سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 52068
|
10:03 - 1400/02/09
نسخه چاپی

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!
در فیلم «خارج از حصار»، مخاطب دوباره با همان چهره همیشگی ارتشیان آمریکایی روبرو است که همچنان در آینده هم مشغول جنگ با دشمنان اصلی و فرضی کشور و متحدین شان هستند.

به گزارشايلام بيدار، در حال حاضر چند سالی است که به صورت جسته‌گریخته، فیلم‌های هالیوودی در درجات مختلف، به سمت روایت داستان‌هایی رفته‌اند که در آنها، توهم دشمن ستیزی علیه دیگر ملت‌ها را به صورت جزئی و کلی دنبال می‌کنند.

یکی از این نمونه‌ها، ایجاد توهم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است که اگر طبق سناریوهای هالیوودی، این سلاح‌ها در دست مخالفان آمریکا قرار بگیرد، فاجعه بشری رخ می‌دهد و از این رو قهرمانان آمریکایی در دنیای فیلم هایشان وارد میدان می‌شوند و این سلاح‌ها را از ملت‌های خطرناک، می‌گیرند!
این نوع نگاه و ادعای حفظ صلح جهانی برای کشوری که به عنوان تنها کشور شلیک‌کننده بمب اتمی، در دنیا شناخته می‌شود، قابل تامل است.
فیلم «خارج از حصار» محصول سال ۲۰۲۱ و به کارگردانی «میکل هوفسترم» است. این فیلم که با موضوع حمله هسته‌ای و اقدامات آمریکا علیه این حملات، ساخته شده به تهیه کنندگی نتفلیکس، امسال روی این شبکه اینترنتی رفت.
 

به دنبال خرابکاران
داستان فیلم «خارج از حصار»، در سال ۲۰۳۶ اتفاق می‌افتد. این داستان در مورد یک خلبان (پهباد) هواپیمای بدون سرنشین است به نام «ستوان هارپ» که بنا به دلایلی به خاطر تنبیه، به منطقه‌ای جنگی اعزام می‌شود که در آنجا با یک افسر به نام «لئو»، تیمی را تشکیل می‎دهند تا جلوی یک حمله‌ هسته‌ای را بگیرند.
در فضای داستان، جنگ داخلی در اروپای شرقی آغاز شده است. در این جنگ همچنان مشکلات اوکراین و روسیه مطرح است و آمریکا هم طبق معمول در حال نجات دنیا از ترکش‌های این جنگِ شرقی غربی است.
 یک جنگ سالار بی‌رحم به نام «کوال» در تلاش است تا سلاح‌های هسته‌ای را به دست بیاورد و به کمک آنها به اهدافش برسد. در این بین تنها سربازانی که می‌توانند جلوی این کار را بگیرند، ستوان هارپ تبعیدی و افسر مافوقش لئو است که لئو هم در روند داستان مشخص می‌شود یک ربات است....
 

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!

جنگ بی‌پایان


در فیلم «خارج از حصار»، مخاطب دوباره با همان چهره همیشگی ارتشیان آمریکایی روبرو است که همچنان در آینده هم مشغول جنگ با دشمنان اصلی و فرضی کشور و متحدین شان هستند.
در خارج از حصار، بحث سلاح‌های هسته‌ای در دست خلافکاران، ویروسِ مشکوک که آمریکا واکسنش را تولید کرده، عملیات‌های پهبادی، ربات‌های انسان نما و... مطرح می‌شود و همه این موضوعات بدون هیچ ظرافت و داستان درستی، صرفا کنار هم چیده می‌شوند تا به اصطلاح تصویر خوفناکی از آمریکای سال ۲۰۳۶ برای مخاطبین، به تصویر بکشند.
کارگردان در «خارج از حصار»، سعی کرده تا انواع دشمنان کشورش را در قالب خرابکارانی که در حال نابودی دنیا هستند، به تصویر بکشد و تصویر کلاسیک قهرمان گناهکار آمریکایی، که برای صلاح بشریت، دست به جنایت می‌زند را به تصویر بکشد.
 

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!

سیاست‌های مد روز
در فیلم «خارج از حصار»، دو افسر و شخصیت اصلی ماجرا سیاه‌پوست هستند.سیاه‌پوستان حدود یک سالی می‌شود که با بالا گرفتن تنش‌های نژادپرستانه و قتل بی‌رحمانه «جورج فلوید»، توسط پلیس آمریکا به شدت تحریک شده‌اند و طبق معمول، سیاست هالیوود سعی دارد با بیشتر نشان دادن سیاه پوستان در قاب تصاویر هالیوودی، این تبعیض‌ها را کمرنگ‌تر کند.البته پیش از این هم سیاه‌پوستان سهم خود را در برهه‌های مختلف زمانی در هالیوود داشته‌اند ولی در چند سال اخیر و با بالا رفتن تنش‌های نژادی در آمریکا، مخاطبین می‌بینند که در سریال‌های زیادی این حضور بسیار پررنگ‌تر شده و کار به جایی رسیده که نقش سفید پوستان معروف رمان‌ها را به سیاه پوستان می‌دهند! سریال‌هایی مانند «لوپن»، «بریجرتون» و... از نمونه‌های این مانور جدید هالیوودی هستند که در آنها، سیاه‌پوستان به اصطلاح سفید شده‌اند!
در فیلم «خارج از حصار»، رباطی انسان نما به تصویر کشیده می‌شود که احساسات انسانی‌اش بیشتر از انسان‌های اطرافش است و این رباط پیشرفته، در عین انسان دوستی، به شدت به اهداف کشور سازنده‌اش وفادار است و به دنبال به نتیجه رساندن ماموریت خودش است.قسمت جالب ماجرا اینجاست که این رباط تحت امر ارتش آمریکا که به نوعی گوشت آهنی جلوی توپ‌شان محسوب می‌شود، با شمایل یک سیاه پوست ساخته شده است.این مطلب که چرا سفیدپوستان باید رباط تحت امر خودشان را سیاه‌پوست بسازند، جالب توجه است و سیستم نژادپرستی و برده داریِ مدرن را به فاز دیگری می‌برد....


در چند سال اخیر سعی شده تا برای آرام کردن سیاه‌پوستان، در فیلم‌ها نقش‌های نسبتا کلیدی‌تر و مهم تری به بازیگران سیاه پوست داده شود و در همین راستا سعی شده تا عزتی را که بدنه سیاه‌پوست جامعه آمریکا در زندگی عادی خود نمی‌بینند، در فیلم‌های سطح دو و سه هالیوودی ببینند و مهم‌تر اینکه برای سیاه پوستان جا بیفتد که با وجود تبعیض‌ها، خدمت به ارتش آمریکا و اهداف این کشور، آنها را از لقب «کاکا سیاه‌های بی‌ارزش» (لقبی که سفید پوستان نژادپرست به سیاه پوستان داده اند) به قهرمانان ملی در این کشور تبدیل می‌کند.
 

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!

ضعیف و درهم


در فیلم «خارج از حصار»، مخاطب شاهد روایتی بدون داستان‌پردازی است و تنها مطلب قابل فهم همان جملات کلیشه‌ای نجات دنیا از دست خرابکاران است که آن هم به خاطر سلاح‌های هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است.شخصیت‌های غیر قابل لمس و بی‌محتوا که قرار است مشکلات دیگر کشورها را حل کنند در حالی که در کشور خودشان نتوانسته‌اند به درستی به وظایف خود عمل کنند، در این فیلم قابل تامل است.
میکل هوفسترم، کارگردان سوئدی این فیلم سعی کرده تا فیلمنامه سردرگم خارج از حصار را به سبک فیلم‌های قبلی خود به صورت قابل قبول به تصویر بکشد ولی شکاف فیلمنامه و داستان بسیار ضعیفش باعث شد تا این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند.

وقتی قاتلین، ناجی دنیا می‌شوند!


نتفلیکس و بودجه بی‌پایان


چند سالی می‌شود که شبکه‌های اینترنتی توانسته‌اند، گوی سبقت را از شبکه‌های کابلی آمریکایی بگیرند و بتوانند به شبکه‌های صدرنشین جلب نظر مخاطبین تبدیل شوند.در این بین شبکه اینترنتی نتفلیکس، توانسته از دیگر رقبای خود جلو بزند و با بودجه‌ای بی‌پایان، بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های روز را تولید کند یا حق پخش آنها را در دنیا بخرد و تبدیل به پر مخاطب‌ترین شبکه روز دنیا شود.
این شبکه در ژانرها و سطح‌های مختلف، فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را می‌سازد و روی موضوعات روز، توجه ویژه‌ای دارد و ساخت فیلمی مانند «خارج از حصار» هم در روند همین سیاست‌هاست که هر چند بازخورد خوبی از طرف منتقدین و مخاطبین نداشت ولی جزو فیلم‌هایی بود که باید ساخته می‌شد تا پیام خودش را با کیفیت پایین‌تر به مخاطبین اندکش بدهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب