سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 52714
|
09:48 - 1400/04/14
نسخه چاپی

در میزگرد با کارشناسان مطرح شد؛

کم کاری در تامین برق مورد نیاز کشور؛ وقتی بی تدبیری در زندگی مردم خود را نشان می دهد

کم کاری در تامین برق مورد نیاز کشور؛ وقتی بی تدبیری در زندگی مردم خود را نشان می دهد
کارشنان در خصوص تامین برق مسئله کم کاری وزارت نیرو را مطرح کرده که در تامین برق مورد نیاز کشور ناکام ماند.

به گزارشايلام بيدار، در حالی عمر دولت کنونی به پایان می رسد که در حرکتی بی سابقه و با وجود ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد در تامین برق مشکل وجود دارد وگاه وبیگاه در این گرمای بی سابقه برق قطع می شود.

امروز با دو بار قطع شدن برق در سراسر کشور سوت بی برقی دوباره به صدا درآمد و وزارت نیرو بدون هیچ گونه توضیحی شروع به قطع کردن برق می کند.

جالب این است که ثمره هشت سال خواب امروز تعبیر می شود که با وجود راههای بیشماری که برای تامین برق وجود دارد و حتی می توان برق کشورهای دنیا را در ایران تامین کرد اما بازهم امروز شاهد تعبیر خوابی هستیم که مسئولان همانند کمبود مرغ در بازار امروز برق کم آمدو گویا ثمره خواب مسئولانه امروز در زندگی مردم برعکس وعده های عملی نشده خود را نشان می دهد.

قطعا مسئولان قضایی کشور نباید از این قصور ساده بگذرند که چرا در ایران به دست توانای جوانان غیرممکن ها ممکن می شود ولی امروز کسانی که به وظیفه خود درست عمل نکردند کم کاریشان زندگی مردم را مختل کرده است.

در میزگرد مجازی که با حضور کارشناسان برگزار شد در خصوص آسیب های قطع برق و کم کاری در صنعت برق با حضور کارشناسان مسائلی مطرح شد

رمزارزها فرافکنی رسانه ای وزارت نیرو

پس از اغاز خاموشیهای مکرر برق ، وزارت نیرو یکی از دلایل مهم این قطعیها را وجود دستگاهای ماینر استخراج ارزمرز اعلام کرد.

طی این مدت بر اساس گفته مسئولان هر یک بیت کویین استخراجی این دستگاهها برابر با مصرف صدسال برق یک خانه است.

این موضوع باعث شد که ده ها مزرعه مجوز دار استخراج رمز ارز خاموش و تعداد زیادی نیز ماینر قاچاق شناسایی و ضبط شود.

حال با توجه به ضبط  ماینرها و خاموشی  مزارع، با یک حساب سر انگشتی باید میلیونها سال  برق ذخیره شده و عملا مشکل کمبود بار نیز به کمترین میزان خود برسد.

حال سوال اینجاست برق ماینرهای خاموش شده کجاست که هیچ تاثیری بر خاموشیها نداشته است، اگر ماینرها تاثیر گذار بود چرا برق بعضی شهرها به جای یکبار چندین بار قطع میشود؟

وضعیت کنونی نشان می دهد ماینرها  فقط یک فرافکنی رسانه ای توسط وزارت نیرو برای سرپوش گذاشتن به مدیریت ضعیف خود در تولید برق بوده است

سرمایه گذاری در صنعت برق کاهش یافته است

علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: سرمایه گذاری در صنعت کاهش یافته که باید مشوق هایی برای بخش خصوصی ایجاد کرد که در این بخش سرمایه گذاری کنند.

وی افزود:براساس قانون سهم بخش خصوصی از تولید برق باید به ۸۰ درصد برسد که هم اکنون این میزان ۶۰ درصد است.

فریادی در ادامه گفت: دلیل عدم تمایل برای سرمایه گذاری اختلاف قیمت دو برابری محاسبه خرید برق با هزینه تولید است به گونه‌ای‌که با وجود برخورداری نیروگاه‌ها از انرژی بسیار ارزان اما هر کیلو وات برق درحالی از نیروگاه‌ها ۷۷ تومان خریداری می‌شود که هزینه تولید آن بالغ بر ۱۵۰ تومان است از سوی دیگر مطالبات ۲۶ هزار میلیارد تومانی از دولت نیز مزیدی بر علت است تا سرمایه‌گذاران عطای حضور در این صنعت را به لقای آن ببخشند.

هر سه ساعت قطعی برق برای یک بنگاه اقتصادی با ۵۰ نفر پرسنل، ۲۰ میلیون تومان زیان دارد

علی فریادی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اثرات مهم قطعی برق روی صنعت است. در شهرک‌های صنعتی گاها تا سه ساعت قطعی برق وجود دارد. سه ساعت ضرب در تعداد افرادی که در یک بنگاه کار می‌کنند نشان می‌دهد که چه میزان هزینه به بنگاه تحمیل شده است. یک بنگاه ۵۰ نفره با سه ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود.

هیچ ظرفیت جدیدی به نیروگاههای کشور اضافه نشد

حسین پورمندی کارشناس مسائل برق در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با وجودی که بخش خصوصی ۵۰ درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، در طول سال های اخیر از سوی وزارت نیرو حمایت نشده به طوری که در سال های اخیر هیچگونه ظرفیت جدیدی به نیروگاه های کشور اضافه نشده است.

وی افزود: پس چه طور انتظار داریم با افزایش نیاز در بخش صنعتی، تجاری و خانگی، عدم تعادل نداشته و با قطعی برق روبرو نشویم؟ مگر می شود چنین انتظاری داشت؟ چه قدر سرمایه گذاری جدید صورت گرفته است؟

پرومندی خاطرنشان کرد: در طول سال های اخیر پس از معاهده پاریس، تمامی سرمایه گذاری کشور را در این حوزه متوقف کردید، امروز آثار این ظرفیت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعی مختلف مردم معلوم است.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو در راستای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افزایش تولید برق و... که در برنامه ششم به آن‌ها تاکید شده اقدام قابل‎توجهی انجام نداده است، به طور مثال باید طبق برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ ، ۵ هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر تولید ‌شود اما تاکنون فقط ۵۰۰ مگاوات تولید شده است.

پورمندی تصریح کرد: باید  ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید برای برق ایجاد می شد که این اقدام صورت نگرفت از طرفی هم برنامه ای برای این کار وجود ندارد.

برنامه ای برای توسعه صنعت برق وجود ندارد

رسول امیدی  مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: واقعیت این است که برنامه ای برای توسعه صنعت برق وجود ندارد واین موضوع امروز خود رانشان می دهد.

وی افزود: وزارت نیرو به تکلیف طی برنامه ششم توسعه عمل نکرده و ظرفیت های جدید در حوزه صنعت برق ایجاد نشده که امروز شاهد این قضیه هستیم که در تامین برق مشکل وجود دارد.

امیدی در ادامه گفت: راههای مختلفی برای تامین برق وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی و کارجهادی است که این مساله نشان دهنده ضعف مسئولان در مدیریت صنعت آب وبرق است.

مدرس دانشگاه در ادامه گفت: موضوع دیگر در این شرایط بحث نظارت است که فعالیت رمزارزها متوقف شده و کسانی که تخلف می کنند باید به مراجع قضایی معرفی شوند.

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب