جهان در سبک پویانمایی است. این انیمیشن را اندرو استنتون کارگردانی کرده است.

هنرمندان‌ استودیوی‌ پیکسار برای‌ ساخت‌ انیمیشنی‌ درباره‌ دنیای‌ زیر آب، مستقیما به‌ منابع‌ مورد نیاز خود مراجعه‌ کردند. اندرو استانتن‌ و دوستانش‌ علاوه‌بر دیدار از آکواریوم‌ها، رفتن‌ به‌ سراغ‌ آبشارهای‌ کالیفرنیا و هاوایی‌ و مطالعه‌ مستندهایی‌ درباره‌ ماهی‌ و دنیای‌ زیر آب، یک‌ آکواریوم‌ غول‌پیکر هم‌ در خود استودیو مهیا کردند تا از نزدیک‌ به‌ مطالعه‌ زندگی‌ ماهی‌ها بپردازند. انیماتورهای‌ پروژه‌ هر زمان‌ که‌ نیاز داشتند می‌توانستند با خیره‌ شدن‌ به‌ موجودات‌ زنده‌ درون‌ آکواریوم‌ از حرکات‌ آنها برای‌ کارشان‌ الهام‌ بگیرند. «در جستجوی نمو» داستان‌ ماهی‌ای‌ به‌ نام‌ «مارلین‌» است‌ که‌ پسرش‌، نمو را در دریای‌ مجاور بزرگ‌ترین‌ صخره‌ای‌ استرالیا بزرگ‌ می‌کند.

از زمانی‌ که‌ مادر نمو توسط‌ یک‌ کوسه‌ی‌ عظیم‌الجثه‌ خورده‌ شده‌، «مارلین‌» بسیار مواظب‌ و مراقب‌ پسرش‌ است‌ اما زمانی‌ که‌ نمو برای‌ گردش‌ علمی‌ مدرسه‌ و بدون‌ پدرش‌ می‌رود، توسط‌ صیادی‌ گرفته‌ شده‌ و به‌ آکواریومی‌ در مطب‌ یک‌ دندانپزشک‌ منتقل‌ می‌شود و از اینجاست که داستان مارلین و جستجویش برای پیدا کردن نمو شروع می‌شود و طی تماشای این انیمیشن، شما ناخواسته به جستجوی مقاومت و پایداری می‌روید که اساس کار این ماهی پدر و پسر است. آنها از مرگ‌هراسی ندارند و آنچه را پیش چشم خود اصول می‌شناسند، رسیدن به هدف و منظوری است که برای نایل آمدن به آن خطر را به‌جان می‌خرند.

خط‌تولید اسباب‌بازی‌ در «خدمت سگ‌های نگهبان»

 

داستان پادشاهان ماقبل تاریخ

اولین قسمت انیمیشن عصر یخبندان (به‌انگلیسی: Ice Age) در سال ۲۰۰۲ در شرکت آمریکایی فاکس قرن بیستم تولید شد و به‌دنبال این انیمیشن، عصر یخبندان: ذوب در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. داستان انیمیشن عصر یخبندان در زمانه‌ای شبیه دوران امروز می‌گذرد. همه‌چیز در لبه نابودی و از بین رفتن است. حیواناتی که برای بقای خود مجبورند هم از وقایع و بلایای طبیعی فرار کنند و هم اینکه در کنار هم با دشمنانی مبارزه کنند که زاییده شرایط بحرانی هستند. در قسمت اول، اکیپ قهرمانان عصر یخبندان یعنی یک ماموت به نام مندی یک ببر به نام دیگو و یک تنبل به نام سید تکمیل می‌شود. اینها به‌خاطر حس مسئولیت برای نجات یک بچه کنار هم قرار می‌گیرند. در قسمت دوم این انیمیشن، گروه مندی به همراه دیگر حیوانات در دره‌ای ساکن می‌شوند. براثر یک حادثه آنها درمی‌یابند که سد یخی انتهای دره در حال شکستن است و به‌زودی آب تمام دره را فرامی‌گیرد. تنها راه رهایی، رسیدن به تنه توخالی درخت عظیم‌الجثه‌ای است که در سوی دیگر دره واقع است. در راه رسیدن به کشتی نجات، مندی با یک ماموت ماده به نام الی آشنا می‌شود و در آخر داستان الی و دو برادر ناتنی خود یعنی کراش و ادی که دو موش درختی هستند به گروه می‌پیوندند.

قسمت سوم به نام عصر یخبندان: آغاز دایناسورها در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و استقبال از این انیمیشن باعث شد که سازندگانش سراغ فیلم چهارمی به نام عصر یخبندان: رانش قاره‌ای در سال ۲۰۱۲ رفتند و درنهایت قسمت پنجم این انیمیشن بلند سینمایی در سال ۲۰۱۶ به نام «عصر یخبندان: مسیر برخورد» ساخته شد. آخرین قسمت این انیمیشن با انتقادات زیادی همراه بود و به تعبیری ضعیف‌ترین قسمت انیمیشن عصر یخبندان بود و احتمالا قسمت جدیدی به این زودی‌ها ساخته نمی‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب