سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51668
|
07:41 - 1400/01/14
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

طوفان کرونا در راه ایلام/ افزایش وضعیت قرمز شهرستان ها جدی است

طوفان کرونا در راه ایلام/ افزایش وضعیت قرمز شهرستان ها جدی است
باید منتظر پیامدهای بی ملاحظگی ها و هجوم گسترده مردم به دامن طبیعت که از ابتدای ایام نوروز تا ۱۳ به در ادامه داشت، باشیم و همچنین باید بی توجهی مسئولین نسبت به شرایط وخیم کرونایی در استان که به آن گرفتار شده ایم را به آن اضافه کرد.

به گزارشايلام بيدار، ایام نوروز ۱۴۰۰ را با وجود هشدارهای مکرر وزارت بهداشت و رسانه ها، مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی را بدون هیچ گونه توجهی از طرف مردم پشت سر گذاشتیم.

حال باید منتظر پیامدهای این بی ملاحظگی ها و هجوم گسترده مردم که از ابتدای ایام نوروز تا ۱۳ به در ادامه داشت، باشیم و همچنین باید بی توجهی مسئولین نسبت به شرایط وخیم کرونایی که به زعم کارشناسان در ویروس جهش یافته انگلیسی، فاز اول آن مرحله ویروسی کرونا است و در فاز بعدی بیماران دچار التهاب خواهند شد در استان که به آن گرفتار شده ایم را به آن اضافه کرد، در واقع خربزه خوردیم باید پای لرزش آن هم بنشینیم.

یکی از دلایل بی اعتنایی و هجوم گسترده مردم در دامن طبیعت آن هم با وجود گستردگی کرونا، که از رعایت پروتکل های بهداشتی فقط به ماسک زدن آن هم نه به شکل صحیح اکتفا می کنند، بی اعتمادی آنها به مسئولین ستاد استانی مبارزه با کرونا است، چون که از تمامی تصمیماتی که جهت جلوگیری یا کاهش شیوع کرونا گرفته می شود هیچ کدام را اجرایی نمی‌کنند و فقط به برگزاری جلسات پی در پی و حرف بسنده می‌کنند.

عدم توان اجرایی کافی مسئولین ستاد استانی مبارزه با کرونا در قبال تمهیدات در نظر گرفته شده توسط خود آنها سبب شد تا مردم در سایه بی توجهی و ناکارآمدی آن ها دورهمی ها، چادرنشینی، مسافرت، و ... که همگی از عوامل گسترش شیوع کرونا هستند را افزایش دهند و همچنین خلاء هرگونه برخوردی با نقض کنندگان تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا نیز مزید بر علت شد تا شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی استان افزایش پیدا کنند.

همانگونه که در گزارش های قبلی هم به آن اشاره کردیم کرونا از یک نفر شروع شده و اکنون تمام جهان را تحت شعاع خود قرار داده است. بنابراین ریشه‌کنی و رهایی از شر ویروس منحوس کرونا منوط به رسیدن شمار مبتلایان به صفر است.

درک همین موضوع کافی است تا دریافت که افزایش یا کاهش شمار مبتلایان و تلفات ناشی از کرونا نباید تأثیری بر سطح اعمال محدودیت ها داشته باشد در واقع باید گفت که رنگ بندی وضعیت شهر یا استان کاملاً بی معنی می باشد. البته خیز چهارم کرونا آن هم از نوع جهش یافته انگلیسی و افزایش شمار مبتلایان و فوتی ها در این اواخر نیز می توان مهر تاییدی بر این موضوع باشد.

خطر افزایش شهرستان ها به وضعیت قرمز 

در همین رابطه "جمیل صادقی فر"، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت :با ادامه روند فعلی، تعداد شهرهای نارنجی و قرمز استان که تاکنون پنج ‌مورد بوده در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.

وی به روند افزایشی مبتلایان در استان اشاره کرد و اظهار کرد: روز گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ مورد تست کرونا انجام شد که در واقع نوعی رکورد در تعداد نمونه گیری طی ۲۴ ساعت در استان است که حدود یک‌چهارم آنها معادل ۲۵۹ نفر مثبت بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: این در حالیست که بهمن و اسفند پارسال کمتر از ۱۰ درصد مجموع تست ها مثبت بود و اکنون روند مبتلایان افزایش قابل توجهی یافته که بیانگر گردش بیشتر ویروس در بین مردم استان است.

صادقی فر از افزایش نگران کننده بستری ها با شیب خطرناک صعودی در استان خبر داد و گفت: طی ماه پایانی سال گذشته کمتر از ۴۰ مورد بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود داشت که این رقم اکنون چهار برابر شده است.

افزایش بستری های درون خانوادگی در ایلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان‌ کرد: بیشتر بیماران جدید بستری شده درگیری ریه داشته و درصد بالایی از آنها درون خانوادگی نظیر پدر و پسر، مادر و دختر، زن و شوهر، برادر و خواهر و سایر نسبت ها هستند.

صادقی فر اضافه کرد: این مساله بیانگر این است که تجمع های کوچک بسیار خطرناک بوده و آنچه بیشتر از استفاده از ماسک در وضعیت کنونی حایز اهمیت است، دوری از حضور در تجمع ها و دورهمی ها در منازل، طبیعت، رستوران ها، محافل عزا و ختم، جشن های عروسی و سایر آیین ها است.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد