سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52953
|
09:23 - 1400/05/13
نسخه چاپی

حفظ مراتع و رعایت حقوق عشایر اولویتی اساسی؛

کوچ گسترده و بی‌رویه دامداران و عشایر/ خطر کمبود مرتع و منابع آبی جدی است

کوچ گسترده و بی‌رویه دامداران و عشایر/ خطر کمبود مرتع و منابع آبی جدی است
کمبود مرتع برای چرای دام و کمبود منابع آبی به ویژه آب شرب برای دامداران و عشایر از عمده‌ترین این مشکلات است.

به گزارشايلام بيدار، در دنیای ماشینی و لبریز از تکنولوژی، زندگی بشر سرعت خیره کننده‌ای به خود گرفته و بر همین اساس افراد در شرایط و محیطهای مختلف همواره سعی در تلاش و شتاب مضاعف دارند تا از قافله‌ی دنیا عقب نمانند.

در این دنیای شتابان، روشهای زندگی سنتی جایی ندارند و یا اگر جایی هم هست، به حالت نیمه فعال درآمده است.

در این طوفان پرتلاطم، رنگ و بوی زندگی و حیات حقیقی و به دور از سر و صدای تکنولوژی را می‌توان در میان کوه‌ها و دشتها و مراتع و با حضور عشایر کوچ نشین و دامداران یافت.

عشایر غیور و دامداران پرتلاشی که در کمال گمنامی، در زمینه‌ی تولیدات مواد پروتئینی و لبنی بار بزرگی را بر دوش می‌کشند و نقش موثری در چرخه‌ی اقتصادی این محصولات ایفا می‌کنند.

اما فعالیت این قشر در دامن دشتها و مراتع با بروز مشکلات و موانع متعددی مواجه است. مشکلاتی که در سالهای اخیر و با توجه به خشکسالی‌ و کاهش میزان بارشها تشدید یافته و هم عشایر و دامداران را دچار مشکل ساخته و هم مسئولین را با چالش‌ روبرو ساخته است.

کمبود مرتع برای چرای دام و کمبود منابع آبی به  ویژه آب شرب برای دامداران و عشایر از عمده‌ترین این مشکلات است.

گرمای بی سابقه و بحران آب موجب شده تا کوچهای دامی و عشایری از استانهای همجوار همانند لرستان و کرمانشاه زودتر از موعد مقرر صورت گیرد که این مسئله  از بین رفتن مراتع و چراگاههای استان را سریع‌تر می‌کند‌.

از این رو مسئولین استان و استانهای هم‌جوار باید با اتخاذ تدابیر به موقع و تدوین برنامه‌ای الزام‌ آور، کوچ دامها و عشایر را در زمان‌بندی مناسب و مقرر ساماندهی نمایند تا علاوه بر امکان استفاده‌ی عادلانه‌ی این عزیزان از مراتع، زمینه‌ای مناسب برای ارائه‌ی خدمات بهداشتی و معیشتی به آنان نیز فراهم شود.

چرا که همراه با کوچ گسترده و بی‌رویه، شرایط معیشتی دامداران و عشایر نیز خارج از برنامه‌ریزی‌های مورد نظر صورت می‌گیرد که این نکته هم حامل نکات منفی و شرایط نامطلوب برای این قشر و مسئولان ذی‌ربط است.‌

تحولات حوزه منابع طبیعی، جنگل کاری و آبخیزداری

در همین رابطه "الیاس فتاحی"، معاون سیاسی استاندار ایلام در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام با حضور نمایندگان استان های کرمانشاه ، لرستان و خوزستان گفت: زحمات و اقداماتی که در حوزه ی منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ایلام انجام گرفته بی نظیر و قابل تقدیر است .

فتاحی اظهار کرد:در ایلام در حوزه منابع طبیعی و جنگل کاری و آبخیزداری تحولات بسیار خوبی انجام شده است و در ایلام شاهد رشد هزاران هکتار جنگل هستیم که در چند سال اخیر با فضا سازی مناسب ایجاد شده است.

وی در خصوص بهینه سازی مصرف آب به سیل بندهای ایجاد شده توسط اداره منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: سیل زمانی در استانی ایلام یکی از تهدیدات اصلی بود ولی  امروزه با احداث سیل‌بندها، در زمینه آبخیزداری به الگو تبدیل شده است .

معاون سیاسی استاندار گفت: حفظ آب و خاک در گرو پوشش گیاهی در سطح منابع طبیعی‌ست و این اساس توسعه کشاورزی است و قطعا بدون توجه به منابع طبیعی، کشاورزی هم پایدار نخواهد بود .

وی تصریح کرد: اگر جامعه محلی و همیاران طبیعت پای کار نیایند کار دولتی موفق نخواهد شد و در ایلام همیاران بسیار فعال و موثری داریم که سرآمد جهانی هستند .

حفظ مراتع در زمان کوچ عشایر

وی با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت مراتع در دستور کار است یادآور: در زمان کوچ ، دام ،مرتع و حفظ پوشش مهم است و باتوجه به حفظ مراتع آموزش و ترویج را در بین مرتع داران ، دامداران و بهره برداران در اولویت قرار داده ایم و حقوق استفاده عشایر کوچ را از مراتع باید مد نظر قرار داد.

فتاحی به کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: همه‌ی عشایر ما سه ماه زودتر از موعد مقرر وارد مناطق گرمسیری می شود و که در این خصوص مشکلات و مسائل مختلفی وجود دارد که دراین حوزه متوجه فرماندار خواهد بود.

وی ادامه داد: استان های همجوار همچون خوزستان، کرمانشاه و لرستان در خصوص کوچ عشایر می‌بایست هماهنگی های  لازم را داشته باشند و برای رفع مشکلات و اقدامات موثر در حضور زود هنگام عشایر در مناطق عشایری، گرمسیری جلساتی برگزار شود و برنامه ریزی  های برای رفع مشکلات جامعه ی عشایری  ارائه گردد و با توجه بیشتر به مسائل و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد با هماهنگی و تعامل مرتفع گردد. همچنین آموزش گروه های هدف در استان های مختلف مد نظر قرار گیرد.

معاون سیاسی استاندار خاطر نشان کرد : شایسته است تأمین اعتبارات لازم برای مدیریت عشایر و دام های آنها توسط سازمان عشایری مد نظرمسئولان باشد .

وی با بیان اینکه رعایت حقوق عشایر ضروری است گفت: چرای دام و زمان ورود و خروج آنها باید مشخص شود و برای دیگر ملزومات کوچ عشایر برنامه ریزی لازم صورت گیرد .

فتاحی با اشاره به زمان کوچ عشایر اظهار داشت: اگر در زمان کوچ که 15 آذرماه است جلسات و هماهنگی هایی با عشایر برگزار شود و براساس زمان بندی مناسب ، کوچ عشایر را داشته باشیم و برای خدمات رسانی به عشایر جهت کوچ زودهنگام هماهنگی و برنامه ریزی لازم از طرف استان های مبدأ صورت گیرد به طور حتم هم کمک شایانی به مدیریت دام و عشایر صورت میگیرد و هم از نابودی بی‌رویه‌ی مراتع و جنگلها جلوگیری می‌شود.

وی به حضور گشت های عشایری در زمان تردد کوچ اشاره کرد و افزود: توجه به معیشت دامداران و عشایر هم باید مد نظر مسئولین باشد و آسیب شناسی‌های  لازم به عمل آید تا برنامه ریزی و تصمیم گیری برای رفع این آسیب ها در دستور کار قرار گیرد و هدف ما رسیدگی به مسائل و مشکلات عشایر استان و نیز استان های همجوار است تا با تلاش وتصمیم گیری به موقع مشکلات را رفع کنیم .

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب