سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52824
|
08:06 - 1400/04/29
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

همزیستی مسالمت آمیز با کرونا چالشی است مرگبار/ واکسیناسیون علیه بیماری کرونا باید جدی‌تر دنبال شود

همزیستی مسالمت آمیز با کرونا چالشی است مرگبار/ واکسیناسیون علیه بیماری کرونا باید جدی‌تر دنبال شود
با طولانی شدن زمان اپیدمی کرونا، متاسفانه ترس و وحشت مردم از آن به حداقل رسیده و عموم مردم به نوعی با آن تن به همزیستی مسالمت آمیز داده اند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::کرونا ویروس بیش ۱۸ ماه است که سراسر جهان را با چالشی تاریخی روبرو کرده که با وجود سخت‌گیری‌ها و برنامه ریزی های مدون جهت مبارزه با آن در تمام کشورها ، هنوز تمام جهان و کل دستاوردهای پزشکی از ریشه کنی این ویروس منحوس ناکام مانده است.

متاسفانه در کشور ما نیز همسو با تمام دنیا، اوضاع کرونا شرایط مناسبی ندارد و این ویروس منحوس در حال پیشروی است که به گفته بسیاری از متخصصان بیماریهای عفونی چنانچه روند رعایت پروتکل های بهداشت به همین صورت فعلی باشد قطعاً روزهای سخت‌تری در انتظار ما خواهد بود.

سویه جدید ویروس کرونا بنام دلتا با گونه های قبلی متفاوت است و درگیر کردن کودکان و شباهت علائم این بیماری به سرماخوردگی از تفاوت های بارز این نوع جهش یافته دلتا نسبت به انواع ویروس کرونا است. همچنین قدرت سرایت پذیری بالاتر و عدم تشخیص کرونای دلتا در برخی افراد از طریق آزمایش از دیگر نگرانی های متخصصان این زمینه درباره سویه دلتا است.

استان ایلام نیز از این قائده مستثنی نبوده و مدتی است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و همان‌گونه که از شواهد پیداست فرآیند بیماری همانند آنچه که در جهان و کشورمان می‌گذرد روندی صعودی به خود گرفته و در کمال تاسف هفته گذشته آمارهای مربوط به مبتلایان و بستری ها افزایش چشمگیری داشته است.

پدیدار شدن شرایط حاد و وضعیت قرمز کرونایی در سراسر کشور و نیز استان ما ، ضرورت جدیت و تسریع در واکسیناسیون عمومی را بیش از پیش عیان می‌سازد.

تسریع در واکسیناسیون علیه بیماری کرونا

در همین رابطه "دکتر محمد کریمیان"، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در جلسه قرارگاه مدیریت مقابله با بیماری کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار شد، گفت:

متأسفانه بیماری کرونا در دنیا و کشورمان روندی صعودی و افزایشی دارد و در استانمان نیز در روزهای اخیر شاهد افزایش میزان مبتلایان و بستری های ناشی از بیماری کرونا هستیم.

وی همچنین اظهار داشت : رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ما را کمک می‌کند و در ادامه نیز با واکسیناسیون عمومی می توانیم امیدوار باشیم که در راستای مقابله با این بیماری موفق عمل کرده ایم.

دکتر کریمیان افزود: همه باید تلاش کنیم که به انجام واکسیناسیون عمومی در سطح استان سرعت بخشیم و در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها در جهت ترویج فرهنگ واکسیناسیون عمومی و ترغیب افراد واجد شرایط بهره گیریم.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون علیه بیماری کرونا باید جدی‌تر از گذشته دنبال شود و در این راستا لازم است که مشکلات و موانع فراروی آن را با همدلی و همکاری رفع کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: اگرچه آمارهای مبتلایان و بستری ها در سطح استان در روزهای اخیر افزایش یافته اما خوشبختانه تعداد فوتی ها در حال حاضر نسبت به آمار مبتلایان و بستری‌ها کم است و در حال حاضر متوفیان ناشی از کرونا مربوط به بیماران زیر ۷۰ سال است و در بین قشر واکسینه شده فوتی نداشته‌ایم.

همزیستی مسالمت آمیز با کرونا چالشی است مرگبار

اما با تمام این نکات و امیدواری به سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون عمومی آحاد مختلف جامعه، باید دانست که مسئولیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان از دوش مردم ساقط نشده است و باید صراحتاً اذعان داشت که حتی در صورت انجام واکسیناسیون، باید تا ریشه کنی کامل بیماری، دستورالعمل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت شوند، چیزی که متاسفانه در حال حاضر کمتر کسی خود را موظف به اجرای آن می‌داند.

با طولانی شدن زمان اپیدمی کرونا، متاسفانه ترس و وحشت مردم از آن به حداقل رسیده و عموم مردم به نوعی با آن تن به همزیستی مسالمت آمیز داده اند و حضور این ویروس مرگبار را به موضوعی عادی و پیش پا افتاده تبدیل کردند تا جایی که در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق مردم از عمل نمودن به ساده‌ترین روشهای پیشگیری همانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ اجتماعی و عدم حضور در اجتماعات نیز سرباز می‌زنند. اینگونه است که در هفته‌های اخیر نمودار مبتلایان رشدی چند برابر داشته که به دنبال آن باید منتظر صعود نمودار فوتی‌ها نیز باشیم.

تجمعات وحشتناک شبانه‌ی مردم در پارک‌ها و تفرج ‌گاهها، حکایت دردناکی از روزهایی کرونایی در ایلام را روایت می‌کند‌، تجمعاتی که در اکثر مناطق، به صورت سرسام‌آوری انجام گرفته و دردناکتر از همه‌ی این موارد، حضور کودکان بدون ماسک در این محافل می‌باشد که با توجه به آسیب‌پذیری کودکان در سویه‌ی جدید کرونا، اوضاعی بس رقت بار و نگران کننده را برای ایلام رقم زده است.‌

مقابله با کرونا یک الزام جمعی است

در همین رابطه نیز "جهانگیر رستم زاد"، معاون اقتصادی استاندار در جلسه قرارگاه مقابله با کرونای استان گفت: مقابله با کرونا یک الزام جمعی است و همه ما در قبال آن مسئولیم، مدیران و متولیان با اجرای دقیق برنامه ها، مردم با رعایت دستورالعمل ها و اجرای پروتکل ها و رسانه ها و نخبگان با تولید محتوا و فرهنگسازی.

وی با تاکید به رسانه ها و صدا و سیما در تولید محتوا اظهار کرد: کلیه فرمانداران، شهرداران و دهیاران موظفند نسبت به آگاه سازی مردم، تبلیغات محیطی و فرهنگ سازی اقدامات پیشگیرانه را در جهت کنترل و مهار بیماری بعمل آورند.

معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه مردم باید به حساسیت موضوع کرونا و خطرات آن بیش از پیش اهتمام داشته باشند افزود: با توجه به شیوع موج پنجم کرونا، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود مشکلاتی عدیده ای ایجاد خواهد شد و بنابراین باید مردم به ویژه صنوف مختلف نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و زدن‌ ماسک اهتمام داشته باشند.

وی حضور در آرامستانها، پارک ها و بوستان ها، رستوران ها، باشگاه‌ها، آموزشگاه ها و مراکز بازی از جمله گیم نت ها را ممنوع اعلام کرد و خواستار توجه ویژه دستگاههای نظارتی و اجرایی به این امورات شد و تصریح کرد: رستوران ها می توانند به صورت سفارش بیرون بر فعالیت کنند و نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی توسط نانوایی ها هم باید تشدید شود .

جهانگیر رستمزاد در پایان بر دورکاری کارکنان به خصوص برای گروههای پرخطرتاکید کرد.

در پایان باید گفت ویروس کرونا چالشی سخت است که جهان را درگیر خود ساخته و ریشه‌کنی و رهایی از چنگال آن صرفاً با اقدامات انجام شده از سوی جامعه‌ی پزشکی میسر نخواهد بود و تا زنجیره‌ی انسانی انتقال قطع نشود، ویروس مهمان ناخوانده‌ی زندگی ما خواهد ماند.

در این مسیر قطعاً نقش مردم تعیین کننده است. رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌ی اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات غیرضروری، اجرای قانون دورکاری کارمندان و جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها می تواند روزهای قطع زنجیره‌ی انتقال را نزدیک و نزدیک تر سازد.

همه‌ی ما باید به این مهم واقف باشیم که هر لحظه و در هر جا، امکان آلوده شدن و دامن زدن به چرخه‌ی انسانی انتقال ویروس وجود دارد و " هیچ جا امن نیست " برای همه صحت دارد.

 پس لازم است تا با پذیرفتن برخی مشقتها، سدی در برابر چرخش این ویروس ایجاد نموده و انشاالله در کنار تلاش مسئولین و کادر درمانی نقطه‌ی پایان ویروس را به ثمر بنشانیم.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب