سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 53255
|
10:13 - 1400/06/13
نسخه چاپی

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
قطعه ۴۵ بهشت زهرا سالیان زیادی است که پاتوق همیشگی رزمندگان گردان انصار الرسول لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) است.

به گزارشايلام بيدار، همه چیز بعد از اتمام جنگ شروع شد، هر چند که برای آن‌ها جنگ تمام شده بود، اما یادآوری حماسه و دلاوری‌های همرزمانشان باعث شد که هر هفته به یاد رفقای شهیدشان راهی بهشت زهرا شوند. اوایل دهه هفتاد با کلمن شربت و فلاکس چای به مزار شهدا می‌رفتند و از زوار شهدا پذیرایی می‌کردند، بعدها شکل خدمات‌دهی آن‌ها به شهدا و خانواده‌های آن‌ها تغییر کرد تا اینکه در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ حضور جهادی آن‌ها رنگی دیگر به خود گرفت.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس

ایستگاه صلواتی گردان انصار الرسول لشکر محمد رسول الله (ص)

اینجا تهران، نزدیک قطعه ۴۵  بهشت زهرا، ساختمانی با نام ایستگاه صلواتی گردان انصار الرسول لشکر محمد رسول الله (ص) است که با دیدن آن خواهید فهمید جهاد هنوز ادامه دارد. به ماه‌های انتهایی سال ۱۳۹۸ برگردیم، اولین روزهای حضور کرونا در کشور که بیش‌تر مردم از ترس جانشان از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آمدند. خیابان‌ها و بازارها خلوت بود. حتی برخی افراد جرأت نمی‌کردند برای خرید مایحتاج ضروری از خانه بیرون بیایند. به نوعی همه از هم فراری بودند. ماسک و اقلام بهداشتی هم نایاب شده بود. در این شرایط رزمندگان،‌ جانبازان و آزادگان این گردان مانند روزهای جنگ تحمیلی سینه سپر کردند و آماده کمک به مردم شدند. اگر چه هنوز زخم‌های دوران جنگ آزارشان می‌داد، اما بدون هیچ چشم‌داشتی وارد میدان شدند.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس

محمدرضا کشوری؛ اولین نفر از سمت چپ

«محمدرضا کشوری» جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا گروهی از دوستان ایثارگر و خانواده شهدا را دورهم جمع کرد تا نیاز بهداشتی کشور را برآورده کنند. بعد هم در موج چهارم کرونا وقتی رئیس بیمارستان فیروزآبادی به او گفت: آب‌ هویج برای بیماران کرونایی مفید است، با همرزمانش آستین بالا زد تا حال بیماران را بهتر کند؛ بعد آب هویج گرفت و بین بیماران کرونایی بیمارستان‌های ساسان، فیروزآبادی، شهدای گمنام، بهارلو، امیرالمؤمنین(ع) و .. توزیع کرد.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
تولید ماسک توسط یادگاران دفاع مقدس

پاتوقی دلنشین بعد از جنگ

کشوری که از مؤسسان ایستگاه صلواتی رزمندگان گردان انصار الرسول لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) است، درباره کارهای فرهنگی این گردان بعد جنگ گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی در دهه هفتاد و هشتاد، رزمندگان برای بزرگداشت دفاع مقدس در قطعات گلزار شهدای بهشت زهرا (س) کارهای فرهنگی انجام می‌دادند و ایستگاه‌های صلواتی راه می‌انداختند. این کارها در اتاقک‌ها و کانکس‌هایی انجام می‌گرفت. کم کم تعداد این ایستگاه‌های صلواتی زیاد شد طوری که برای کسانی که به گلزار شهدا می‌آمدند، جذابیت سابق را نداشت و این شلوغی‌ها اذیتشان می‌کرد تا دهه هشتاد ما هم در نبش قطعه ۲۷ کانکس گذاشته بودیم. مدیریت بهشت زهرا (س) وقتی دید فضا خیلی شلوغ شده همه کانکس‌ها و اتاقک‌ها را جمع کردند و ۵ - ۶ تا ساختمان ساختند و مدیریت آن را به کسانی که جهادی و شناخته شده بودند، دادند که ما از سال ۸۹ در محل ایستگاه صلواتی گردان انصار به صورت ثابت فعالیت می‌کنیم.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس

شستشوی و رسوب‌زدایی سنگ قبر شهدا

این رزمندگان در طول این سال‌ها روزهای پنجشنبه از ۸ صبح تا بعد از نماز مغرب و عشاء کارهای فرهنگی می‌کردند؛ اکنون هم در این ایستگاه صلواتی، پزشکان به صورت رایگان بیماران را ویزیت می‌کنند. برخی دیگر به صورت رایگان موی آقایان را پیرایش می‌کنند. همچنین از دیگر فعالیت‌های آن‌ها که به قول خودشان بسیار کار لذت‌بخشی است، شستشوی و رسوب‌زدایی سنگ قبر شهدا بوده است. در این میان نسل جوان بسیجی همراه با ایثارگران دفاع مقدس مزار شهدا را که در طول این سال‌ها کهنه شده یا رسوب برداشته را تمیز می‌کنند تا وقتی روز پنج‌شنبه مادران شهدا بر سر مزار فرزندشان حاضر می‌شوند، با دیدن نمای مزار فرزندشان، خوشحالی را به آن‌ها هدیه کنند.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
شستشوی عاشقانه؛ حتی بسیجیان هم پای کار آمدند

در خط مقدم تولید ماسک‌

در این میان کشوری گریزی دیگر به ماه‌های ابتدایی شروع کرونا زد و افزود: بعد از شیوع کرونا یکی از پزشکان به من گفت که کشور به شدت به ماسک نیاز دارد. ما هم نه چرخ خیاطی داشتیم و نه بلد بودیم ماسک بدوزیم. حدود ساعت ۳ بعد از ظهر بود که با آن پزشک صحبت کردیم. من ساعت ۸ شب رفتم و ۳ دستگاه چرخ خیاطی تهیه کردم و پارکینگ منزل‌مان بردم. بعد تعدادی از دوستان را به یک تولیدی بردم تا بتوانند کار خیاطی را یاد بگیرند. از صبح روز بعد کار خرید پارچه و دیگر لوازم تولید ماسک را شروع کردیم. یعنی با یک حرکت جهادی تا سه روز بعد تعداد چرخ خیاطی را به ۱۰ دستگاه افزایش دادیم. این دستگاه‌ها را از برخی خیاط‌ها قرض گرفتیم و آن‌ها با اینکه ابزار کارشان بود، اما چرخ‌هایشان را با جان و دل به ما می‌دادند.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
نمای قبل و بعد مزار یک شهید بعد از تمیز کاری و ساب زنی

او گفت: بعد از شروع کار برای تسریع تولید ماسک چند شعبه زدیم که حدود ۵۰ تا ۶۰ چرخ خیاطی کار می‌کرد. ما اوایل به بیمارستان‌های بقیه الله (عج)، هفت تیر، فیروزآبادی، امیرالمؤمنین (ع) و امام خمینی (ره) ماسک می‌دادیم. بعد از مدتی از بیمارستان‌های استان‌های مازندران،  گیلان، گلستان، کرمان و خوزستان تماس می‌گرفتند و درخواست ارسال ماسک داشتند.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
حضور سردار محمد کوثری و سردار یزدی از فرماندهان لشکر محمد رسول الله (ص) در میان خادمین شهدای گردان انصار الرسول

رانندگان و پیک‌موتوری‌ها هم پای کار آمدند

کشوری البته از همدلانه‌های مردم برای این کار خیر هم سخن به میان آورد و ابراز داشت: حدود ۲۰ روز بعد از شروع کار تولید ماسک، این خبر در محله‌مان پیچید. یک روز دیدم که تعدادی از رانندگان تاکسی به ما مراجعه کردند و گفتند: برای جابجایی صلواتی این ماسک‌ها روی ما حساب کنید. بعد از مدتی هم تعدادی پیک موتوری‌ برای ارسال ماسک‌ها به مقصد اعلام آمادگی کردند. ما این ماسک‌ها را به رانندگان تاکسی و پیک موتوری‌ها می‌دادیم، آن‌ها ماسک‌های بسته‌بندی شده را به اتوبوس‌هایی که به شهرستان‌ها می‌رفتند، می‌رساندند و طوری می‌شد که یک روز بعد ماسک به بیمارستان‌ها می‌رسید.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
تهیه آب هویج صلواتی برای بیماران کرونایی

خانواده‌ام نگران ریه‌هایم بودند

او ادامه داد: با توجه به اینکه جانباز شیمیایی هستم و ترکشی در ریه دارم، خانواده‌ام به ویژه خواهرم خیلی نگرانم بود. خواهر و برادرانم می‌گفتند: خیلی از ترس کرونا فرار کردند تا مبتلا به کرونا نشوند، آن وقت شما ۳۰ ـ ۴۰ نفر را دور خودت جمع کردی ماسک می‌دوزی؟! چاره‌ای نبود و نمی‌شد میدان را خالی کرد.

در این میان وقتی مردم در محل و حتی در بهشت زهرا با خبر شدند که این گردان در حال تهیه ماسک است، برای تولید ماسک، پای کار آمدند، برخی پول می‌دادند. به عنوان مثال یک خانمی که بر اثر بیماری کرونا برادرش را از دست داده بود. ۱۰ میلیون تومان پول به آن‌ها داد تا از طرف برادر مرحومش پارچه بخرند و ماسک بدوزند. 

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
آمبولانس‌هایی که صبح زود برای بردن آب هویج‌ها می‌آمدند

آب هویج صلواتی برای بیماران کرونایی

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه آوازه کار جهادی آن‌ها حتی به سایر استان‌ها هم رسیده است، گفت: در موج چهارم کرونا رئیس بیمارستان‌ فیروزآبادی با بنده تماس گرفت و گفت برای تهیه آبمیوه برای بیماران کرونایی کاری انجام دهید. یک نیسان آب میوه خریدیم و بردیم. بعد دیدیم که یک روز و دو روز نیست. بنابراین اقدام به خرید چند دستگاه آبمیوه‌گیری کردیم. هر شب یک نیسان هویج می‌گرفتیم. دوستان ساعت ۶ بعد از ظهر هویج‌ها را تمیز می‌کردند و داخل وان می‌ریختند و تا چند ساعت در آب قرار می‌گرفت. بعد ۴ صبح شروع به آب هویج‌گیری می‌کردند. این آب‌هویج‌ها را به بیمارستان‌های ساسان، فیروزآبادی، شهدای گمنام، بهارلو، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرستادیم. البته اگر بیمار کرونایی محله‌مان در حوالی میدان خراسان بود، برایشان آب هویج می‌فرستادیم.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
پزشک مستقر در ایستگاه صلواتی

هر روز صبح اول وقت تعدادی آمبولانس از سوی بیمارستان‌ها به محل اعزام می‌شدند تا آبمیوه‌ها را به بیماران کرونایی و کادر درمان بیمارستانشان برساند، در روزهای اول،‌ حضور این تعداد آمبولانس در آنجا برای مردم محل سؤال شده بود،‌ وقتی علت حضور آمبولانس‌ها را متوجه شدند، باز هم کمک‌های مردمی در این کار خیر هم سرازیر شد.

 
تمیزکاری و ساب‌زنی مزار یک شهید خردسال از سوی خادم ایستگاه صلواتی رزمندگان گردان انصار الرسول (دانلود)

کمک مؤمنانه متفاوت

البته در این روزها کمک مؤمنانه ایستگاه صلواتی رزمندگان گردان انصار الرسول لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) به غیر از روزهای پنج‌شنبه به گونه‌ای دیگر در جریان است، آن‌ها افراد نیازمند محله‌ را شناسایی می‌کنند و بر اساس نیاز مالی‌شان به حساب بانکی‌ آن‌ها پول واریز می‌کنند. به عنوان مثال خانواده‌ای برای بیمارش نیازمند پوشک بزرگسالان بود که معادل آن پول پوشک داده شد یا خانواده‌ای مستأجر بود و تعدادی فرزند یتیم داشت که بر اساس میزان نیاز مالی‌شان کمک انجام گرفت. آن‌ها اعتقاد دارند به این کار شأن افراد حفظ می‌شود.

همدلانه‌ای متفاوت از یادگاران دفاع مقدس
آریشگاه صلواتی در قطعه ۴۵ بهشت زهرا (س)

حال اگر روز پنج‌شنبه‌ای گذرتان به بهشت زهرا (س) افتاد، به قطعه ۴۵ سری بزنید، در آنجا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدماتی مانند پزشک، طب سنتی، مشاوره حقوقی و پیرایش آقایان نیز به صورت کاملاً‌ صلواتی از سوی یادگاران دفاع مقدس انجام می‌شود، حتی برخی از داروهای تجویزی دکتر هم به صورت صلواتی در اختیار زوار شهدا قرار می‌گیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب