سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52108
|
08:02 - 1400/02/14
نسخه چاپی

کارشناس مسائل دینی در گفتگو با ایلام بیدار؛

شب های قدر فرصتی برای رستگاری است

شب های قدر فرصتی برای رستگاری است
اگر در شب قدر بتوانیم در مورد اعتقادات و احکام دین تفکر کنیم، احکام دین خدا را یاد بگیریم و نسبت به آنها شناخت بهتری پیدا کرده و بهتر عمل کنیم، بسیار فضیلت دارد.

حجت الاسلام "محسن پرویزی"، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقيه ناحیه بسیج دانشجویی استان ایلام و کارشناس مسائل دینی در گفتگو اختصاصی باایلام بیدارضمن گرامی‌داشت لیالی عظیم الشان، با اشاره به اهمیت بالای شب های قدر در این باره گفت:قدر یک کلمه عربی و به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است. درباره اینکه چرا این شب را قدر نامیده اند دلایلی متعددی ذکر شده است.

عده‌ای دلیل این نامگذاری را اینگونه می دانند که چون مقدرات انسان ها و اندازه و قدر رویدادهای سال در این شب تعیین می شود آن را شب قدر نامیدند. گروه دیگر نیز معتقدند اگر کسی این شب را احیا  کند و از مزایای معنوی آن بهره‌مند گردد، صاحب قدر و منزلت می شود و دسته‌ای دیگر هم اعتقاد دارند که علت این نامگذاری،  شرافت و قدر والای این شب است. البته  نام های دیگری هم برای شب قدر  ذکر شده من جمله:  لیله العظمه و لیله الشرف.

کارشناس مسائل دینی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شب قدر،  شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یکساله‌ی هر فرد است. قرآن در سوره های قدر و دخان از این شب سخن فرموده و در قرآن و روایات دینی نیز ارزش شب قدر بیش از هزار ماه دانسته شده است. در روایات مختلف از این شب به عنوان با فضیلت ترین شب سال، شب رحمت الهی و شب استغفار و  آمرزش گناهان یاد شده است. چرا که در این شب فرشتگان از آسمان به زمین می آیند و بنا بر برخی از احادیث شیعه مقدرات سال آینده بندگان را بر امام زمان (عج) عرضه می کنند.

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقيه ناحیه بسیج دانشجویی استان ایلام افزود:زمان دقیق شب قدر مشخص نیست،  ولی براساس بسیاری از روایات در ماه مبارک رمضان واقع شده و به احتمال فراوان یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم و یا بیست و سوم این ماه مبارک است که در این میان شیعیان بر شب بیست و سوم رمضان تاکید بیشتری دارند. اهل سنت در روایات خود، شب بیست و هفتم  ماه مبارک رمضان را محتمل تر می دانند.

حجت الاسلام پرویزی در ادامه با تاکید بر رحمت ویژه و بی انتهای الهی در این شبها ادامه دادند:همانطور که گفته شد سرنوشت یکساله هر انسانی  در این شب نوشته خواهد شد و به امضای امام زمان(عج) خواهد رسید؛ حال سولی که مطرح می‌شود این است که سرنوشتی که نوشته خواهد شد آیا اگر سرنوشت بدی باشد،  می شود آن را تغییر داد؟ یا اگر سرنوشت خوبی است می شود کاری کرد که آن سرنوشت و تقدیر نیک بهتر شود ؟

جواب این است که بله ! این کار می تواند اتفاق بیفتد اما چطور؟

 راه حل این است که ما در این شب که شب احیا و بیدار شدن است تفکر کنیم ، تفکر نسبت به مبدا و معاد خویش، نسبت به نفس خویش و برای تذهیب و تطهیر آن برنامه ریزی کنیم. همچنین در این شب بهترین اعمال علاوه بر قرآن خواندن، دعا خواندن، نماز خواندن، غسل کردن، زیارت امام حسین (ع) و دعاهای وارد شده در مفاتیح الجنان،  " تفکر " است، تفکری که به بیداری روح منجر شود؛ البته این بیدار شدن به معنای بیداری چشم نیست و ممکن است که یک شخص بیدار باشد برای گناه کردن.

 همچنین باید در مورد خودشناسی، خداشناسی، معادشناسی و گذشته خود تفکر کنیم که اگر چنانچه گناهی مرتکب شده ایم توبه کنیم، چون یکی از عوامل مهم بد عاقبتی و بد سرنوشتی، گناه است.

ایشان همچنین ادامه دادند: بنابراین در این شب اگر به واسطه گناهانمان سرنوشت بدی برای ما مقدر شده است و بخواهیم آن را تغییر دهیم باید توبه کنیم و از خدای متعال طلب بخشش کنیم و اگر دین کسی بر گردن ما است، در ادای آن بکوشیم.  کینه را از دل بیرون کرده و حلالیت بطلبیم و خود نیز دیگران را حلال کنیم و چنانچه حق الله بر گردن ماست نیز توبه کنیم و در صدد جبران آن براییم.

اگر ما در این شب بتوانیم در مورد اعتقادات و در مورد احکام دین تفکر کنیم و احکام دین خدا را نیز یاد بگیریم ، از جهل بیرون بیاییم و نسبت به اعتقادات و احکام شناخت بهتری پیدا کرده و بهتر عمل کنیم، بسیار فضیلت دارد تا اینکه دعاها و عباراتی را بدون توجه، معرفت و معنا بخوانیم که قطعا نسبت ثمربخشی کمتری خواهد داشت.

ایشان در پایان بیان داشتند : شب قدر شبی است که از هزار ماه بالاتر است و در این شب همه‌ی ما انسانها  می‌توانیم  ره ۸۰ ساله را یک شبه ، با تفکر نسبت به آینده و با این اعمال ذکر شده طی کنیم و همچنین باید قدر این شب ها را آنچنان که باید و شاید بدانیم و از خداوند متعال بخواهیم که در این شبهای عزیز آن جور که سزاوار مهربانی و بزرگی خودش است با ما رفتار کند و ما را به واسطه فضل خود مورد عنایت قرار بدهد.

 

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد