سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 51711
|
02:30 - 1400/01/16
نسخه چاپی

اعلام زمان آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور

اعلام زمان آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور از مهرماه خبر داد.

به گزارشايلام بيدار،به نقل از میزان،مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین اخبار پیرامون واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: الان واکسن کرونا بنیاد برکت در حال طی کردن فاز دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت هم یک یا دو واکسن دیگر بتوانند مجور آغاز کارآزمایی را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

دنیا با معضل کمبود واکسن مواجه است

وی تاکید کرد: بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم از شهریور یا مهر ماه واکسن‌های ایرانی را به میزان نیاز وارد بازار کنیم.

وی درباره واکسن کوو ایران برکت، افزود: اگر مجوزها در اواسط فاز سوم مطالعات که به آن فاز تحلیل بِینابینی گفته می‌شود، دریافت شود، می‌توانند واکسیناسیون را از اوایل تیرماه آغاز کنند. در واقع ممکن است تولید انبوه واکسن بنیاد برکت از خرداد آغاز شود و ذخیره‌سازی هم صورت گیرد و پس از دریافت مجوز اقدام به توزیع آن کنند.

قانعی درباره سرانجام واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا، بیان کرد: ۱۰۰ هزار واکسن به کشور وارد شده است و فکر می‌کنم از دهه سوم فروردین ماه فاز سوم تست بالینی آن‌ها آغاز شود. این ۱۰۰ هزار دوز قرار است به داوطلبین تزریق شود که البته هنوز فراخوانی برای جذب داوطلب صادر نشده است.

وی درخصوص دیگر طرح‌های مطالعاتی واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: از ابتدا ۱۱ پرونده وجود داشت که ۳ پرونده در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند و پیش‌بینی می‌کنیم از تعداد کلی، ۸ پرونده بتوانند موفق عمل کنند. نسبت به سایر کشورها این تعداد تولید کننده بسیار خوب است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدودا مهرماه سال جاری است.

وی درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان، تصریح کرد: در دنیا درخصوص واکسیناسیون کودکان هم مطالعاتی در حال انجام است، اما ما فعلا در ایران مطالعه‌ای در این زمینه نداریم و فعلا از نتایجی که دنیا اعلام کند استفاده خواهیم کرد.

قانعی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن کرونا، گفت: آنچه که ما در محل حمایت شرکت‌ها می‌بینیم این است که به محض آنکه اسم ایران می‌آید کاری می‌کنند که مانع دست‌یابی ما به مواد و محصولات مورد نیاز می‌شوند؛ بنابراین اگر فعلا واردات برخی اقلام صورت می‌گیرد با دور زدن تحریم‌ها اتفاق می‌افتد وگرنه آن‌ها هرچه توانستند مانع ما شدند و حداقل برای تامین ماده اولیه یک واکسن دستور سریع دادند که کسی به ما ماده اولیه نفروشد؛ البته این فقط مخصوص ما نیست بلکه در حال ذخیره اقلام و واکسن برای خودشان هستند. الان ۷۰ درصد واکسن کرونا را تنها ۱۰ کشور بردند؛ بنابراین در مورد ایران بی‌عدالتی و سختگیری زیادی صورت می‌گیرد، اما در عین حال ما برای ماده اولیه از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حمایت می‌کنیم.

قانعی درباره راه اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران نیز بیان کرد: فکر می‌کنم سوش خط واکسن اسپوتنیک یا وارد ایران شده است و یا تا آخر هفته به کشور می‌رسد و حدودا پیش‌بینی می‌کنیم این واکسن هم طی ۳ ماه آینده تولید تحت لیسانس خود را در ایران آغاز کند

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد