سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 52192
|
09:53 - 1400/02/19
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

ردپای دلالان در نهاده های دامی؛وقتی کاه هم قاچاق می شود

ردپای دلالان در نهاده های دامی؛وقتی کاه هم قاچاق می شود
وجود دلالان در بازار خرید و فروش نهاده‌های دامی و خشکسالی سبب شده دامداران نتوانند علوفه، کاه و کلش مورد نیاز را برای تغذیه دام‌های خود تامین کنند.

به گزارشايلام بيدار،استان ایلام با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور است ولی عشایر و دامداران این استان در سال جاری به دلیل خشکسالی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

خشکسالی باعث ضربات سنگینی بر تولید مزارع جو و گندم استان شده که نتیجه آن کاهش تولید کاه و کلش به عنوان یکی از نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر و دامداران استان شده است.

ازآنجاکه نهاده‌های دامی نقشی مهمی در تولید گوشت توسط دامداران دارد، کمبود این مهم می‌تواند علاوه افزایش قیمت نهاده‌ها، بر کاهش تولید عشایر تاثیر زیادی داشته باشد.

گام‌های لرزان دامداران هنگام چرای گوسفندانشان در هوای گرماردیبهشت ماهبر کسی پوشیده نیست، دامدارانی که خستگی را به جان می‌خرند تا گوشت و محصولات لبنی استان را تامین کنند اما حاصلش چیزی نیست جز بی‌توجهی به آنها و نادیده گرفتنشان

توقیف 57دستگاه خودروحامل نهاده های دامی در ایلام

رضا همتی زاده"،رییس پلیس راه ایلام گفت:: به منظور کوتاه کردن دست دلالان و افراد فرصت طلب و در اجرای دستور مقام قضایی، خروج هرگونه کاه و کلش ازاستانممنوع بوده و در صورت مشاهده نسبت به توقیف وسایل نقلیه متخلف در این زمینه اقدام می‌شود.

وی افزود: با اقدام خوب مامورانپلیسراه انتظامی استان ایلام از ابتدای اجرای این طرح، ۵۷دستگاهخودرو حامل کاه وکلش مورد نیاز دامداران درمحورهایمواصلاتیاستان شناسایی و متوقف شده است.

رئیس پلیس راه استان ایلام بیان کرد: از این تعداد خودرو، ۱۵ دستگاه در شهر شباب، ۶ دستگاه درشهرستانچوار، ۱۸ دستگاه در شهرستان دهلران ،۱۰ دستگاه در شهرستان مهران و هشت دستگاه نیز در شهرستان آبدانان توقیف شده‌اند.

وی گفت: افراد سوجو قصد داشتند خودروهای حامل بار کاه و کلش خود را از طریق محورهای مواصلاتی استان به خارج از استان انتقال دهند که با هوشیاری ماموران متوقف و پس از اعمال قانون جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

همتی زاده در پایان گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها و در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری، پلیس با اشرافیت اطلاعاتی و حضور شبانه روزی در تمامی محورهای مواصلاتی، اجازه نخواهد داد که عده‌ای سودجو با هدف قرار دادن مایحتاج عشایر عزیز، به مطامع خود دست یابند.

 

باقاچاق علوفه در ایلام برخورد قضایی می شود

افشار خسروی‌زاد دادستان ایلام نیز گفت: دادستانی استان‌ها بر اساس دستور دادستان کل کشور به مقوله قاچاق دام زنده ورود کرده و با افراد خاطی به شدت برخورد خواهند کرد.

وی یادآور شد: ایران از نظر تولید گوشت قرمز و سفید با کمبود روبرو نیست ولی چرخه معیوب توزیع باعث مشکل شده است، دولت به جای پرداخت ارز دولتی و وارد کردن دام یا گوشت از کشورهای خارجی همان اعتبار را برای خرید دام‌های مازاد داخل کشور صرف کند تا از معضل کمبود گوشت و هم مشکل دام‌های مازاد و نیز قاچاق احشام کاسته شود.

خسروی‌زاد با بیان اینکه اقداماتی نیز در جهت جلوگیری از قاچاق علوفه از جمله ممنوعیت خروج علوفه از استان انجام شده، گفت: بدون شک دست دشمن نیز در نابسامانی‌های قیمتی بازار مشاهده می‌شود پس در این شرایط که کشور دچار مشکل شده باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مسوول مدیریت بهتری بر بازار داشته باشیم.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد