سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52345
|
09:17 - 1400/03/03
نسخه چاپی

اقدامی به ظاهر چاره ساز ولی مشکل آفرین؛

خاموشی های تلخ و گرمای بدون برق/ بی برنامگی اداره برق مردم را کلافه کرده است

خاموشی های تلخ و گرمای بدون برق/ بی برنامگی اداره برق مردم را کلافه کرده است
شرکت توزیع نیروی برق در اقدامی به ظاهر چاره ساز ولی مشکل آفرین، اقدام به قطع مکرر برق در مناطق مختلف شهرها و شهرستانها نموده است، اقدامی که موجب تحمیل رنج و مشقت مضاعف به مردم شده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::دیرصباحی‌ است که شیوع ویروس منحوس کرونا شرایط سخت و طاقت فرسایی را به مردم تحمیل کرده و روال عادی زندگی آنها را مختل ساخته است. در کنار این ویروس منحوس، بی مهری طبیعت، خشکسالی و عدم بارش نزولات جوی طی چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته، به روند افزایشی مشکلات مردم دامن زده و موجب تشدید شرایط حاد و گاهاً طاقت فرسا در جامعه شده است.

یکی از معضلات به وجود آمده این روزها اخلال در توزیع حاملهای انرژی علی الخصوص برق است که طی روزهای اخیر با حادث شدن خاموشی‌های متعدد، باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است‌.

اقدامی به ظاهر چاره ساز ولی در واقع مشکل آفرین

به دنبال کم آبی شدید سال جاری و پیرو آن کاهش تولید نیروی برق در نیروگاه‌های آبی، شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در اقدامی به ظاهر چاره ساز ولی در واقع مشکل آفرین، اقدام به قطع مکرر برق در مناطق مختلف شهرها و شهرستانها نموده است. اقدامی که ظاهراً در جهت کاهش مصرف و به منظور توزیع عادلانه صورت گرفته ولی در واقع نه تنها عدالتی در توزیع را به دنبال نداشته بلکه موجب تحمیل رنج و مشقت مضاعف به مردم شده است.

قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی علاوه بر کلافگی و سردرگمی مردم، با اختلال و وقفه در برخی فعالیتهای ضروری مکان‌های خدمات دهی از جمله مراکز فیزیوتراپی، اسکن و عکسبرداری، نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی فاسد شدنی، علاوه بر تحمیل مشکلات مضاعف به مردم ، خساراتی هم به بار آورده و مردم را در تنگنای شدیدی قرار داده است و متاسفانه هیچ مسئولی هم پاسخگوی سوالات و ابهامات بی شمار ذهن مردم نیست. اینکه چرا در طول بیش از ۱۰ سال گذشته که استان ایلام درگیر معضل خشکسالی بود، هیچگاه چنین شرایط حاد و بحرانی را تجربه نکرد؟

چرا مسئولین در اجرای درست و دقیق طرح زمان بندی ساعات خاموشی ناتوانند؟

چرا خاموشی‌ها در ساعات اعلام شده اعمال نمی‌شوند و چرا هیچکس پاسخی به مردم و مشکلات و دغدغه‌هایشان نمی‌دهد؟

آیا در این شرایط سخت کرونا و گرمای زود رس امسال، ضرورت تلاش بیشتر مسئولین برای به حداقل رساندن حاد بودن شرایط و پاسخگویی به مردم احساس نمی‌شود؟  

 چیزی که مسلم است و بر کسی پوشیده نیست این است که مصرف برق خانگی هرگز به اندازه مصارف صنعتی و کشاورزی نبوده و نباید بار کمبود نیروی برق و جبران آن تنها بر روی مردم گذاشته شود. اگر بناست که برای مهار این شرایط چاره‌ای اتخاذ گردد،  می‌بایست برای تمام عواقب و ابهامات آن نیز ضمن بررسی دقیق ، پاسخگویی مناسب و قانع کننده در نظر گرفته شود، چیزی که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

متاسفانه قطعی‌های پی در پی برق  در موارد متعددی باعث خسارت زدن به وسایل برقی خانگی شده و از این حیث هم برخی از شهروندان را متحمل ضرر و زیان نموده است. اما باز هم هیچ شخص یا ارگانی مسئولیت جبران این خسارات را بر عهده نگرفته و هیچ جایی هم برای رسیدگی به شکایات و خواسته‌های مردم در این زمینه در نظر گرفته نشده است.

کلافگی مردم و مغازه داران از بی برنامگی اداره برق

در همین رابطه یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار ما گفت: بنده ساکن شهر ایلام هستم واقعا از بی برنامگی اداره برق خسته شدیم همش بدون اطلاع قبلی برق قطع میکنه.

وی اظهار کرد:الان هر دستگاه برقی خانگی کمتر از ۱۰ و ۲۰ میلیون نیست. اگه خاموشی دارن یا تعمیرات دارن خوب رسانه هست به مردم اطلاع دهند. ما که ساکن حوالی منطقه کانون و آشوری هستیم امروز دو بار و هربار بیش از دو ساعت قطعی برق داشتیم. الان هم که ساعت ۲ عصر هست و فعلا که برقها قطع است. برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل برقی به خاطر قطع و وصل‌های مداوم مجبور شدیم برخی از اونها رو از برق بکشیم. حالا تکلیف مواد غذایی و تحمل گرما هم که جای خود دارد . لطفا از مسئولین بخواین که اگه نمیتونن مشکل کمبود برق رو حل کنن اطلاع رسانی و نظم در قطعی‌ها رو رعایت کنن.

در همین رابطه نیز یکی از صاحبان فروشگاه های معتبر شهر ایلام با اشاره به کم سابقه بودن این حجم از قطعی برق به خبرنگار ایلام بیدار گفت: در این چند روز گذشته به کرات با قطعی برق مواجه شده‌ایم و هرچه در تلاش هستیم که با مسئولین اداره برق تماس حاصل کنیم متاسفانه موفق نمی شویم.

وی اظهار کرد: در چهار تا از یخچالهای موجود در فروشگاه محصولات انجمادی قرار گرفته است و اگر قطعی برق در طول روز چند نوبت و در هر نوبت چند ساعت به طول بیانجامد محصولات فریز شده دچار فساد غذایی می شوند و خسارت زیادی به فروشگاه وارد می شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین اگر قطعی برق حتی با برنامه ریزی و اعلام قبلی رخ دهد برای صنف مغازه داران به ویژه فروشگاه های سطح شهر بسیار مضر می باشد و علاوه بر فاسد شدن مواد غذایی ممکن است یخچال های فروشگاه دچار سوختگی شوند و از این حیث هم متضرر شویم.

این قبیل شکایتها و درددلهای مردم در این روزها به کرات شنیده می‌شود، اما متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند.

شرایط سخت تر و بغرنج مردم حوزه‌ی جنوبی استان

ماجرای دردناک کمبود و قطعی‌های مکرر و بی برنامه برق در استان ایلام زمانی تاسف بارتر خود را نشان می‌دهد که شرایط سخت و طاقت فرسای هم استانی‌های عزیز را در حوزه‌ی جنوبی استان به ویژه مهران و دهلران در نظر بگیریم.‌ شهرستانهایی که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی در زمره شهرستان‌های گرم قرار دارند و در این ایام هم گرمای طاقت فرسا و بی‌سابقه نیاز آنها را به آب و برق افزایش داده است. آنچه که مسلم است این است که شرایط این شهرستانها به دلیل آب و هوای گرمتر بسیار بغرنج تر و سخت تر دیگر نقاط است. به همین دلیل مسئولین موظف هستند که توجه بیشتری به آنها مبذول داشته و خاموشیها را در این شهرستانها به حداقل برسانند و یا حداقل در ساعاتی آن را اعمال کنند که گرمای هوا کمتر است مانند ساعات اولیه‌ و یا پایانی روز.

در پایان ذکر این نکته ضروری که همانگونه که وزارت بهداشت در این روزها شرایط سختی را تجربه می‌کند و تمام هم و غم و توان خود را برای مرتفع ساختن مشکلات مردم و کاهش بار روانی بیماری کرونا در جامعه به کار برده است، زیباست اگر شرکت توزیع نیروی برق نیز بحران کمبود انرژی را مدیریت کرده و حداقل با سعه‌ صدر و صبوری پاسخگوی مردم باشد، نه اینکه برای مهار بحران ساده ترین راه که همان قطعی و خاموشی‌ است را در پیش گرفته و کانال های پاسخگویی را نیز مسدود نمایند.

مسئولین باید بدانند که جامعه روزهای تلخ و سختی را می‌گذرانند، شیوع کرونا، قرنطینه‌ها و خانه نشینی‌های مکرر و پیامدهای منفی روحی و روانی ناشی از آن، بحران خشکسالی و ... همه و همه از مردم کوه دردمندی ساخته که روا نیست مسئولین با بی تدبیری بر آن بیفزایند. حداقل کاری که یک مسئول می‌تواند در این شرایط انجام دهد پاسخگویی مناسب و دقیق به مردم بدون حاشیه و رفع تکلیف است. امید است با توجه بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر این روزهای تلخ نیز سپری شوند.

در نهایت می توان گفت که موضوع قطعی برق باید به شکل ویژه‌ای مورد توجه مسئولین قرار گیرد و می‌طلبد که نمایندگان مجلس با بررسی دقیق علل و عوامل افزایش قطعی برق در سطح کشور آن هم در این شرایط حساس کشور که فقط گسترش نارضایتی مردم را به دنبال دارد ورود کرده و این مهم را با جدیت و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب