سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 52067
|
10:01 - 1400/02/09
نسخه چاپی

فاشیست و نژاد پرست بودن «جان وین» از زبان دختر سرخ‌پوستی که به جای براندو به اسکار آمد

فاشیست و نژاد پرست بودن «جان وین» از زبان دختر سرخ‌پوستی که به جای براندو به اسکار آمد
جان وین در مصاحبه‌ سال‌های دورش گفته بود بابت این موضوع که این افراد چند نسل پیش برده بودند احساس گناه نمی‌کند.

به گزارشايلام بيدار، این موضوع هنوز هم یکی از دراماتیک‌ترین اتفاقات تاریخ اسکار به شمار می آید اما اکنون، نزدیک به نیم قرن پس از آن اتفاق، دختر سرخپوست آمریکایی که در متن این ماجرا قرار داشت، از اتفاقات تلخ پس از آن ماجرا می گوید. ساشین لیتل فزر می گوید که بعد از شرکت در مراسم اسکار سال ۱۹۷۳ به نمایندگی از مارلون براندو، توسط هالیوود در فهرست سیاه قرار گرفته و در ادامه نیز ستاره فیلم پدر خوانده او را نادیده گرفته است. لیتل فزر توسط براندو انتخاب شد تا به جای او در مراسم اسکار آن سال روی سن برود و به جای دریافت جایزه اسکار که به خاطر بازی در فیلم The Godfather به او داده شده بود، پیام براندو را بخواند.

 

فاشیست و نژاد پرست بودن «جان وین» از زبان دختر سرخ‌پوستی که به جای براندو به اسکار آمد

این ترفند در واقع اعتراضی به نمایش دادن چهره ای وحشی و خشن از سرخپوستان در صنعت سینمایی هالیوود در آن دوران بود. اما عیلرغم خوشحالی براندو از این اتفاق، لیتل فزر که یک آپاچی کوهستان سفید بود و قبل از این اتفاق در فیلم ها و سریال های کمتر شناخته شده بازی می کرد، دیگر هیچگاه فرصت حضور مجدد در سینما و تلویزیون را نیافت. او اکنون در مستندی به نام Sacheen: Breaking The Silence می گوید: “این اولین باری بود که کسی در مراسم اسکار یک بیانیه سیاسی را می خواند. اولین مراسم اسکار بود که از طریق ماهواره در سراسر جهان پخش می شد و به همین دلیل مارلون آن را انتخاب کرد. مراسم فرش قرمز عصر وجود نداشت و به همین دلیل مارلون به من گفت که لباس پوستی سرخپوستی ام را بپوشم”.

فاشیست و نژاد پرست بودن «جان وین» از زبان دختر سرخ‌پوستی که به جای براندو به اسکار آمد

او در ادامه رفتنش روی صحنه در میان سروصدا و هو کردن های حاضران را چنین توصیف می کند: “بعداً فهمیدم که ۶ نیروی امنیتی مجبور شده بودند جان وین را نگه دارند که در گوشه سالن بود و می خواسته وارد صحنه شده و مرا بیرون ببرد”. ساشین می گوید که بعد از این ماجرا به خانه مارلون براندو رفته و “او به من گفت که کارم فوق العاده بود”. اما بعد از آن لیتل فزر هیچگاه دیگر روی صحنه حاضر نشد.

این ستاره فراموش شده می گوید: “در فهرست سیاه قرار گرفتم یا می توانیم بگوییم در فهرست قرمز قرار گرفتم. به هر طرف که می رفتم نادیده گرفته می شدم. هیچ کسی به داستان من گوش نمی داد یا فرصتی برای کار در اختیارم گذاشته نمی شد”. لیتل فزر می گوید که مارلون براندو بعد از این ماجرا او را به حال خود رها کرد و مایکل کین که مجری اسکار آن سال بود به انتقاد از براندو پرداخت زیرا وی “به یک دختر بیچاره سرخپوست اجازه داده تا به جای او هو شود اما خودش بالا نیامد و این کار را انجام نداد”.

تیرماه سال گذشته ،حزب دموکرات اورنج کانتی کالیفرنیا در مصوبه‌ای که  به تصویب رساند خواستار تغییر نام، برداشتن مجسمه و یادبودهای "جان وین" از فرودگاه این منطقه به دلیل دیدگاه‌های نژادپرستانه این ستاره سینمای وسترن هالیوود در چند دهه گذشته شد. جان وین" در مصاحبه‌ سال‌های دورش با یک مجله عنوان کرده بود که به برتری سفیدپوستان تا تحصیل سیاه‌پوستان و رسیدن به مرحله مسئولیت‌پذیری معتقد است و همچنین به دادن اختیار و قدرت رهبری و قضاوت به افراد غیرمسئول اعتقاد ندارد. او همچنین گفته بود  بابت این موضوع که این افراد چند نسل پیش برده بودند احساس گناه نمی‌کند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد