سرویس: استان ایلام
کد خبر: 52047
|
07:08 - 1400/02/08
نسخه چاپی

اخلال در روند تولید دامداران؛

محصولات گوشتی ایلام، قابلیت‌هایی گمشده در موانع تولید/ مشکل عشایر دامدار با خرید تضمینی دولت مرتفع می شود

محصولات گوشتی ایلام، قابلیت‌هایی گمشده در موانع تولید/ مشکل عشایر دامدار با خرید تضمینی دولت مرتفع می شود
مشکلاتی که بر سر راه دامداران و عشایر استان ایلام قرار گرفته است موجب شده تا در روند تولید محصولات گوشتی اخلال ایجاد شده و آنگونه که باید و شاید از این فرصت ها و توانمندیها بهره‌گیری مفید صورت نگیرد.

به گزارشايلام بيدار، استان ایلام از جمله استانهایی است که در زمینه تولید مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و مرغ ظرفیت قابل توجهی دارد؛ تا جایی که علاوه بر تامین گوشت مصرفی و مورد نیاز کل استان، تولیدات مازاد بر مصرف آن نیز به استان‌های همجوار نظیر کرمانشاه و خوزستان صادر می شود. 

این نکته به خوبی بیانگر ظرفیت و پتانسیل بالای استان در این زمینه است که البته در این میان نباید از نقش دامداران و عشایر غیور استان در توسعه صنعت دام و دامپروری به عنوان پیشگامان اصلی این صنعت غافل شد.

بی تردید در بحث تولید مولد و کارآمد، کیفیت بر کمیت تقدم دارد و هرگز به منظور افزایش تولید، سطح کیفی کالا تنزل نمی‌یابد. از همین رو محصولات پروتئینی به خصوص  گوشت تولیدی در استان ایلام طبق تایید کارشناسان  این حوزه از سطح کیفی بسیار بالا و مرغوبی برخوردار است، به نحوی که می‌تواند در سطح کشور، با دیگر استانها رقابت نماید.

اما متاسفانه تولید محصولات گوشتی در استان با تمام قابلیت هایش، با مشکلات متعددی روبروست. مشکلاتی که بر سر راه دامداران و عشایر استان ایلام قرار گرفته و موجب شده تا در روند تولید این محصول اخلال ایجاد شده و آنگونه که باید و شاید از این فرصت ها و توانمندیها بهره‌گیری مفید صورت نگیرد.

در میان عوامل و موانع تولیدات محصولات گوشتی، می‌توان مهم‌ترین آنها را عدم توجه مسئولین نسبت به خرید تضمینی دام از این قشر زحمتکش دانست که ماحصل این بی‌توجهی افزایش پدیده قاچاق دام و طیور است که در چند سال اخیر گریبان استان های غربی به ویژه استان ایلام را گرفته و سبب شده تا مردمان این دیار که خود تولید کننده و صادر کننده این محصولات هستند، در موارد بی‌شماری با کمیود گوشت قرمز و مرغ مواجه شده و مجبور به وارد کردن از سایر استانها و یا روی آوردن به مصرف فراورده‌های یخچالی کشورهایی همچون برزیل و قرقیزستان شوند .

حال سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا مسئولین، این ظرفیت تولید بالای گوشت قرمز و سپید را نادیده گرفته و واردات گوشت در کشورهای خارجی را در دستور کار قرار می دهند و با این کار، تولیدکنندگان این عرصه را به سمت ورشکستگی می‌کشانند؛ به طوری که این موضوع در چند روز گذشته به خوراک رسانه های معاند جهت تبلیغات سوء علیه اقتصاد داخلی کشور نیز تبدیل شده بود.

این در حالی است که اگر مسئولین با توجه به ظرفیت بالای کشور در زمینه تولید گوشت به ویژه در استان ایلام که قادر است گوشت مازاد را به چند استان دیگر نیز عرضه کرده و مشکل آنها را در زمینه مرتفع سازد،  طرح‌ها و  راه حلی مناسب در راستای حل مشکل به وجود آمده برای دامداران و عشایر ارائه نمایند و ضرورت حمایت از این قشر را در دستور کار خود قرار داده و با خرید به هنگام و عادلانه، باعث دلگرمی تولیدکنندگان شوند، علاوه بر تحقق خودکفایی داخلی در این زمینه،  به صورت عملی هم مبارزه با قاچاق دام و طیور انجام می‌گیرد و راه بر سودجویان مسدود می‌شود.

دستیابی به این امر به راحتی قابل حصول است، به عنوان مثال  اگر تنها چند درصد از واردات گوشت را کاهش داده و به خرید تضمینی دام مازاد این قشر زحمتکش اختصاص دهند تمامی این  مشکلات مطرح شده مرتفع می شود.

تولیدات دامی مازاد عشایر توسط دولت خریداری شود

در همین رابطه "محمد نوذری"، استاندار ایلام در دیدار با رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: بارش کم و شیوع کرونا، وضعیت معیشت عشایر را سخت کرده است که همه ما باید در این وضعیت نسبت به این قشر مظلوم و بی ادعا بیش از پیش توجه کنیم.

نوذری خواستار اتخاذ تدابیری برای خرید مازاد دام عشایر در مناطق مرزی کشور چون ایلام شد و اظهار کرد: امروز برخی تولیدات حوزه عشایری مازاد بر مصرف استان بوده که نیاز است دام مازاد عشایر توسط دولت بصورت تضمینی خریداری شود.

وی به مسائل و مشکلات حوزه عشایری استان اشاره کرد و افزود: تامین مشکل آب عشایر با تانکر سیار، ایجاد مسیر و جاده مناسب برای تسهیل در تردد عشایر، تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز دام های عشایر باتوجه به کاهش بارش های امسال از جمله مسائل و مشکلات این حوزه بوده که نیازمند توجه و مساعدت لازم امور عشایری کشور است.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که به فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید شده است در شورا و کمیته برنامه ریزی استان و شهرستان ها سهم اعتبارات حوزه عشایری ویژه دیده شود، تاکید کرد: لازم است به همین نسبت دولت و سازمان امور عشایری کشور در اختصاص اعتبارات ملی به امور عشایری استان توجه داشته باشند. 

"شاهپور علائی مقدم"، رییس سازمان امور عشایری کشور نیز در دیدار با استاندار ایلام ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های استاندار ایلام در حمایت از عشایر، گفت: هفت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای تامین پروژه‌های آب عشایر، اختصاص ۶ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر استان، خرید ۱۰ هزار تن علوفه در فاز اول در روزهای آینده به استان اختصاص می‌یابد.

وی همچنین خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان قول مساعد داد.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب