سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53304
|
10:20 - 1400/06/17
نسخه چاپی

مرغ ارزان شد/ قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاست

مرغ ارزان شد/ قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاست
مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با وزن گیری مناسب و کاهش تلفات به سبب خنک شدن هوا، قیمت مرغ در بازار کاهش پیدا کرده است.

به گزارشايلام بيدار،  محمدعلی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: طی هفته های اخیر، قیمت مرغ در بازار به ۴۰ هزار تومان و حتی بالاتر رسیده بود که با وزن گیری مناسب و کاهش تلفات، قیمت به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان در بازار بالاست، افزود: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در بازار بالای ۱۰ هزار تومان است که با مدیریت تقاضا به منظور اجتناب از تشکیل صف های بی مورد برای جوجه ریزی، قیمت جوجه به نرخ متعادل خود در بازار باز می گردد.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: طبق روال همه ساله از ۱۰ تا ۱۵ شهریور به سبب آنکه هزینه خانوار به سمت خرید مایحتاج نیازهای آموزشی می رود، قدرت خرید تا حدودی کاهش می یابد که این امر در کنار محدودیت های تردد کرونا و کاهش مراسم، بازار مرغ را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه تعدادی از گله های مادر از تولک خارج می شوند، از این رو ۵ تا ۶ میلیون تخم مرغ نطفه دار به موجودی اضافه می شود که در صورت تامین ارز مورد نیاز تخم مرغ های نطفه دار وارداتی و توزیع مناسب، میزان تولید جوجه افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه تلفات مرغ در واحدهای مرغداری در فصل معتدل و سرما کاهش می یابد، بیان کرد: با توجه به افزایش تولید جوجه و کاهش تلفات، گوشت مرغ بیشتری تولید می شود که این امر منجر به تعادل عرضه و تقاضا در ماه های آتی خواهد شد.

این مقام مسئول تامین به موقع نهاده های دامی و اصلاح قیمت مرغ را یکی دیگر از راهکارهای تعادل بازار برشمرد و گفت: در شرایط کنونی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۲۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان است که با نرخ فعلی مرغ زنده سنخیتی ندارد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه عرضه مرغ از سوی پشتیبانی امور دام کماکان ادامه دارد، بیان کرد: روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و منجمد در تهران عرضه می شود که با این وجود کمبودی نداریم.

وی در واکنش به قیمت گذاری دستوری مرغ گفت: با توجه به تورم بالا، قیمت های دستوری قابل قبول نیست و قیمت گذاری ماهانه یا حداکثر هر سه ماه یکبار متناسب با افزایش هزینه ها صورت گیرد تا نرخ متعادل شود یا تزریق یارانه تغییر کند به طوریکه به جای تخصیص به حلقه اول زنجیره به تولیدکننده و مصرف کننده داده شود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب جوجه ۱۰ هزار تومان را ۲۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان و با جوجه ۵ هزار و ۲۰۰ تومان را ۱۹ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت جوجه نباید بیش از ۱۰ تا ۱۱ درصد نرخ تمام شده تولید را تشکیل دهد که با وضعیت فعلی بیش از ۲۲ تا ۲۳ درصد را تشکیل می دهد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر اعلام وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان وزارتخانه نهاده مورد نیاز با ارز ترجیحی تا پایان سال تامین می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد