سرویس: سیاسی
کد خبر: 52525
|
08:36 - 1400/03/22
نسخه چاپی

ایران حق رأی خود در سازمان ملل را مجدداً به دست آورد

ایران حق رأی خود در سازمان ملل را مجدداً به دست آورد
یک سخنگوی سازمان ملل متحد جمعه تصریح کرد ایران حق رأی خود در مجمع عمومی این سازمان را که به دلیل عدم پرداخت بدهی تعلیق شده بود مجدداً به دست آورده است.

به گزارشايلام بيدار، یک سخنگوی سازمان ملل متحد گفته ایران مجدداً حق رأی خود در مجمع عمومی این سازمان را به دست آورده است.

خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داده ایران بعد از کمک آمریکا به تسهیل انتقال وجوه بلوکه‌شده در کره جنوبی، حداقل مبلغ مورد نیاز برای برخورداری از حق رأی (حدود ۱۶ میلیون دلار) را پرداخت کرده است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «جمهوری اسلامی ایران پرداخت‌های لازم برای کاستن از بدهی‌های معوقه‌اش را انجام داده است.»

«مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد این خبر را تأیید کرد. او در توییتر نوشت: «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مردم ما را قط از دارو محروم نکرده است؛ این تحریم‌ها موجب شده‌اند ما توانایی پرداخت بدهی‌های معوقه خود به سازمان ملل را هم نداشته باشیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «بعد از ۶ ماه فعالیت در این خصوص، سازمان ملل امروز اعلام کرد این وجوه را دریافت کرده است. تمامی تحریم‌های غیرانسانی باید همین الان رفع شوند.»

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران هفته پیش نامه‌ای درباره معلق شدن حق رأی ایران به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نوشته بود.

او پنجشنبه هفته گذشته در توییتر نوشت: «در دنیای حقایق وارونه، سازمان ملل ایران را به دلیل بدهی، از حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل محروم کرد. آنچه در نظر گرفته نشد این است: تروریسم اقتصادی به ایران اجازه پرداخت بابت غذا نمی‌دهد چه برسد به بدهی‌های سازمان ملل. این نامه من به آنتونیو گوترش است. پی‌نوشت: سازمان ملل می‌تواند این پول را از محل ۱۱۰ میلیون دلاری که آمریکا در دزدی دریایی اخیر به سرقت برد نیز به دست بیاورد.»

منظور وزیر خارجه ایران از سرقت ۱۱۰ میلیون دلاری آمریکا، اقدام واشنگتن در فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران بعد از توقیف یک نفتکش است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز پیش گزارش داده بود آمریکا ۲ میلیون بشکه محموله نفت نفتکش «آشیلاس» که در سواحل فجیره امارات توقیف شده بود را به قیمت حدوداً ۵۵ دلار به ازای هر بشکه فروخته است.

دولت آمریکا هنگام صدور دستور توقیف این محموله مدعی شده بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد داشته این محموله را به صورت مخفیانه به خارج از ایران منتقل کند. ایران، توقیف این محموله را «دزدی دریایی» توصیف کرد.

«آنتونیو گوترش» چهارشنبه هفته گذشته تهدید کرد که پنج کشور از جمله ایران در خطر از دست دادن حق رای خود در مجمع عمومی این سازمان هستند. 

به گفته گوترش، تاخیر در پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل، مطابق با ماده ۱۹ منشور ملل متحد را علت این مساله عنوان کرده است.

تحریمهای آمریکا و مخالفت این کشور با نقل و انتقال پول توسط ایران در سیستم مالی بین‌المللی از دلایل عدم پراخت حق عضویت ایران در سازمان ملل عنوان شده بود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» علی‌رغم آنکه گفته قصد دارد کشورش را به برجام بازگرداند تا کنون از عمل به تعهداتش سر باز زده و عملاً ادامه سیاست دولت پیشین را در دستور کار قرار داده است. 

بر اساس ماده ۱۹ اساسنامه سازمان ملل، کشوری که به مدت دوسال حق عضویتش را پرداخت نکند، از رأی دادن در مجمع عمومی محروم می‌شود.

پیش از این وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که در حال حل و فصل این مساله از طریق داراییهای بلوکه شده ایران در بانکهای کره جنوبی است. 

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی نیز بهمن ماه ۱۳۹۹ گفته بود، مذاکرات با آمریکا برای آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در بانک‌های این کشور جهت پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل در حال نهایی شدن است.

براساس گزارش دویچه وله، سازمان ملل سال گذشته میلادی به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت از سوی برخی کشورها با کمبود بودجه روبرو شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آوریل ۲۰۲۰ گزارش داد که گوترش در نامه‌ای خطاب به اعضا گفته بود که این نهاد با کمبود دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بودجه روبرو است.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب