سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53276
|
08:47 - 1400/06/16
نسخه چاپی

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟/ افزایش 12 درصدی ارزش سهام عدالت در یک ماه

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟/ افزایش 12 درصدی ارزش سهام عدالت در یک ماه
سهام عدالت که می توانست به یک دارایی قابل توجه برای سهامداران تبدیل شود، به دلیل تصمیمات نادرست و شتاب‌زده دولت دوازدهم با کاهش ارزش قابل توجهی همراه شد، اما در یک ماه گذشته این روند کاهش ارزش متوقف شده است.

به گزارشايلام بيدار،  سهام عدالت یکی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه بسیاری از مردم و مسوولین قرار گرفته است.

اما در 16 سالی از ورود سهام عدالت به ادبیات اقتصادی کشور می‌گذرد، همیشه درباره نحوه آزادسازی آن بحث های مختلفی انجام شده است. حدود 49 میلیون نفر در کشور دارای برگه‌های سهام عدالت هستند و این مساله به دلیل دربرگیری فراوانی که دارد، توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است.

زیانی که دولت روحانی به سهامداران سهام عدالت وارد کرد

اردیبهشت سال گذشته دولت دوازدهم خبر از آزادسازی سهام عدالت داد. این مساله به دو روش مستقیم و غیرمستقیم قابلیت اجرایی پیدا کرد. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، می توانستند با مراجعه به بانک ها و کارگزاری ها درخواست فروش خود را در 3 مرحله به ثبت برسانند. مرحله اول ابتدای تیرماه سال 99 به میزان 30 درصد میزان سهام، مرحله دوم 16 مرداد سال 99 بازهم به میزان 30 درصد و مرحله آخر نیز که هیچگاه اجرایی نشد، 22 بهمن سال 99 بود.

با بازگشایی این روش برای فروش سهام عدالت، تقریبا در هر دو مرحله یک شوک منفی به بازار سرمایه وارد شد. همین مساله در مرحله دوم به زعم بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل ریزش و سقوط بازار در مردادماه سال گذشته بوده است.

ارزش سهام عدالت در تاریخ 1 مرداد 99

با آغاز ریزش بازار سرمایه در سال 99 و 3 ماه ابتدایی سال 1400، ارزش سهام عدالت نیز با افت 65 درصدی مواجه شد. همین مساله باعث ایجاد نگرانی‌های فراوانی برای سهامداران شد.

ارزش سهام عدالت در تاریخ 5 خرداد 1400

با آغاز روند صعودی بورس، ارزش سهام عدالت نیز به تبع سایر نمادها با رشد مواجه شد. در تاریخ 9 مرداد 1400، کاهش ارزش سهام عدالت به 38 درصد رسید. یعنی دولت دوازدهم پس از 15 سال که سهام عدالت را به اصطلاح آزاد کرد، ارزش آن را تا پایان دولت خود با 38 درصد کاهش تحویل دولت سیزدهم داده است.

ارزش سهام عدالت در تاریخ 9 مرداد 1400

رشد 12 درصدی سهام عدالت در یک ماه

با بررسی روند موجود در بازار سرمایه در یک ماه گذشته مشخص می شود، ارزش سهام عدالت از تاریخ 9 مرداد ماه تا 10 شهریور ماه سال 1400 با رشد 12 درصدی مواجه شده است.

ارزش سهام عدالت در تاریخ 10 شهریور 1400

اما این میزان رشد نیز هنوز برای جبران ضرر و زیان سهامداران سهام عدالت کافی نبوده و هنوز این افراد با کاهش ارزش 31 درصدی نسبت به ابتدای مرداد سال 99 روبرو هستند.

سهام عدالت آزاد می‌شود؟

مساله آزادسازی سهام عدالت چند هفته‌ای است باز هم بر سر زبان ها افتاده و همین مساله سبب شده است، بازار سرمایه به همین خبر که از سوی مسوولان سازمان بورس نیز تکذیب شده است، واکنش منفی نشان دهد. در صورتی که سازمان بورس و دولت برای آزادسازی سهام عدالت و رسیدن منفعت آن به سهامداران برنامه ای دارند، باید ابتدا از کشش بورس برای اجرای این برنامه مطمئن شوند.

در صورتی که هر اقدام نادرستی در این زمینه اجرا شود، ممکن است دود آن علاوه بر سهامداران سهام عدالت به چشم سایر افرادی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند، نیز برود و برای همه اهالی بازار سرمایه مشکلات فراوانی ایجاد شود.

انتهای پیام/ب

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد