سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52198
|
20:08 - 1400/02/19
نسخه چاپی

مرگ بی‌صدای حیات سبز؛

کارخانجات صنعتی، دشمن بی‌رحم محیط زیست

کارخانجات صنعتی، دشمن بی‌رحم محیط زیست
کارخانجات صنعتی امروزه سبب آلودگی شدید و جبران ناپذیر محیط زیست شده که علاوه بر طبیعت و دیگر مخلوقات خداوند حتی سلامتی انسان ها را نیز به مخاطره انداخته است.

به گزارشايلام بيدار، آلودگی زیست محیطی ناشی از ازدیاد تعداد کارخانجات صنعتی که در اثرافزایش روز افزون جمعیت انسان ها و به تبع آن بالا رفتن نیاز و مصرف بشر پدیدار می شود، امروزه سبب آلودگی شدید و جبران ناپذیر محیط زیست شده که علاوه بر طبیعت و دیگر مخلوقات خداوند حتی سلامتی انسان ها را نیز به مخاطره انداخته و زمینه ساز بروز بیماری‌های مختلف از جمله عفونت‌های حاد تنفسی و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی نیز شده است؛ به گونه ای که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

همانطور که همه ما انسان ها استفاده از طبیعت را حق خود می دانیم، باید در حفظ و نگهداری آن هم خود را مسئول بدانیم و باور داشته باشیم که محیط زیست از آن آیندگان نیز هست و آنان نیز از آفریده‌های طبیعی خداوند سهمی دارند که بر ماست در حفظ، نگهداری، صیانت و توجه به آنها کوشا باشیم تا این امانت را به دست نسلهای بعدی هم برسانیم. ولی متاسفانه با نگاهی کوتاه به وضعیت کنونی طبیعت اطراف خود می‌توان دریافت که در حفظ و نگهداری محیط زیست به هیچ عنوان به درستی عمل نکرده ایم و حتی اندک تلاشی در این زمینه صورت نداده‌ایم؛ تا جایی که امروزه خطر از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی به یک بحران تبدیل شده است.

شرکت های صنعتی، درصدی از درآمد خود را صرف حمایت از محیط زیست کنند

اهمیت وجود کارخانجات و شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه گاز و دیگر شرکت های صنعتی برای برطرف کردن نیاز بشر بر کسی پوشیده نیست ولی با توجه به سهم بسیار بالای کارخانجات در آلودگی های زیست محیطی، جلوگیری از این نوع آلودگی‌ها که زاییده ی پیشرفتهای صنعتی و کشاورزی و گسترش تکنولوژی ساخته دست بشراست، غیر ممکن نیست و ممکن است فقط هزینه ای مازاد را برای آنها در بر داشته باشد.

موضوع تقبل هزینه برای رفع آلودگی توسط شرکت های صنعتی، لطف آنها نسبت به محیط زیست نیست بلکه وظیفه ذاتی و قانونی است که بر گردن آنها نهاده شده است و باید به میزان وسعت کارخانه و خسارت وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی ایجاد شده توسط آنها، درصدی از درآمد خود را صرف حمایت از محیط زیست کنند.

استان ایلام نیز که دارای جاذبه های بکر طبیعی و منحصر به فردی است و یک استان چهار فصل محسوب می شود از این قاعده مستثنی نیست؛ تاسیس کارخانجات صنعتی از جمله شرکت های پتروشیمی، پالایشگاه گاز و کارخانه سیمان به دلیل کاهش فقر، بیکاری، محرومیت و دیگر معضلات اجتماعی و اقتصادی جای مسرت و خوشحالی دارد، ولی متاسفانه آلودگی ناشی از این شرکت های صنعتی وضعیت کنونی و آینده محیط زیست ایلام را به خطر انداخته و با وجود پیگیری های مکرر اصحاب رسانه تا کنون هیچ گونه تلاشی در راستای جلوگیری یا کاهش آلودگی ناشی از فعالیت شبانه روزی آنها نشده است.

بی توجهی مدیران کارخانجات صنعتی واقع در استان نسبت به رفع آلودگی و حفظ محیط زیست و همچنین عدم نظارت و نحوه مدیریت مسئولین استانی و کشوری در قبال این موضوع قطعا در آینده نه چندان دور ما را با نابودی محیط زیست نه تنها در ایلام بلکه در سراسر کشور مواجه خواهد ساخت.

عدم توجه مدیران صنایع پتروشیمی، سیمان و پالایشگاه گاز ایلام به سلامتی مردم و حفظ محیط زیست

در همین رابطه "عباس خزلی"، فعال رسانه ای در گفتگو با ایلام بیدار گفت:در گرایش ها و شاخه های نوین حسابداری مفهومی وجود دارد به نام حسابداری محیط زیست که مشخصا در ارتباط با ایجاد واحد‌های صنعتی می باشد.

وی اظهار کرد:حسابداری محیط زیست در نهایت می خواهد هزینه های زیست محیطی و آلایندگی که در اثر فعالیت واحد‌های تجاری و صنعتی به منابع طبیعی ایجاد می شود را بررسی و محاسبه کند. جالب اینکه این نوع هزینه ها هم باید به عنوان هزینه های قابل قبول از واحد تجاری بپذیرند و آن را در سیستم کاری خود لحاظ کنند.

وی افزود:هرچند که این موضوع در کشور ما هنوز جا نیفتاده است اما بنا به ضرورت و شرایط اقلیمی منطقه و با توجه به صدمات جبران ناپذیری که کارخانه سیمان، پالایشگاه و پتروشیمی به منابع طبیعی و حتی انسان ها وارد می کند باید در شرکتها و واحد‌های فعال در این منطقه اجرا شود.

وی تصریح کرد:به عبارت دیگر هزینه های بهای تمام شده برای هر کارخانه و واحد صنعتی فقط هزینه های پرسنلی و مواد اولیه و ... نیست. بلکه هزینه هایی که به محیط زیست و منابع طبیعی وارد می شود هم باید محاسبه شود و شاید بتوانیم اسم این بخش رو گذاشت "هزینه به خطر انداختن سلامت مردم و محیط زیست" که هنوز در صنایع سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه ایلام به آن توجهی نشده است واین ظلم آشکار به مردم آسیب دیده و منابع طبیعی و محیط زیست استان است.

وی بیان داشت:اکنون سود سالانه این سه واحد صنعتی چقدر است و در عوض هزینه کرد آنها برای ایجاد کمربند سبز، توسعه درختکاری، ارتقای سلامت روستاهای در معرض آلودگی و ... چقدر بوده است؟

وی در پایان گفت:جنگلهای مانشت، کارزان و دالاب در دهه اخیر چقدر آسیب دیده و درصد خسارت وارد شده توسط جایی برآورد شده است و آیا تاکنون توسط مسئولین این واحد‌های صنعتی کمکی به مردم این مناطق شده است؟

در نهایت باید گفت که مدیران کارخانجات صنعتی باید نسبت به رفع این معضل (آلودگی زیست محیطی ناشی از فعالیت شرکت های صنعتی و کارخانجات) غافل نباشند و نصب فیلتراسیون را با جدیت کامل در اولویت کاری قرار دهند و توجه داشته باشند که مرگ بی‌صدای حیات سبز، نابودی جامعه انسانی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب