سرویس: سیاسی
کد خبر: 52604
|
09:12 - 1400/03/30
نسخه چاپی

تعارض منافع در تعیین ظرفیت رشته‌های آموزش پزشکی/ لزوم افزایش ظرفیت در مناطق محروم

تعارض منافع در تعیین ظرفیت رشته‌های آموزش پزشکی/ لزوم افزایش ظرفیت در مناطق محروم
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به تعارض منافع در تعیین ظرفیت رشته‌های آموزش پزشکی، خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به ویژه در مناطق محروم شد.

به گزارشايلام بيدار "علی اکبر بسطامی"، نماینده مردم ایلام در مجلس اظهار داشت: بسیاری از شهرستان‌های استان ایلام از قبیل سیروان، هلیلان، چوار و بخشی از شهرستان ملک‌شاهی پزشک مقیم ندارند و در بسیاری از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها پزشک متخصص ندارند و مردم مجبور هستند به استان‌های اطراف سفر کنند. 

وی افزود: از سوی دیگر، پزشکان متخصصی که از سوی وزارت بهداشت موظف هستند متناسب با نیاز جمعیتی در این شهرستان‌ها باشند، در محل خدمت حاضر نیستند و مردم برای اقدامات ساده تشخیصی، مجبورند مسیرهای طولانی و حادثه‌خیز ایلام - تهران، ایلام - کرمانشاه و ایلام - خرم‌آباد را طی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به ارسال دستگاه‌های تشخیصی توسط خیرین به شهرستان سیروان گفت: به دلیل آنکه تعداد پزشکان متخصص در این شهرستان بسیار کم است، دستگاه‌ها بدون استفاده هستند.

بسطامی ادامه داد: علیرغم گفته‌های دانشگاه‌ علوم‌پزشکی ایلام مبنی بر حضور پزشک در مراکز تشخیصی به صورت یک تا دو روز در هفته، بازدیدهای میدانی حاکی از آن است که بعضا تا یک سال پزشکی برای استفاده از این دستگاه‌ها در این شهرستان وجود ندارد.

وی با اشاره به تاثیر مثبت افزایش ظرفیت رشته پزشکی برای رفع نیاز استان ایلام به پزشک، عنوان کرد: در نظام مدیریت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌ها، شاهد یک تعارض منافع شدید در این حوزه هستیم. پزشکان متخصص با مطب‌های شلوغ در بخش خصوصی، با نگاه صنفی و بدون در نظر گرفتن منافع مردم و روابط اجتماعی، توان برخورد با مشکلات را ندارند. 

نماینده مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: به طور مثال، پزشکان طرحی که باید در درمانگاه‌ها مستقر باشند، در این مراکز حضور ندارند و مردم مجبور به طی مسافت‌های 60-70 کیلومتری تا مرکز استان می‌شوند. 

بسطامی در خصوص راهکارهای حل این مشکلات افزود: نظام مدیریتی کشور در این حوزه نیازمند تحول است. مادامی که مدیر و مسئول حوزه بهداشت دچار تعارض منافع باشد، نمی‌توان انتظار داشت این مشکلات حل شود.

وی در پایان با اشاره به تعارض منافع پزشکان سیاستگذار در تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم پزشکی، از مطالبات نمایندگان مردم در مجلس است.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب