سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52513
|
20:29 - 1400/03/21
نسخه چاپی

قاضی‌زاده‌هاشمی:

پروژه های نیمه تمام ایلام روبان افتتاح خواهند دید

پروژه های نیمه تمام ایلام روبان افتتاح خواهند دید
نماینده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پروژه‌های نیمه تمام و چند ساله استان ایلام با روی کار آمدن دولت سلام پیگیری خواهند شد و روبان افتتاح را به خود خواهند دید.

به گزارشايلام بيدار "سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی"، نماینده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شبکه استانی ایلام گفت: استان ایلام با وسعت ۲۰ هزار و ۱۵۰ کیلومتر  و حدود یک و دو دهم درصد وسعت خاک ایران بیست و دومین استان کشور است که بر اساس سرشماری سال ۹۵ تقریبا کم جمعیت‌ترین استان کشور بوده؛ این در حالی است مردم استان ۲۰ سال است چشم انتظار سوت قطار و وصل آن هستند، قرار بود مرکز ایلام به قطار وصل شود تا حالا در طی ۱۶ سال گذشته ۲ بار کلنگ زنی شده ولی هنوز اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: ایلام یک استان مرزی و مهد تمدن ایران زمین است که ظرفیت گردشگری، طبیعی و تاریخی فراوانی دارد، وجود منابع غنی نفت و گاز و همچنین مرزهای ایلام قابلیت تبدیل شدن به قطب سیاسی- اقتصادی را دارد.

نماینده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با گسترش بازاهای مرزی و همسایگی استان ایلام با شهرستان مهران می‌توان پتانسیل‌های اقتصادی و گردشگری را توسعه داد و همچنین می‌توان اشتغال پایداری برای جوانان منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام در حال ساخت است که باید به سرعت تکمیل شود و به طور کلی پروژه‌های نیمه تمام و چند ساله استان ایلام با روی کار آمدن دولت سلام پیگیری خواهند شد و روبان افتتاح را به خود می‌بینند.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: عملیات آزاد راه پل زال- مورموری- آبدانان- دهلران و مرز چیلات هم برای وصل کردن استان ایلام به شبکه بزرگراهی کشور کارهای اولیه‌اش صورت گرفته و تنها یک مجوز بانک می‌خواهد که دولت حتما به آن توجه ویژه‌ای خواهد کرد.

وی بیان کرد: پالایشگاه گاز و پتروشیمی هم باید در ایلام توسعه پیدا کند، ما باید یک محور ترانزیتی تعریف کنیم که آن وقت ایلام در مسیر یک جاده بین‌المللی قرار می‌گیرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: زیر ساخت‌ها در استان ایلام ضعیف است و باید در این زمینه سرمایه گزاری‌های جدی صورت گیرد باید به استان‌هایی که مناطق نفت خیر هستند اعتبارات و خدمات بیشتری ارایه داد.

وی به شهرستان ایوان اشاره کرد و گفت: فعال سازی کارخانه‌ها باید در این شهرستان‌ها به طور جد پیگیر شود، کارخانه نورد ایوان با وجود اینکه بزرگترین تولید کننده میله گرد آجدار است با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن هنوز غیر فعال است و باید آن را به نتیجه رساند.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: صنایع دستی باید توسعه پیدا کنند، ضعف زیر ساخت‌ها در این شهرستان باز دیده می‌شود، بهره وری بخش کشاورزی، ایجاد سردخانه باید در این شهرستان صورت گیرد.

نماینده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شهرستان آبدانان اشاره کرد و گفت: این شهرستان در یک مسیر بن بست قرار گرفته و راه مواصلاتی مطلوب ندارد، امکان صادرات محصولات در این شهرستان به استان های دیگر وجود ندارد، امکان ایجاد مزارع گل های زینتی از جمله  گل نرگس در این شهرستان وجود دارد، احداث بزرگراه در مسیر آبدانان- دهلران جهت اتصال به آزاد راه باید انجام شود در این منطقه اولویت اشتغال دامداری است باید صادرات گوشت را آزاد کنیم.

وی به شهرستان بدره نیز اشاره کرد و یادآور شد: کشاورزی و دامداری شغل اکثر مردم در این منطقه است؛ آنجا صنایع خاصی نداریم و باید صنایع تبدیلی را دنبال کرد، کشتارگاه صنعتی باید در آن منطقه ایجاد شود، سردخانه محصولات باغی در این منطقه جزو ضروریات است، امکانات بهداشتی باید ارتقا پیدا کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی به شهرستان چرداول اشاره کرد و گفت: بیمارستان این شهرستان باید هر چه زودتر تجهیز شود، زیر ساخت‌ها و شبکه ریلی باید توسعه یابد، از منابع غیر فلزی باید بهره وری شود، کشت کلزا و زعفران در این منطقه حرف اول را می‌زند باید صادرات این محصول را افرایش دهیم.

وی بیان کرد: شهرستان دره‌شهر نیز در مسیر ترانزیتی ایلام و پلدختر است، در این منطقه کاربری کشاورزی مسکونی می‌شود که خوب نیست، حمایت از بوم گردی باید توسعه پیدا کند و همچنین صنایع تبدیلی در آن منطقه می‌تواند به بهترین نحو شکل بگیرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی به شهرستان مرزی دهلران اشاره کرد و گفت: این منطقه یک منطقه کوهستانی است ایجاد تله کابی در این منطقه می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند همچنین ایجاد بازارچه مرزی در مرز چیلات می‌تواند اشتغال خوبی را برای جوانان فراهم کند، نداشتن راه ارتباطی با خوزستان نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی به شهرستان سیروان به عنوان قطب محصولات کشاورزی در استان ایلام اشاره کرد و گفت: برنج در این منطقه حرف اول را می‌زند اما برندسازی و بسته بندی نمی‌شود و این یک مشکل جدی است، در صورت وجود سردخانه دائمی در این منطقه می‌توان یکی از پردرآمدترین محصولات مثلا انار، زردآلو برای مردم درآمد ایجاد کند، وجود یک بیمارستان در این منطقه الزامی است و باید در دستور کار جدی قرار گیرد این در حالی است معادن در این جا رها شده‌اند باید فکری به حال معادن رها شده کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: شهرستان ملکشاهی نیز به عنوان یکی از شهرستان‌های استان ایلام متاسفانه در مسیر جاده اصلی نیست و از بسیاری  خدمات محروم بوده، مشکلات آب در این منطقه برای مردم به یک معضل تبدیل شده است، در این منطقه می‌توان صنایع پروتئین را توسعه داد.

وی یادآور شد: شهرستان مهران نیز به عنوان ورودی عتبات عالیات باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ خشکسالی‌های اخیر در این منطقه منجر به ایجاد ریزگردها شده که باید برای آبخیزداری فکر جدی شود .

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب