سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51855
|
07:05 - 1400/01/25
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

حلول ماه بندگی خدا، بهار بیداری و گمشده های درون است/ برنامه های ویژه ماه رمضان در صدا و سیما و پلتفرم های مجازی

حلول ماه بندگی خدا، بهار بیداری و گمشده های درون است/ برنامه های ویژه ماه رمضان در صدا و سیما و پلتفرم های مجازی
کرونا بسیاری از آداب و رسوم دیرینه ماه رمضان را تحت شعاع خود قرار داده است، همین موضوع باعث می‌شود تا باری که بر دوش صدا و سیما و پلتفرم های مجازی است از قبل سنگین تر شده و باید زمینه ای را فراهم کنند تا خلاء برگزاری مراسم های مذهبی در این ماه با تولید و پخش برنامه‌های متنوع مذهبی پر شود.

به گزارشايلام بيدار، حلول ماه مبارک رمضان و نزول قرآن که در میان مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است، بهار بیداری و گمشده های درون است و در شهرالرمضان سفره ای پر از نعمت به وسعت بندگی خداوند تبارک و تعالی پهن می شود و همچنین فرصتی ارزشمند برای مومنان است که دل را به حق سپرده و قلبشان را در زلال معرفت الهی جلا دهند.

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در مورد فضیلت این ماه می‌فرماید:درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. و همچنین در حدیث گهربار دیگر در مورد اهمیت این ماه می فرماید: اگر بنده خدا می دانست که در این ماه رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد) دوست می‌داشت که تمام سال رمضان باشد.

رمضان، فرصت مغتنمی برای رسیدگی به خود و توجه به بُعد معنوی وجود انسان است

در همین رابطه حجت الاسلام "الله نور کریمی تبار"، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای رسیدگی به خود و توجه به بُعد معنوی وجود انسان است.

حجت الاسلام «الله نور کریمی تبار» با بیان اینکه انسان در طول حیات خود از هدف اصلی که برای آن آفریده شده ایم غافل می شود، اظهار کرد: در روایات داریم که مردم خوابند و وقتی  می میرند بیدار می شوند، ماه مبارک رمضان ماهی است که به مهمانی خداوند دعوت  می شویم و در این ماه، مومنین به مهمانی خداوند دعوت شده اند که شایستگی دعوت خاص  را داشته اند.

وی با بیان اینکه با نیت صادق و قلب پاک از خداوند بخواهید که در این ماه مبارک توفیق بندگی و مهمانی الهی را به همه ما ارزانی بدارد و مورد آمرزش قرار دهد، افزود: آنچه نجات دهنده انسان در آن دنیا و روز قیامت خواهد بود و نجات دهنده واقعی است، همراه داشتن قلب سلیم و پاک است که در این صورت است که مورد آمرزش درگاه الهی واقع می شویم، قلب سلیم، قلبی است که پاک است،کینه ندارد، ریا کاری در آن جایی ندارد.

آداب و رسوم مردم ایلام در ماه رمضان  تحت الشعاع کرونا ویروس

ماه رمضان در استان ایلام از جایگاه ویژه و متفاوتی برخوردار است و مردم دیار هر کدام از شهرستان های ایلام دارای آداب و رسوم به خصوصی هستند که از جمله این آداب و رسوم می توان به پخت انواع شیرینی های سنتی (بژی برساق، کله کنجی، گرده، نان خرمایی، زولبیا بامیه) برای برگزاری و تزئین سفره مهمانی، پخت غذاهای نذری و افطاری دادن در میان محله های فقیر نشین و کم بضاعت، برگزاری کلاس های آموزشی و ترتیل قرآن کریم، کمک به فقرا و دستگیری از نیازمندان، برگزاری آیین شب های احیا و مراسم سوگواری شهادت حضرت علی (ع) و ... اشاره کرد.

اما شیوع گسترده کرونا ویروس و قرمز شدن وضعیت کرونایی کشور و به تبع آن در استان ایلام متاسفانه بسیاری از این آداب و رسوم دیرینه، از جمله برگزاری کلاسهای روخوانی قرآن کریم، آیین شب های احیا و مراسم سوگواری مولای متقیان حضرت علی (ع) را تحت شعاع خود قرار داده است.

همین موضوع باعث می‌شود تا باری که بر دوش صدا و سیما و رسانه‌ها، به ویژه در پلتفرم های مجازی است از قبل سنگین تر شده و باید زمینه ای را در راستای ترویج فرهنگ معنوی ماه مبارک رمضان فراهم کنند تا خلاء برگزاری مراسم های مذهبی و حضوری در مساجد و هیئت های مذهبی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع متناسب با این ماه با فضیلت پر شود.

پر کردن خلا برگزاری مراسم های مذهبی حضوری با تولید و پخش برنامه های متنوع مذهبی و نشاط آور

در همین رابطه "محمد بازوند"، مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام گفت: رسانه استانی مرکز ایلام با هدف پر کردن خلا برگزاری مراسم های مذهبی حضوری در هیئت های مذهبی و مساجد با تولید و پخش برنامه های متنوع  مذهبی و  معنوی و ایجاد فضایی نشاط آور در ایام ماه مبارک رمضان مهمان خانه های مردم استان خواهد بود.

 مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام هدف از تولید و پخش این برنامه ها را ترویج فرهنگ معنوی، ایجاد ارتباط با خالق یکتا، تشریح فضیلت های ماه مبارک رمضان و دستگیری از نیازمندان برشمرد و اظهار کرد: برنامه های متنوع و مخاطب پسند صدا وسیمای مرکز ایلام در ایام ماه مبارک رمضان۱۴۰۰، میهمان سفره سحر و افطار روزه داران ایلامی است.

بازوند به ویژه برنامه های سیمای مرکز ایلام در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و افزود: برنامه های زنده روژیه تی ویژه افطار و سحوره ویژه سحر ،تفسیر قرآن کریم با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام،تفسیر نهج البلاغه، تفسیر احکام ،طب ستنی اسلامی، برنامه هایی با موضوع احسان و نیکوکاری و اکرام و ایتام با حضور خیرین، ویژه برنامه شب های قدر، روز قدس و عید فطر، برنامه خانواده و کودک و نوجوان، پخش سریال ها و مستندهای مذهبی از جمله برنامه های است که از قاب تلویزیون ایلام به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان رادیو ایلام نیز درایام مبارک رمضان شنونده برنامه های متنوعی از معاونت صدای مرکز خواهندبودگفت:برنامه های زنده آساره واران ویژه افطارو سحرگاه عاشقی ویژه سحر و همچنین برنامه هایی همچون سخنرانی مذهبی، جمع خوانی وترتیل قرآن و دیگر برنامه های تامینی از جمله برنامه های رادیو ایلام در این ایام است.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز ایلام با اشاره به ویژه برنامه های تدارک دیده شده در معاونت خبر ایلام برای ماه رمضان ۱۴۰۰گفت:دست اندرکاران این معاونت با تهیه و تولید گزارش هایی با موضوع ماه مبارک رمضان همچون حضور قاریان، حافظان و مفسران برجسته استان، گزارش های فاخر تولیدی همچون اهمیت دعا و نیایش و توکل، ترویج فرهنگ ایثار و بخشش در جامعه، گزارش های موضوعی همچون روزه داری در شرایط خاص و تهیه و ارسال اخبار مکتوب، ارتباط زنده با شبکه های خبر سراسری مخاطبان خودرا در جریان حال و هوای ماه مبارک رمضان در استان قرار خواهند داد.

بازوند به اقدامات معاونت فضای مجازی مرکز و تهیه و تدارک برنامه هایی متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برنامه هایی نظیر تولید بنر دعای روزانه ماه مبارک رمضان، بارگذاری ادعیه ویژه ماه ،تولید و بارگذاری آداب روزه دار، تهیه و تولید آیتم های بهداشتی و حفظ سلامت روزه داران، بارگذاری جمع خوانی قرآن کریم، تهیه و تولید مسائل شرعی در قالب ویدئو ،پوستر و بنر، تهیه و تولید توصیه های پزشکی در رابطه با روزه و شرایط کرونا، ایجاد پویش سفره های رمضانی در شبکه های اجتماعی از جمله برنامه های معاونت فضای مجازی رسانه استانی در ایام ماه مبارک رمضان است.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب