سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51878
|
07:10 - 1400/01/30
نسخه چاپی

بررسی افتخارات 40 ساله صنعت ایلام؛

پیشرفت صنایع استان ماحصل صبر و بردباری در سایه‌ی "امید" مردم استان است

پیشرفت صنایع استان ماحصل صبر و بردباری در سایه‌ی "امید" مردم استان است
پیشرفت صنایع ایلام را می توان به جرات ثمره صبر و بردباری در سایه‌ی امید مردم استان ایلام دانست. زیرا سختیهای تحمیل شده بر مردم استان ایلام، به قدری سنگین بوده که خود به خود می توانستند زمینه‌ی نابودی این استان را فراهم آورند. اما این مردم زیر سایه ولایت، آموختند که یاس و ناامیدی به منزله‌ی مرگ است و تنها امید و امیدواری و تلاش می تواند موجبات موفقیت آنها را فراهم آورد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::استان ایلام از جمله استانهای کشور است که از پتانسیل فوق العاده‌ی برای سرمابه گذاری و رشد در زمینه‌های مختلف اشتغال زایی و اقتصاد برخوردار می باشد. تاریخچه پربار فرهنگی، هنری و تمدن کهن خفته در نقاط مختلف این استان به خوبی بیانگر این ادعا است.‌

اما این استان که به استان چهار فصل کشور نیز معروف است، در دوران پیش از انقلاب به دلیل سوء مدیریتها، از ساده‌ترین و حتی پیش پاافتاده‌ترین امکانات شهری و رفاهی محروم مانده و مردم مظلوم و محجوب این دیار، سالها در دام فقر و فراموشی روزگار را سپری می کردند.

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با شروع جنگ تحمیلی، دولت نوپای جمهوری اسلامی ایران، درگیر جنگ هشت ساله شد و بدین ترتیب، عملاً امکان سازندگی و پیشرفت از این استان سلب گردید، چرا که ایلام در خط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل قرار داشت و در آن شرایط اولویت برای مسئولین کشور و استان و نیز مردم قهرمان پرور ایلام، دفاع از تمامیت ارضی کشور و ارزشهای اسلام و انقلاب بود.

پس از هشت سال جنگ و آتش و خون،  بازسازی ویرانه‌های ناشی از جنگ، در دستور کار مردم و مسئولین قرار گرفت.

پیش آمدن این شرایط باعث شد تا پرداختن به برنامه‌های دراز مدت در جهت ایجاد فرصتها ، بهره گیری از توانمندیها و استفاده از نیروهای جوان و کارآمد استان ایلام  برای فرار از چنگال محرمیت، به زمان دورتری موکول شود. چیزی که شاید کمتر در حوصله‌ی کسی بگنجد.

همدلی و امید مضاعف به داشتن آینده‌ای روشن در سایه انقلاب اسلامی

اما مردم غیور و شهید پرور استان ایلام، با همدلی و همراهی و امید مضاعف به داشتن آینده‌ای روشن در سایه انقلاب اسلامی، تمام این سختیها را به دوش کشیدند و بالاخره با افتخار و سربلند ، از آزمونی سخت، سرو مانند ، پیروز و پرغرور بیرون آمدند.

پس از پشت سر گذاشتن موانع سنگین و فروکش کردن تلاطم جنگ و بازسازی، نوبت به آبادانی رسید. تلاشها برای برداشتن مانع ها و رفع محرومیت ها آغاز شد. نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولین وقت، مردم را دعوت به همکاری کردند و اینگونه شد و ایلام سرفراز در مسیر پیشرفت قرار گرفت و چالش پیشروی مسئولین در آن روزها، رفع مشکلات و معضلات مردم به ویژه بیکاری جوانان بود‌ .

 جوانان تحصیل کرده ، پرشور و توانمند که به دلیل مشکلات ذکر شده فرصتی برای اشتغال نداشتند در حالی که داشته‌های بالقوه‌ی استان اگر به حالت بالفعل در می‌آمدند ، بار عظیمی از این مشکلات  برداشته می‌شد. مسئولین وقت کشور با همکاری و همفکری نمایندگان و مسئولین استان، شروع به رایزنی و بررسی راههای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی و عمرانی استان نمودند و به حمدالله توانستند در این راه به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست یابند. موفقیت‌هایی که با حصول آنها رویای رفع محرومیت‌ها و ایجاد اشتغال‌ برای طیف عظیمی از جوانان بومی استان محقق شد که در ادامه مطلب به دو مورد از عمده ترین آنها می پردازیم.‌

 

شركت سیمان ایلام از آغاز تاکنون

  شركت سیمان ایلام در سال 68 به صورت شركت سهامی خاص و در اداره ثبت شركتها و مالكیت واحدهای صنعتی تهران به ثبت رسید، به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در سال 82 شخصیت حقوقی شركت سیمان ایلام از سهامی خاص به سهامی عام تغییر در همان سال در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد، مركز اصلی شركت در شهر تهران و كارخانه در استان ایلام واقع است.

موضوع فعالیت شركت سیمان ایلام، فعالیت تولیدی، خدماتی، بازرگانی، سرمایه گذاری درشركتها و انجام كلیه عملیات مجاز برای تحقق اهداف شركت است

عملیات مربوط به دوره بهره‌برداری آزمایشی این شركت از تاریخ 77 آغاز و در همان سال نیز پروانه بهره‌برداری با ظرفیت دو هزار تن در روز و ۶۰۰ هزار تن كلینكر در سال اخذ و از همان تاریخ نیز بهره‌برداری از كارخانه شروع شد.

در سال 81 اجرای طرح توسعه شركت، با ظرفیت ۳۳۰۰ تن در روز، توسط هیئت مدیره شركت سیمان ایلام تصویب و پیشنهاد افزایش سرمایه و تامین منابع مالی از طریق اخذ تسهیلات ارزی و ریالی تقدیم سهامداران شد كه با مشاركت ۲۳ درصدی سیمان ایلام و ۷۷ درصدی بانك سپه این امر تحقق یافت.

نهایتا در تاریخ اول مهرماه سال ۱۳۸۹ كوره خط دوم این شركت آغاز به كار کرد كه با بهره‌برداری از این خط، ظرفیت تولید این شركت از ۲۰۰۰ تن به ۵۳۰۰ تن كلینكر در روز و یك میلیون شش صد هزار تن كلینكر در سال افزایش یافت.  این کارخانه در منطقه کارزان از توابع شهرستان سیروان و در ۱۵ کیلومتری شمال ایلام قرار دارد.

افتخارات شركت سيمان ايلام

کارخانه سیمان ایلام در طی این مدت از عمر خود پس از احداث افتخارات بزرگی را حتی در سطح دنیا به دست آورده است.

گواهي نامه استاندارد ملي ايران  براي سيمانهاي تيپ 5, 2, 1.425، دارنده گواهي نامه هاي استاندارد ملي ايران براي سيمان‌هاي تيپ 5, 2, 1.425، گواهي نامه سيستم مديريت كيفيIMS از سوي شركت اروتوف آلمان(RWTUV) تنها بخشی از این دستاوردها است.

علاوه بر این شركت سيمان ايلام در سال 1382 از سوي شركت آلماني اروتوف (RWTUV) موفق به پشت سر گذاشتن مميزي نهايي صدور گواهينامه سيستم مديريت يكپارچه شامل ISO 9001 براي سيستم مديريت كيفيت، ISO 14001 براي سيستم مديريت محيط زيست، OHSAS 18001براي سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي شده و گواهينامه اين استانداردها را براي اين شركت اخذ كرده است.

اخذ گواهينامه سيستم مديريت يكپارچه(IMS)، به مفهوم استقرار كامل سيستمهاي مديريت كيفيت، محيط زيست و ايمني و بهداشت شغلي در شركت سيمان ايلام است.

همچنین به دنبال اخذ گواهي نامه سيستم مديريت كيفي IMS در زمينه: كيفيت، محيط زيست و ايمنی،  شركت سيمان ايلام به عنوان اولين شركت سيماني كشوردر سال 1389 موفق به اخذ استاندارد ISO IEC 17025 مربوط به «نیازمندیهای عمومی جهت صلاحیت تست و کالیبراسیون آزمایشگاهها» به عنوان یک Benchmark بین‌المللی جهت تایید صلاحیت تست و کالیبراسیون آزمایشگاه‌ها از شركت DAKKS آلمان شد.

کارخانه سیمان ایلام با توجه به موجود مواد معدنی و مواد اولیه مناسب جزو بهترین تولید کنندگان سیمان در دنیا بوده و چندین لوح و نشان برتر استاندارد بین المللی را دریافت کرده است و در دهه اخیر با صادرات سیمان به کشور عراق بازار خوبی داشت.

دريافت تنديس برترين سيمان دنيا از مادريد – اسپانيا، دريافت ستاره طلايي كيفيت از  والارتا – مكزيك، دريافت تنديس برترين سيمان دنيا از رم – ايتاليا، واحد صنعتي نمونه كشور، واحد نمونه كشور در زمينه صادرات سيمان و دومین صادرکننده نمونه کشوری تنها گوشه ای افتخارات شرکت سیمان استان ایلام است.

پتروشیمی ایلام، محرک اصلی بخش‌هاي اقتصادي همچون كشاورزي، خدمات ساختمان و اقتصاد عمومي کشور است

استان ایلام با دارا داشتن 421 کیلومتر مرز با کشور عراق در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ این استان دارای ظرفیت های مناسب والبته بسیاری دست نخورده است.

استان ایلام یک استان استراتژیک که دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز کشوربه همراه استان خوزستان و طولانی‌ترین مرز بین‌المللی با کشور عراق است، بطوریکه دارای بیش از 17 میلیارد شبکه ذخائر نفتی است.

استان ايلام هم اكنون با 19 هزار كيلومتر مربع وسعت و با جمعيتي معادل 543 هزار نفر در غرب كشور واقع شده است. بر اساس مطالعات انجام شده حدود 11 درصد ذخاير مستقل گاز كشور، معادل 14 تريليون فوت مكعب و هم چنين بيش از 3/5 درصد ذخاير نفت خشكي ايران، معادل 11/87 ميليارد بشكه، در استان ايلام واقع گرديده است. به عبارت ديگر استان گازخيز ايلام بعد از عسلويه، بزرگترين ذخاير گازي كشور را داراست.

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام احداث پتروشیمی ایلام است، امروزه فرآوري صنايع پتروشيمي، عاملي مهم در تأمين مواد اوليه براي بخش‌هاي اقتصادي كشورهاست، چرا كه از يك سو با فرآوري توليدات صنايع در اشتغال‌زايي نقش قابل توجهي ايفا مي‌كند و از سويي ديگر ارزش افزوده ناشي از اين فرآوري، به اقتصاد ملي دولت‌ها ياري رسانده و همزمان به احياء بخش‌هاي اقتصادي همچون كشاورزي، خدمات ساختمان و اقتصاد عمومي كمك مي‌نمايد.

از این رو شرکت پتروشیمی ایلام در سال 82 تاسیس و مراحل احداث مجتمع در زمینی به وسعت 122 هکتار در بخش چوار و به فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام آغاز گردید،از اهداف این طرح، می‌توان به موضعاتی نظیر ایجاد اشتغال در استان، استفاده بهینه از محصولات تولیدی پالایشگاه گاز و تبدیل آن به محصولات ارزشمند پتروشیمیایی با ارزش افزوده بیشتر، ایجاد صنایع پایین‌دستی در منطقه و رونق اقتصادی استان و افزایش خدمات جانبی در سطح منطقه، با توجه به ماهیت واحدهای پتروشیمی اشاره کرد.

روند رو به رشد اقتصاد جهاني، افزايش تقاضاي انرژي، نقش كليدي نفت و گاز در رشد و توسعه صنايع و همچنین ارتقاي دانش بشري در جهت استفاده بهينه از امكانات طبيعي، توجه بيش از پيش به نقش مسلط نفت و گاز را غير قابل اجتناب مي‌سازد. بر اساس پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده، نياز به نفت طي 20 سال آينده به بيش از دو برابر افزايش خواهد يافت و گاز طبيعي به عنوان سوخت منتخب قرن حاضر، از جايگاه ويژه‌اي در سبد انرژي برخوردار خواهد شده و كشورهاي نفت‌خيز خليج فارس، بيش از نيمي از تقاضاي جهاني را تأمين خواهند كرد.

آنچه روشن است اینکه  'صنعت پتروشیمی' در جهت نیل به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ راه سخت و دشواری را پیش رو دارد تا بتواند به جایگاه اول در سطح منطقه دست یابد و این مهم با ایجاد شرکت های پتروشیمی بعد از انقلاب و اراده جهادگران این عرصه می تواند محقق گردد.

امروزه شرکت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور با نقش‌آفرینی در بین پتروشیمی‌های بزرگ کشور با پشتوانه‌ی حدود ۱۵ سال دانش و تجربه، شاهد رشد و توسعه‌ی فراگیر است.

این شرایط تا آنجا پیش خواهد رفت که با بهره‌برداری از واحد عظیم" الفین" و واحد شیرین‌سازی ضمن تبدیل شدن به قطب سوم پتروشیمی کشور نقش مهم و کلیدی خود را در صنعت پتروشیمی کشور و اقتصاد مردم استان ایلام ایفا نماید.

پیشرفت صنایع استان ماحصل صبر و بردباری در سایه‌ی امید مردم استان است

آنچه که عنوان شد را می توان به جرات ثمره صبر و بردباری در سایه‌ی امید مردم استان ایلام دانست. زیرا رنجها و سختیهای تحمیل شده بر مردم فهیم و همیشه در صحنه‌ی استان ایلام، به قدری سنگین و جانکاه بوده که خود به خود می توانستند زمینه‌ی نیستی و نابودی این استان را فراهم آورند. اما این مردم در زیر سایه ولایت، چشم به آینده‌ای روشن دوختند و آموختند که یاس و ناامیدی به منزله‌ی مرگ و زوال است و تنها امید و امیدواری و تلاش می تواند موجبات موفقیت، پیروزی و بهروزی آنها را فراهم آورد. آنان به خوبی به این مهم واقف بوده و به همین دلیل هم در حادترین شرایط و موقعیتها نه تنها امید خود را از دست ندادند بلکه در برابر تمام هجمه‌های صورت گرفته توسط دشمنان  برای مایوس کردنشان، ایستادگی کردند و حتی بیش از هر زمان دیگری به خود و انقلابشان دل بستندو امیدوار شدند و امروزه هم می بینیم که به فضل پروردگار و درایت‌های هوشمندانه‌ی ولی امر مسلمین ، توجه دلسوزانه‌ی مسئولین و صبر و امیدواری مردم بسیار موثر و نتیجه بخش بوده و استان زرخیز و قهرمان پرور ایلام بر ریل موفقیت سوار شده است. اما این قطعا پایان کار نیست و این استان مطمئناً توانمندیهایی بیش از این دارد که برای شکوفایی همتی بلند و عزمی مضاعف از مردم و مسئولین را می طلبد. چیزی که با امید خدا دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب