سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 53268
|
08:31 - 1400/06/16
نسخه چاپی

«خلاقیت» یک مزیت رقابتی در تولید محصولات فرهنگی است/استعداد در خط مقدم

«خلاقیت» یک مزیت رقابتی در تولید محصولات فرهنگی است/استعداد در خط مقدم
یک کارشناس رسانه با طرح این موضوع که گم شده اصلی ما در تولید محصولات فرهنگی در نظام صنایع خلاق، خلاقیت است گفت: عنصر خلاقیت خود یک مزیت رقابتی به شمار می آید که معمولا نسبت به آن بی توجهی صورت می گیرد.

به گزارشايلام بيدار،  جلسه آسیب شناسی مدیریت بازیگران میدان تحول در رسانه ملی، برگزار شد. بنا بر این گزارش، در این مراسم سید مهدی شریفی، دانشیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، میدان تحول در رسانه ملی با طرح این موضوع که  اداره نیروی انسانی صنایع خلاق در سازمان صداوسیما باید به صورت بالفعل و بالقوه انجام پذیرد، گفت: وضعیت نابسامان و هشداردهنده حال حاضر رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، ناشی از بی توجهی و غفلت از این موضوع مهم است.

**در سازمان های رسانه ای،نیروی انسانی حرف اول را می زند

شریفی در ادامه با اشاره به این که متاسفانه نگاه به نیروی انسانی در اغلب مواقع به جای دانش محور، اموال محور می باشد گفت: در سازمان های رسانه ای، نیروی انسانی است که حرف اول را میزند.

وی با بیان این نکته که آگاهی از نوع جنس کار کارکنان بسیار حائز اهمیت است گفت: بعد از پرداخت و توجه به شناخت نیروی انسانی، اهتمام و اهمیت به استعداد نیروهای انسانی مورد نظر باید در دستورکار سازمان های رسانه ای قرارگیرد و برای تمام افرادی که قصد ورود به صنعت خلاق را دارند و یا در حال حاضر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، برنامه ای جامع و کامل نوشته و اجرا شود.

**هرکدام از کارکنان، جزء استعداد های خلاق قلمداد می شوند

شریفی گفت: هرکدام از کارکنان را باید جزء استعدادهای خلاق دانست، چراکه هرکدام می توانند با تولید محصولات فرهنگی خود، تاثیراتی ژرف و عظیم در صنایع فرهنگی ایجاد نمایند.

وی در ادامه نیز با طرح لزوم استفاده از ادبیات فرهنگی و قرابت های معنایی که در بین  فرهنگ ها وجود دارد، گفت: بهره وری از این موضوع میتواند منشاء برشماری تمامی کارکنان به منزله یک استعداد خلاق در یک سازمان باشد لذا توجه به این موضوعات بسیار حائز اهمیت است.

**استعداد خلاق در خط مقدم جبهه تولید است

شریفی با بیان این موضوع که در حال حاضر ادبیات حاکم بر نوع رفتار با نیرونی انسانی صنایع خلاق در کشور به درستی اجرا نمی شود گفت: متاسفانه در تمام این سال ها به جهت سوءمدیریت منابع انسانی و مدیریت استعدادها در سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران که خود از ارکان اصلی و مهم سازمان های رسانه ای در کشور است و همچنین به رسمیت نشناختن ویژگی های اساسی یک استعداد خلاق در این صعنت فرهنگی و فراهم آوری بستری مناسب در جهت تحقق بخشی به این موضوع، علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره،هنوز تحول و تغییری در این راستا برای بهبودی وضع موجود انجام نگرفته است.

وی در ادامه با طرح این موضوع که استعدادهای خلاق جزءکارکنان کلیدی هستند ‌و توجه به نوع جنس نیروی انسانی در صنایع فرهنگی و ایجاد تمایز بین این صنعت و مابقی صنایع بسیار حائز اهمیت است، گفت: جنس کارکنان سازمان های رسانه ای به لحاظ نوع کار و روحیه کاری از سایر صنایع بسیار متمایز است بر همین اساس توجه به این تفاوت ها و چینش برنامه ای مخصوص در خصوص نوع رفتار با این نیرو، به صورت متناظر با منابع انسانی ضرورت دارد.

شریفی چهار ویژگی نیروی انسانی در صنایع خلاق را اینگونه تعریف کرد: اول عدم کالایی شدن نیروی انسانی، دوم به رسمیت شناسی خودمختاری نیروی انسانی، سوم به رسمیت شناسی استقلال نیروی انسانی و چهارم عدم دخالت بیش از اندازه در مسیر کاری نیروی انسانی.

وی با اشاره به چهار پارامتر مهم و اصلی در مسیر موفقیت یک سازمان رسانه ای، اظهارداشت: این پارامترها عبارتند از توجه و تمایز بین کارکنان صنایع فرهنگی با سایر صنایع، شناخت صحیح از انگیزنده های درونی کارکنان صنایع خلاق و آموزش در این راستا، نگهداشت افراد، توسعه منابع انسانی صنایع خلاق و نظام مدیریت عملکرد.

شریفی همچنین با بیان این موضوع که توسعه منابع انسانی خود یکی از ارکان مهم آموزش است گفت: آموزش باید برای همه افراد در یک سازمان رسانه ای صورت پذیرد نه فقط نیروهای رسمی و این موضثع خود میتواند به مثابه ایجاد تحولی در صنایع فرهنگی باشد.

**عنصر خلاقیت خود یک مزیت رقابتی است

وی با طرح این موضوع که گم شده اصلی ما در تولید محصولات فرهنگی در نظام صنایع خلاق، خلاقیت است گفت: عنصر خلاقیت خود یک مزیت رقابتی به شمار می آید.

وی در پایان با بیان دغدغه های موجود در سازمان های رسانه ای به ویژه سازمان صداوسیما گفت: برای ایجاد تحول در صنعت رسانه ای نیازمند ایجاد بستر و فضایی مناسب در جهت ورود بازیگران جدید با انگیزه هایی بالا و روحیه ای خلاقانه هستیم و عدم جانشین پروری در صنایع فرهنگی و حضور یک شخص به صورت طولانی مدت، بزرگترین بی عدالتی است که خود باعث هدر رفت استعداد های جدید و پر انرژی در یک صنعت می شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد