سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52448
|
09:40 - 1400/03/12
نسخه چاپی

در میزگرد ایلام بیدار با کارشناسان سیاسی عنوان شد؛

حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن در سیاست های جهانی/ هجمه ضدانقلاب به شورای نگهبان برای تضعیف انتخابات است

حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن در سیاست های جهانی/ هجمه ضدانقلاب به شورای نگهبان برای تضعیف انتخابات است
کارشناسان سیاسی در میزگردی به "بررسی مشارکت حداکثری در انتخابات"، " بازتاب تصمیم قاطع شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها"، و " وظایف مردم نسبت به رعایت معیارهای صحیح در انتخابات" اشاره کردند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::حال و هوای این روزهای ایران اسلامی بسیار انتخاباتی شده و بازار بحث های انتخاباتی داغ شده است. ملت ایران همواره اصل پیروی از ولایت فقیه را سرلوحه‌ اعمال خود قرار داده و ضمن تجدید میثاق با امام راحل، جانشین بر حقش را همچون شمعی فروزان در بر گرفته‌اند تا هرگز راه هدایت و نجات را گم نکنند و در این راه و برای لبیک به آرمانهای انقلاب و رهبر عزیز همواره در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حضوری فعال و پر صلابت داشته‌اند.

انتخابات از جمله مهم‌ترین و تاثیر گذارترینِ این صحنه‌هاست، خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت شرعی آن بر اصل مردم سالاری بر پایه‌ی احکام الهی استوار می‌باشد و همین نکته راه راست را بدون هیچ شائبه و تردیدی مشخص نموده است. از این رو، مردم در انتخابات با اندک تحقیق و تفحص و استناد به بیانات مقام معظم رهبری، به راحتی می‌توانند مسئولین خود را انتخاب نموده و اداره‌ی کشور را به آنها بسپارند.

عدم احراز صلاحیت چهره‌های سرشناس و رجال سیاسی، با حاشیه های زیادی همراه شد تا جایی که برخی داوطلبان رد صلاحیت شده بعد از اعلام نتایج، تحریم انتخابات را استارت زدند.

اما عقل سلیم در این میان حکم به قانون مداری می‌دهد و با قدری تامل و دقت می‌توان به صلابت و قاطعیت شورای نگهبان ایمان آورد. شورای نگهبان به عنوان پیشگام قانونمندی و نبض تپنده‌ی حیات سیاسی کشور، با این تایید و عدم تاییدها ثابت کرد که هیچ جناح و حزبی قادر به رسوخ در قانون و یا قانون گریزی نیست، ثابت کرد که اسم‌ها و عناوین هیچ ارجحیتی بر مصلحت نظام ندارند و هرگز صلاح ملت و ارزشهای الهی اسلام و انقلاب فدای رابطه‌ها و جناح گرایی‌ها نخواهد شد.

در همین راستا ایلام بیداردر میزگرد مجازی و با حضور کارشناسان سیاسی به بررسی مشارکت حداکثری در انتخابات، انتخاب فرد اصلح و عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی پرداخته است؛ کارشناسان حوزه سیاسی و بین الملل در گفتگوهای جداگانه به موضوعاتی مهمی در رابطه با " تحقق مردم سالاری دینی با حضور مردم در انتخابات"، " بازتاب تصمیم قاطع شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها"، و " وظایف مردم نسبت به رعایت معیارهای صحیح در انتخابات" اشاره کردند.

مشروح این میزگرد را با هم در زیر می خوانیم.

چرا اهمیت انتخابات پیش رو از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود؟

"محمود محمودی"، دکترای علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص با بیان نظر به فلسفه خلقت انسان و نقش وی بر سرنوشت خود، شرکت در انتخابات ضروری است و از جهات حق و تکلیف هم این حضور تاثیر آن را دو چندان می‌کند، گفت:در نظام اسلامی بر اساس مردم‌سالاری دینی و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این حق به مردم تعلق گرفته است که نمایندگان خود را در ساختار و تشکیلات سیاسی کشور انتخاب کنند چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم.

وی با اشاره به اینکه انتخابات در راستای منافع ملی و تقویت هژمونی قدرت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود اظهار کرد:شرکت در انتخابات می تواند دولت را از بحران های احتمالی و مسائل مدیریت داخلی و نیز جایگاه ایران در فضای بین المللی حمایت کنند؛ همچنین مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری در بعد داخلی می‌تواند موجب ثبات و تداوم و مسیر، کاهش مشکلات و استمرار پیشرفت کشور شود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود:همچنین مشارکت حداکثری می‌تواند زمینه ایجاد یک دولت مقتدر در جهت رفع مشکلات ناشی از بیکاری، فقر، تورم و گرانی شود.

وی ادامه داد:مشارکت مردم در انتخابات فقط در عرصه سیاسی نیست بلکه میزان مشارکت به کنش جامعه در عرصه های اجتماعی، اقتصادی نیز نشر می یابد و میزان مشارکت مردم نشاندهنده مردمی بودن نظام و مشروعیت نظام است.

حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن در سیاست های جهانی

محمودی با اشاره به اهمیت بالای مولفه های پیش برنده انتخابات در راستای مشارکت حداکثری آحاد مردم بیان داشت: از جمله مولفه های پیش برنده انتخابات عبارتند از:ایجاد فضای باز انتخاباتی، ایجاد فضای نقد و بررسی عملکرد نامزدها در مسئولیت های قبلی، عدم القاء دفاع و پشتیبانی نهادها، سازمان ها و صدا و سیما از نامزد یا نامزدهای خاص، بصیرت افزایی آحاد جامعه توسط نخبگان سیاسی، اساتید دانشگاه‌ها و روحانیت معظم در خصوص نقش و تاثیر حضور آگاهانه مردم در انتخابات ، ایجاد فضای امن برای مردم و دوری از تهدید مردم به منظور شرکت در انتخابات، نباید فضای کشور در آستانه انتخابات فضای امنیتی شود، بی طرفی هیات های اجرایی، نظارت و بازرسی در روند برگزاری انتخابات (مردم این بی‌طرفی را باید در عمل ببینند و نه فقط در حد شعار)، آگاه سازی مردم در خصوص چگونگی انتخابات و شرکت در آن و اطلاع دادن به مردم در خصوص آدرس شعب، ساعات و نحوه ی حضور مردم با توجه به شرایط خاص این دوره.

تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد:مشارکت مردم در انتخابات در بعد بین الملل موجب سنجش مشروعیت و مقبولیت کشور در افکار عمومی جهان خواهد شد؛ همچنین مشارکت حداکثری و حضور مردم در انتخابات موجب یأس و ناامیدی نظام سلطه نیز خواهد شد و چشم طمع آنها را نسبت به کشور کور خواهد کرد.

وی ابراز کرد:مشارکت حداکثری در انتخابات موجب تغییر رویکرد جهان نسبت به کشور خواهد شد و همین خود زمینه ورود سرمایه گذاران به کشور خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت:مشارکت حداکثری نشان دهنده عزم ملت برای ایجاد عمران و آبادانی و قطع دست دشمنان از کشور و انقلاب خواهد بود.

تحقق مردم سالاری دینی با حضور مردم در انتخابات

محمودی در ادامه خاطرنشان کرد:با توجه به مردمی بودن نظام و نقش مردم در اداره کشور به موجب آموزه های دینی و دستورات خداوند در قرآن کریم مبنی بر تغییر سرنوشت مردم به دست خود، در قانون اساسی جمهوری اسلامی زمینه مردم سالاری دینی فراهم شده است. به طوری که مردم در انتخاب رهبر و وزرا به صورت غیر مستقیم و ریاست جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا به صورت مستقیم نقش اصلی دارند و بر بر خلاف کشورهای دیگر که مردم بر مردم حکومت می کنند. در جمهوری اسلامی ایران در حقیقت خداوند بر مردم از طریق مردم حکومت می کند، بدین معنی که نظام جمهوری اسلامی تجلی حکومت خداوند بر بندگان است چرا که قانون الهی بر کشور حاکم و ناظر است.

عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

تحلیل گر مسائل سیاسی گفت:شورای نگهبان بر اساس وظیفه ذاتی خود تا کنون خوب عمل کرده است اگر چه شاید در یک زمانی تصور می شود این نامزد ها را درست از فیلتر خود عبور نداده است ولی باید توجه کرد وظیفه شورای نگهبان احراز صلاحیت است و نه رد صلاحیت؛ به معنای دیگر شورای نگهبان بررسی می‌کند که ویژگی ها و شایستگی‌های ریاست جمهوری در یک یا چند نفر هست یا خیر. ضمن اینکه وظیفه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت شرایط و وضع فعلی فرد است و نه پس از آن.

وی ادامه داد:بیشتر کسانی که در انجام وظایف خود ناکارآمد بوده اند به دلیل غرور و عدم استفاده درست از وظایف و اختیارات بوده است و نه گذشته فرد.

محمودی اظهار داشت:اگرچه بعضی تصور بر این دارند که عدم معرفی نامزدهای جریان خاص احراز صلاحیت نشده اند که موجب عدم مشارکتی حداکثری خواهد شد، باید بگویم این طرز تلقی اشتباه است. شورای نگهبان به دور از نگاه حزبی و جناحی احراز صلاحیت می‌کند و مسئولیتی در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات ندارد.

وی بیان کرد:فلذا اگر شورای نگهبان افراد نالایق، ناتوان و فاسد را جهت تصدی پست ریاست جمهوری معرفی می کرد حضور مردم در انتخابات کمرنگ‌تر می‌شد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه بیان داشت:ولی باید توجه داشت که بخشی از مردم نسبت به عملکرد قوه مجریه و گرانی، تورم، بیکاری و ... ناخرسند هستند و باید در این فاصله زمانی اعتماد را به مردم برگرداند فلذا به نظر من شورای نگهبان از همه طیف ها و جناح های سیاسی و مستقل احراز صلاحیت کرده است که می‌تواند موجب حضور حداکثری مردم در انتخابات شود.

بازتاب تصمیم قاطع شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها

وی با توجه به تصمیمات گرفته شده از سوی شورای نگهبان و با اشاره به نقش وتاثیر گذاری مثبت این شورا در آینده کشور افزود:شورای نگهبان نشان داد که در تصمیم گیری های خود قاطع است و تحت فشار جناح‌های مختلف سیاسی نیست.

محمودی ادامه داد:شورای نگهبان نشان داد افرادی می توانند سکان دار نظام باشند و مسئولیت‌های مهم و مراکز اقتدار نظام را در اختیار داشته باشند که به اصل ولایت فقیه و مبانی و اصول انقلاب پایبند باشند و آینده کشور را به نوعی تضمین کنند. که افراد از طریق دشمنان داخلی و خارجی در ارکان و قدرت نفوذ نکنند که زمینه غارت و چپاول کشور و فروپاشی نظام را فراهم کنند.

 وی تصریح کرد:ویژگی ها و شاخصه های رئیس جمهور همان شاخص هایی هستند که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری عنوان نمودند و این شاخص ها عبارتند از تقوا، ترس از خدا، کارآمد، با ایمان، پر انگیزه، علاقه مند به کار، ساده زیستی، مقاومت در برابر دشمن، قانون‌مدار، ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخلی، مردمی و امیدوار به آینده.

مشارکت حداکثری چه مزایایی را در این شرایط حساس به همراه خواهد داشت؟

"علیرضا شیخ محمدی"، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار نیز در این خصوص با بیان اینکه انتخابات نماد جمهوریت و مهمترین محور در نظام مردم سالار است و شرکت مردم باعث تقویت بعد جمهوریت نظام می شود، گفت: مشارکت حداکثری باعث می‌شود که انتخابات پرشور انجام گیرد و انتخابات، انتخاب همه مردم باشد و مردم رابطه قلبی که با نظام سیاسی دارند تقویت گردد.

وی ضمن بیان لازمه تشکیل دولتی با پشتوانه  قوی، کارآمد و تحول گرا مشارکت حداکثری در اتخابات است، اظهار کرد: در بعد بین المللی هم مشارکت حداکثری و دولت قوی باعث می شود که وجهه بین المللی نظام تقویت شود و قدرت چانه زنی، تصمیم گیری و تاثیرگذاری در روابط بین‌المللی و جامعه جهان تقویت شود.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود:دولت قوی دولت همه مردم خواهد بود و نه یک طیف یا جریان خاص، فلذا فساد، رانت خواری و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و بر مبنای منافع شخصی به حداقل ممکن خواهد رسید.

شیخ محمدی تصریح کرد: رقابت سالم، تبلیغات سالم، پرهیز از شعار گرایی، اعلام برنامه، مناظره های انتخاباتی فنی، به میدان آمدن روشنفکران، اساتید دانشگاه برای نقد برنامه‌ها یا تشریح و تبیین برنامه های کاندیداها، نقش پررنگ احزاب و جریانات سیاسی از مهمترین مولفه های پیش برنده انتخابات است.

ویژگی ها و شاخصه های انتخاب رئیس جمهور

وی با اشاره به جامع ترین ویژگی های یک رئیس‌جمهور از دیدگاه مقام معظم رهبری که بارها و بارها در سخنان خودشان بیان کردند اظهار کرد: مهم ترین ویژگی های یک فرد اصلح عبارتند از: با کفایت و با ایمان باشد، عدالتخواه و ضد فساد باشد، معتقد به توانمندی داخلی باشد،دارای روحیه انقلابی و جهادی باشد(روحیه جهادی در همه مسائل کارگر خواهد بود)، دردهای جامعه (تورم، مشکلات معیشتی، بیکاری، اعتیاد، طلاق، ازدواج و...) را خوب بشناسد، با برنامه باشد، منافع عامه را به منفعت شخصی و گروهی ترجیح دهد.

وظایف مردم نسبت به رعایت معیارهای صحیح در انتخابات  

وی در رابطه با وظایف مردم نسبت به رعایت معیارهای صحیح در انتخابات اظهار کرد:مردم بایستی شناخت کاملی را از کاندیداها پیدا کنند، در انتخابات دقت کنند که هر فرد نه تنها خود بلکه دیگران خود ترغیب مشارکت کنند، مشارکت سیاسی بایستی در جامعه تقویت شود، مردم بایستی مطالبه گر باشند، انتخات اصولی و درستی را داشته باشند، با حضور پرشور خود در انتخابات نگذارند که معاندین، مخالفین و بیگانگان فرصت طلبی کنند.

وی افزود: مطمئناً حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات باعث خواهد شد که مشروعیت و مقبولیت درونی نظام تقویت گردد و انسجام و همگرایی داخلی به بالاترین درجه خودش برسد و این امر باعث می‌شود که دولت آینده دولت قوی و کارآمد باشد و تاثیرگذاری آن در سیاست خارجی، سیاست منطقه‌ای و سیاست جهانی تقویت شود و نوع نگاه به آن، نگاه به یک دولت با پشتوانه قوی مردمی است.

هجمه ضد انقلاب به شورای نگهبان برای تضعیف انتخابات

شیخ محمدی با اشاره به قاطعیت و عملکرد مناسب شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها گفت: ما نباید بر مبنای معیارهای احساسی، حزبی و مردمی به عملکرد شورای نگهبان انتقاد کنیم، آنچه که برای شورای نگهبان ملاک و معیار است قانون است و فیلتر قانون باعث شد که افراد تایید صلاحیت شده با معیارهای قانونی همسو باشد.

وی افزود: انتقادهایی وارده بر عملکرد شورای نگهبان معمولا از سوی رسانه‌های خارجی و مخالفین نظام صورت می‌گیرد و این در راستای تضعیف انتخابات و ضربه زدن به جمهوری اسلامی است.

کارشناس مسائل سیاسی د ادامه عنوان کرد: فلذا مردم بایستی با بصیرت و آگاهی از عملکرد شورای نگهبان حمایت کنند و این در راستای تقویت نظام سیاسی و مشارکت سیاسی و انتخابات است.

وی ابراز کرد:مقام معظم رهبری هم در بیانات خودشان از عملکرد شورای نگهبان حمایت کردند و این شورا کار خودش را به درستی انجام داده است.

شیخ محمدی با بیان اینکه تصمیمات شورای نگهبان باعث دلگرمی مردم، تقویت میزان مشارکت سیاسی و امید به آینده خواهد شد اظهار کرد: تصمیم شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها با قاطعیت بود و به دور از مسائل شخصی و حزبی شاهد آن بودیم که با قاطعیت و با قانون و به صورت شفاف کار خود را به درستی انجام داد و مردم هم از این تصمیم گیری و قاطعیت خوشحال هستند.

انتخابات آزمونی همیشه پیروز برای ملت ایران

 

در همین رابطه "احسان عباسی"، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ایلام بیدار گفت: مردم همیشه در صحنه‌های مختلف( به ویژه انتخابات با در نظر گرفتن انتخابات پیش رو )حضوری گسترده و پر رنگ داشته و دارند و هر بار هم با وعده‌های تحقق نیافته‌ی منتخبین خود مواجه شده‌اند، اما چرا این امر نه تنها باعث دلسردی و سلب اعتماد آنها نمی‌شود بلکه موجب می شود تا در عرصه‌ی بعدی مصمم تر قدم بردارند.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت:همانطور که ذکر شد، اساس تصمیم گیری و قانونمندی مردم ولایت مدار ایران، احکام و فرامین الهی است. بدیهی است که در اصل و ریشه‌ی این دستورات، هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند وارد شود و ملاک و میزان صحت و سقم آنها، قران و احادیث قدسی و معصومین سلام الله علیها می‌باشد. پیداست در شرایطی که معیار ارزیابی کلام خداوند و معصومین است، ضریب اشتباه و خطا و همچنین امکان ایجاد شک و شبهه و تردید چیزی نزدیک به صفر خواهد بود. از این رو مردمی که مسئولین و وکلای خود را در کفه‌ی ترازوی این احکام گذاشته و سپس با تجزیه و تحلیل خود، آنها را انتخاب می کنند، هر گاه شاهد قصور و کم کاری از سوی منتخبین خود باشند، قطعا به اصل و پایه‌ی کار و هدف خود که همان دین و شریعت است، شک نخواهند کرد و راه چاره را در تصحیح انتخاب خود می دانند. پس قطعا سعی خواهند کرد تا در صحنه‌ی بعدی علاوه بر جبران انتخاب نادرست خود، با حضوری پرشور تر وفاداری، درایت و حمایت خود را از ارزشهای دینی و انقلابی خویش ، بیش از پیش نشان دهند.

وی تصریح کرد:در اینکه مردم فهیم و بزرگوار ایران، سخت ترین روزهای زندگی خود را پس از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می کنند، هیچ شکی نیست و وضعیت فعلی جامعه از نظر بار روانی و فشارهای مضاعف شاید به مراتب حادتر از زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس باشد. چیزی که در جو کنونی جامعه حاکم است، دقیقا همان هدفی است که دشمنان سالها برای ایجاد آن برنامه ریزی و تلاش کرده‌اند و سهل انگاری دولت و مسئولین نیز در رفع آنها، دشمن را گستاخ تر نموده است.

وی یادآور شد: نارضایتی و مشکلات بی شمار مردم در این روزها بیش از هر زمان دیگری مشهود است، اما این شرایط هم همانند تمام شرایط سخت تحمیل شده بر ملت، نمی تواند پایه‌های حکومت الهی ملت ایران را متزلزل کند. همانطور که اشاره کردیم، الگو و اساس تصمیم گیری ایرانیان، احکام و حدودات شرعی و دینی‌ است نه اعمال و رفتار افراد مسئول یا تبلیغات هزار رنگ دنیای غرب. به همین دلیل از همین امروز هم می توان حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی را پیش بینی کرد و چه بسا با در نظر گرفتن خشم پنهان مردم از شرایط فعلی حاکم بر جامعه، فوران این آتشفشان را در روز برگزاری انتخابات شاهد باشیم. فورانی که به طور حتم همانند گذشته آتشی خواهد بود بر پنبه‌ی رشته شده‌ی دشمنان خارجی و کارشکنان داخلی.

 

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب