سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52757
|
08:42 - 1400/04/21
نسخه چاپی

گزارشی از حلقه های مفقوده در نانوایی های ایلام؛

تعطیلی خودسرانه نانوایان در ایام تعطیل/ مردم گله مندند

تعطیلی خودسرانه نانوایان در ایام تعطیل/ مردم گله مندند
طی چند ماه اخیر تعداد زیادی از نانوایی‌ها در سطح شهر ایلام زیر سایه عدم نظارت و بازرسی مسئولان اقدام به تعطیلی خودسرانه و عدم ارائه خدمات به همشهریان ایلامی کرده و مردم را برای تهیه نان به زحمت و دردسر انداخته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::نان گندم، اصلی‌ترین، مهم ترین و قدیمی ترین ماده‌ی غذایی مصرفی انسان است که بخش عمده‌ای از انرژی، پروتئین و مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و همچنین ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نموده و به ایمن سازی بدن کمک فراوانی می‌کند.

دین مبین اسلام قداست و ارزش ویژه‌ای برای نان به عنوان برکت و قوت قالب مردم قائل شده به گونه‌ای که رسول اکرم حضرت محمد(ص) در خصوص اهمیت نان می‌فرماید: "خدایا به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن".

 این فرموده پیامبر گرامی اسلام نشان از نقش حیاتی و جایگاه ویژه نان در میان تمام جوامع بشری و فرهنگهای مختلف دارد به نحوی که در فرهنگ ما ایرانیان حتی به حرمت آن سوگند یاد می‌شود.

اهمیت وجود نان در سبد خانوارها و ارزش بالای غذایی آن در طول زمانهای مختلف سبب شد تا از تولید آن به عنوان صنعت و شغل جهت تامین درآمد استفاده شود. از این رو فعالان در این عرصه همواره می‌کوشند تا با بهبود کیفیت و تولید اشکال مخلتف نان، علاوه بر رفع نیازهای مادی و معیشتی خود، خدمات بهتری نیز به همشهریان خود ارائه دهند.

اما متاسفانه این صنعت در موارد بسیاری با چالش‌های منفی از نظر حمایت مسئولان ذیربط یا کیفیت لازم محصول روبرو شده است که در این مبحث به بیان برخی مشکلات و کاستی‌های مربوط به آن در استان ایلام می‌پردازیم.

سوء مدیریت و نبود نظارت کافی بر عملکرد صنف نانوایان در ایلام سبب شده تا این برکت الهی که یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی سفره مردم ایلام به شمار می‌رود،‌ با مشکلاتی هم برای نانوایی‌ها و هم برای مصرف کنندگان مواجه باشد.

عوامل کیفیت پایین و نامطلوب نان

یکی از مشکلات عمده نان در ایلام، کیفیت پایین و نامطلوب آن است تا جایی که مردم برای تهیه چند قرص نان مطلوب و با کیفیت همواره به بن بست خورده و در نهایت مجبور به خرید همان نان بی کیفیت در نانوایی‌های سطح شهر شده‌اند؛ البته فقط بخشی از این موضوع مرتبط با نداشتن دانش کافی شاطر های مشغول به کار در نانوایی ها در پخت نان است و بخش اعظم این مشکل که به کیفیت آرد برمی‌گردد، به شرکت غله مربوط می‌شود، زیرا اداره‌ی فوق‌الذکر متاسفانه در نگهداری، تهیه و توزیع آرد با کیفیت در نانوایی‌های سطح شهر ضعیف عمل کرده است.

این در حالی است که استان ایلام همواره جزء ۱۰ استان برتر کشور از نظر سطح کیفی آرد های تولیدی قرار داشته است. پس می‌توان با قاطعیت گفت که  توزیع آردهای بی‌کیفیت و درجه پایین در نانوایی‌های ایلام دلیلی جز سهل انگاری و بی کفایتی مدیران مربوطه نمی تواند داشته باشد.

نان بی کیفیت محصول آرد بی کیفیت است

در همین رابطه نظر یکی از صاحبان نانوایی در شهر ایلام را جویا شدیم که ایشان به خبرنگار ایلام بیدار چنین گفت: " درصد بالایی از کیفیت نان به کیفیت آردی که به دست ما می رسد بستگی دارد و اکثر مواقع در زمان توزیع آرد، بی کیفیت ترین آرد در اختیار ما قرار می گیرد و در مقابل نه تنها هیچ گونه حق اعتراضی برای ما قائل نمی‌شوند که حتی درصورت تداوم اعتراض به بهانه های مختلف با جریمه‌های سنگین روبرو خواهیم شد.

وی همچنین اظهار کرد: ما این موضوع را با همشهریانی که به کیفیت نان معترض می شوند در میان می گذاریم و به آنها یادآور می شویم که ما در این قضیه مقصر نیستیم و چنانچه فکر می کنند که حق آنها تضییع شده است و اعتراض و شکایتی دارند می توانند به مراکز مربوطه جهت احقاق حقوق خود مراجعه کنند و یا با شماره هایی که در اختیار همشهریان قرار داده شده است تماس حاصل کنند و گلایه و شکایت خود را با آنها در میان بگذارند.

وی همچنین در خصوص بی مهری‌هایی که از طرف مردم و بازرسی های نظارتی به آنها روا داشته می‌شود، افزود: در طول روز نسبت به کیفیت نان باید به مردم پاسخگو باشیم و حتی در پاره‌ای از اوقات اعتراض مشتریان به درگیری فیزیکی با کارگران نیز کشیده می شود و این موضوع برای ما غیرقابل تحمل و مشکل ساز شده، از طرفی بازرسان نظارتی برای آرام کردن و کاهش اعتراضات مردم دیواری کوتاه تر از نانوایی ها پیدا نمی کنند و تمامی کاسه کوزه ها را سر ما می شکند در حالیکه صاحبان نانوایی ها کمترین قصور را در بی‌کیفیتی نان دارند."

شرایط نامناسب مسا‌ئل بهداشتی در اکثر نانوایی های ایلام

مشکل دیگری که به وفور در نانوایی‌های ایلام به ویژه نانوایی‌های سنتی دیده می‌شود، عدم رعایت مسائل بهداشتی علی‌الخصوص در شرایط فعلی ایام کرونایی است که با مراجعه حضوری به برخی از نانوایی‌ها می‌توان به عینه شاهد این مدعا بود و به صحت آن پی برد. همچنین دریافت کارت بهداشت برخی از نانوایی ها سوالی است مبهم! که باید مسئولان امر پاسخگوی این بی ملاحظگی و عدم نظارت کافی باشند.

قانون اساسی کشور به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی توجه بسیار زیادی دارد و در اصل های سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تأمین بهداشت و درمان به عنوان نیازهای اساسی مردم توجهی خاص شده است.

بنابراین می‌بایست باتوجه به ضرورت و لزوم مسئله بهداشت که در قانون به صراحت قید شده است، مرکز بهداشت و سلامت کلیه نانوایی ها را مکلف به رعایت مسائل بهداشتی از جمله: استفاده از تهویه هوای مناسب برای جلوگیری از کپک زدگی آرد، رعایت فاصله سرویس بهداشتی از محل پخت نان، استفاده از روپوش تمیز، استفاده از کلاه برای جلوگیری از ریزش مو، استحمام قبل از شروع به کار و بعد از خاتمه کار و ... کنند.

البته ناگفته نماند که با توجه به هزینه بالای حامل های انرژی، افزایش حقوق و بیمه کارگران شاغل در خبازی ها، افزایش بهای خمیر مایه، نمک، آرد، تجهیزات و اقلام تولید نان و همچنین شرایط نامطلوب به کسب و کار که قطعاً گریبان صنف نانوایان را نیز گرفته، اجرای این نکات بهداشتی مستلزم حمایت همه جانبه و عملی مسئولان مربوطه از صاحبان نانوایی ها است که می‌طلبد برای حفظ سلامت مردم نه در حد حرف بلکه در عمل تلاش دو چندانی داشته باشند.

تعطیلی خودسرانه نانوایان در ایام تعطیل

از دیگر معضلات و مشکلاتی که طی چند ماه اخیر مردم با آن دست به گریبانند، تعطیلی غیرقانونی و خودسرانه و عدم ارائه خدمات به همشهریان عزیز از سوی تعداد زیادی از نانوایی‌ها در سطح شهر ایلام است که  این پدیده نیز زیر سایه عدم نظارت و بازرسی مسئولان امر پدیدار شده  و مردم را برای تهیه نان به زحمت و دردسر انداخته است و به همین دلیل مردم گاهاً باید برای تهیه‌ی نان مسافتی چند کیلومتری و به دور از محل سکونت خود طی کرده و ساعتها در صف‌های طولانی، آن هم در این ایام کرونایی سپری کنند.

نکته مبهم و قابل تامل  این است که در شلوغ ترین روزهای سال مانند تاسوعا و عاشورا این گونه تعطیلی‌های عجیب و خودسرانه دیده نمی‌شد؛ ولی گویا متاسفانه در روزهای آخر عمر دولت کنونی دستگاه‌های نظارتی بی میل شده و به خوابی عمیق فرو رفته اند و عنان کار را از دست داده‌اند. اما باید دانست که این موضوع به هیچ عنوان در شان و منزلت مردم ایلام نیست؛ همچنین بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایلام بیدار شرکت غله در حال حاضر بدون مدیر کل اداره می‌شود که این موضوع نیز می تواند مزید بر علت باشد.

برخوردی با نانوایی های متخلف صورت نمی گیرد

یکی از شهروندان ایلامی در این رابطه به خبرنگار ایلام بیدار گفت: "طی چند ماه اخیر همواره با تعطیلی های بدون اطلاع قبلی و خارج از زمان‌بندی‌های اعلام شده‌ی نانوایی ها روبرو بوده‌ایم  که ناگزیر شدیم چند ساعتی را برای پیدا کردن یک نانوایی فعال در سطح شهر و تهیه‌ی نان مورد نیاز وقت و هزینه صرف کنیم، جویای حال هم که شدیم هیچ شخص یا نهادی پاسخگوی ما نبود و در روزهای بعد که به صاحب نانوایی اعتراض کردیم، باز هم پاسخی جز بیان عذرخواهی و بهانه های واهی از طرف صاحب نانوایی دریافت نکردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: البته این موضوع فقط در ایام تعطیل محدود نمی شود و برخی از آن ها پا را فراتر نهاده و حتی در روزهای کاری هم اقدام به تعطیلی خودسرانه می کنند و هیچ دستگاه نظارتی هم برای بررسی و جلوگیری از این عمل غیرقانونی برخی از نانوایی ها اقدامی انجام نداده و برخوردی صورت نمی‌دهد.

این شهروند ایلامی افزود: اگر از کیفیت پایین نان در ایلام بگذریم واقعاً نمی توان این تعطیلی های مکرر در ایام تعطیل و بعضاً در روزهای کاری را تحمل کرد. همچنین موضوع دیگری که در نانوایی های ایلام رعایت نمی شود مسئله بهداشت است که از مسئولان مرکز بهداشت و سلامت تقاضا داریم که به این موضوع ورود کرده و تمهیدات لازم را انجام دهند چون سلامت و بهداشت نانوایی ها رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد."

مسئولین، تمهیداتی بیاندیشند تا تضمینی برای ارتقای کیفیت و سلامت مردم باشد‌

در نهایت باید گفت که با توجه به وجود زمین های حاصلخیز و تولید گندم با کیفیت در سطح استان که ثمره‌ی زحمات و  تلاشهای خالصانه و طاقت فرسای کشاورزان عزیز این دیار است می‌طلبد که مسئولان امر نیز در پاسخ به این تلاشها و شایستگی‌ها، نگاه ویژه‌ای به تهیه، توزیع و نگهداری آرد داشته باشند و همچنین برای رعایت نکات بهداشتی از سوی نانوایی‌ها و تامین سلامت مصرف کنندگان تمهیداتی بیاندیشند تا تضمینی برای ارتقای کیفیت و سلامت مردم باشد‌. دستگاه‌های نظارتی نیز لازم است از خواب غفلت بیدار شده و موضوع تعطیلی خودسرانه‌ی برخی از نانوایی ها را پیگیری نمایند تا دیگر شاهد تکرار این اعمال غیر قانونی در نانوایی های سطح شهر که باعث اختلال در زندگی مردم است، نباشیم.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب