سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51648
|
11:49 - 1400/01/09
نسخه چاپی

به مناسبت ۱۵ شعبان سال ۱۴۰۰:

یابن الفاطمه، شیعیان منتظرند العجل/ ظهورت شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است

یابن الفاطمه، شیعیان منتظرند العجل/ ظهورت شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است
جهان پرآشوب امروز که از همه طرف مردم رنج دیده را تحت فشار قرار داده است، تنها با ظهور یگانه منجی عالم بشریت آرام خواهد گرفت تا انسان غرق در ظلم، فساد، درد و زحمت را از این فراق نجات دهد.

به گزارشايلام بيدار، حضرت «مهدی» (عج)، منجی عالم بشریت، فرزند گرامی امام حسن عسکری (ع) و از نوادگان پیامبر اکرم (ص ) در پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامرا، در شمال بغداد پایتخت عراق، قدم به عرصه وجود نهاد

آن حضرت، همنام پیامبر (ص) و مشهورترین القابش، مهدی (به معنای هدایت شده) و قائم (به معنای قیام کننده) است.

حضرت مهدی (عج) پنج سال اول زندگیش را در کنار پدر بزرگوارش سپری کرد. بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع)، حضرت مهدی (عج) به امامت رسید و به امر خداوند، از نظرها غایب شد.

نهم ربیع الاول روزی است که منجی عالم حضرت ولی عصر (عج) به امامت می رسند و بعد از پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری (علیه السلام) ناخدایی کشتی نجات بشریت را به اذن خداوند متعال بر عهده می گیرند و از این روز دوره ای تازه از حیات و تاریخ بشریت آغاز می گردد.

امام زمان (عج) پس از به امامت رسیدن از طریق چهار نایب خاص خودشان با مردم در طول غیبت صغری ارتباط داشتند و عثمان بن سعید، نائب اول امام زمان(عج) بود و با آغاز غیبت ولی عصر(عج) نامه های حضرت را به شیعیان می رساند و از همین زمان بود که شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند.

آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی (عج) بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شوند و بتوانند تا آن زمان که به اشتباه خود پی می‌برند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه می‌شوند، همچنان دیندار بمانند.

آن حضرت حدود 69 سال با مردم از طریق نمایندگان خاص خود در ارتباط بود و به هدایت و راهنمایی آنها می پرداخت . پس ازاین دوره ، حضرت مهدی (عج) به امر خداوند برای زمانی طولانی غایب شد تا در زمانی که خداوند صلاح می داند ، ظهور کند و حکومت جهانگستر عدل الهی را تحقق بخشد.

از ویژگی های برجسته حکومت حضرت مهدی (عج ) ، برقراری قسط و عدل است. دامنه عدالت آن حضرت به قدری وسیع است که حقوق به یغما رفته انسان ها را به آنها باز می گرداند و زمین از ظلم و تبعیض و بی عدالتی پاک می شود.

به همین دلیل، وجود و قیام حضرت مهدی (عج) ، پشتوانه و امید بزرگی برای ستم دیدگانی است که در حال مبارزه با جور و ستم هستند تا زمینه ظهور او هموارترشود. خداوند در آیه 5 از سوره قصص، به چنین بندگانی مژده می دهد: « و ما اراده کردیم تا بر مستضعفین و ستمدیدگان روی زمین منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.» به این جهت در ایران، روز ولادت باسعادت امام زمان (عج ) روز جهانی مستضعفین نامیده شده است.

 

امام زمان (عج)؛ واسطه فیض بین خالق و مخلوق

یک هزار و 187 سال از آغاز امامت آخرین ذخیره الهی و حجت خداوند برای خلق می گذرد و ایشان در 2 دوره غیبت صغری و غیبت کبری بر اعمال، رفتار و کردار بشریت نظارت دارند و به امور مسلمین رسیدگی می کنند هر چند ایشان از نظرها غایب هستند اما هیچگاه بشریت را به فراموشی نسپرده اند.

امام زمان (عج) واسطه فیض بین خالق و مخلوق هستند و نور وجود، علم و هدایت به واسطه ایشان به مخلوقات می رسد و ظهور امام زمان (عج) به عنوان هدف نهایی آفرینش انسان و جهان محسوب می شود و تمامی موجودات عالم، هم اصل وجودشان و هم نعمت هایی را که در طول حیات خود دارند، به واسطه وجود با برکت امام زمان (عج) بستگی دارد.

امـامـت و جایگاه اعتقادی آن به عنوان تداوم رسالت مطرح است و جایگاه رفیعی دارد و امامت، مقامی است که از جانب خدا و به واسطه پیامبر اکرم(ص) برای امت پس از او جعل شده و امام کسی است که سرنوشت امور دینی و دنیایی مردم در دست او قرار دارد.

از این رو مسلمانان به خصوص شیعیان منتظر هستند تا در دولت کریمه حضرت ولی عصر (عج) شاهد ایجاد جامعه اخلاقی و بر پایی عدالت در جهان باشند و انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار دارد و با آفرینش هر انسانی همراه است و زمان و مکان نمی شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد.

همه انسان ها بر اساس فطرت ذاتی خود مایل هستند تا روزی فرا برسد که جهان در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تأیید عنایت پروردگار، از ستم ستمگران نجات یابد و انسان ها از فلاکت موجود، نابسامانی ها و ناامنی ها و تیره روزی ها رها شوند و سرانجام به کمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه ای دست یابند.

 

لزوم توجه به اندیشه مهدویت

مهدویت اندیشه ای گران بها است که اگر به آن هر انسانی توجه داشته باشد می تواند راه سعادت و به کمال رسیدن خود را به واسطه آن بیابد و اگر این اندیشه در بین بشریت به خصوص مسلمانان رواج پیدا می کرد اکنون شاهد این نبودیم که برخی ملت های به ظاهر مسلمان دست به جنایت هایی علیه مسلمین می زنند و با کفار همکاری کنند.

اندیشه مهدویت می تواند در نجات بشریت به خصوص مسلمانان از دست دشمنان بسیار موثر باشد چرا که اگر همه مسلمانان به این اندیشه ارزشکند عمل می کردند هیچ گاه دشمنان به خود اجازه نمی دادند که مسلمانان را تهدید کنند و یا به آنان نگاه چپ بیاندازند و شاهد برپایی عدالت بودیم.

وی گمان خانواده ها در تربیت کودکان و نوجوانان، نقش بنیادی و مهمی دارند؛ زیرا کودکان آینه تمام نمای باورها، ارزش ها، ایمان و تربیت یک خانواده هستند و براساس نظام فکری و عملی خانواده، تربیت می شوند بر این اساس، یکی از شیوه های مهم نهادینه کردن اندیشه مهدویت، رفتار والدین است و کار تربیت مهدوی، کودک و نوجوان را باید از خانواده شروع کرد و پدر و مادرانی که می خواهند فرزند مهدوی داشته باشند، باید صالح و منتظر باشند.

 

بشریت در انتظار شکوفاترین فصل تاریخ

ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانی که وعده های خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارثت صالحان تحقق می یابد و جهان با قدرت الهی آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه های عبادت پروردگار می شود. در احادیث گوناگون، گوشه هایی از عظمت آن دوران به تصویر کشیده شده است.

پس از ظهور امام زمان (عج) گروهی بر ضد حضرت وارد جنگ می شوند و می کوشند از تشکیل حکومت عدل الهی بر روی زمین ـ که وعده آن، از سوی انبیا و امامان علیهم السلام داده شده است ـ جلوگیری کنند. امام زمان (عج) ابتدا آنان را به راه حق دعوت می کند و اگر قبول نکردند، با آنان وارد کارزار می شود و هرگونه فساد و کژی را نابود می کند.

امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه «وَ قاتِلُوهُمْ حتی لا تَکونَ فِتْنَهٌ وَ یکونَ الدِّینُ کلُّهُ لِلّهِ». (انفال:۳۹) می فرماید: «تأویل این آیه هنوز نیامده است. پس زمانی که تأویل آن فرا رسد، مشرکان کشته می شوند، مگر موحّد شوند و شرکی باقی نماند». ( مجلسی، 1388: ج ۵۲: 378 )

 

ریشه کن کردن ستم مهم ترین شاخصه ظهور امام زمان (عج)

ظهور امام زمان (عج) اهداف مختلفی را به دنبال دارد که می توان به اهداف مهمی شامل احیای قرآن کریم، گسترش عدالت، گرایش مجدد به اسلام و غیره اشاره کرد که این اهداف سعادت بشریت را در پی خواهد داشت و تمام مسلمانان برای داشتن زندگی سالم نیاز به این اهداف مهم دارند.

قرآن، محور حرکت جنبش جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و آن حضرت با آموزش قرآن، آن را سرمشق زندگی انسان ها قرار خواهند داد و حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید: «کأَنّی أنْظُرُ اِلی شِیعَتُنَا بِمَسْجِدَ الْکوفَةِ وَ قَدْ ضَرَبُوا اَلْفساطِیطِ یعَلِّمُونَ النََّاسَ اَلْقُرآنَ کمَا اُنْزِلَ; گویا شیعیان ما اهل بیت علیهم السلام را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده اند و خیمه هایی برافراشته اند و در آنها قرآن را آن چنان که نازل شده است، به مردم یاد می دهند». (مجلسی، 1388: ج ۵۲: ۳۶۶)

مهم ترین شاخص قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بحث ریشه کن ساختن ستم و فراگیر کردن عدل و قسط در سراسر گیتی است، به گونه ای که می توان ادعا کرد، جمله «یمْلَأُ الْأَرْضََ قِسْطاً وَ عَدْلاً کمٰا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» که در بیشتر احادیث ذکر شده، تواتر لفظی دارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «قیامت بر پا نمی شود، مگر اینکه مردی از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود و زمین را پر از عدل و قسط کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود». (مجلسی، 1388: ج 51: 81)

هنگامی که امام زمان (عج) قیام می کند، به پیراستن دین اسلام از انحراف ها و پیرایه هایی می پردازد که از سوی منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامی که پیامبر آن را ابلاغ کرده بود، دعوت می کنند و امام صادق علیه السلام در این خصوص می فرماید: «زمانی که حضرت قائم علیه السلام قیام می کند، مردم را مجدداً به اسلام فرا می خواند و به امری هدایت می کند که فراموش شد و جمهور از آن منحرف شده اند». ( مجلسی، 1388: ج ۵۱: ۳۰)

در نظام حکومتی امام زمان (عج) به طور کلی نادانی، بی سوادی و کم خردی، ریشه کن می شود و همه انسان ها براساس توانایی خود، از بالاترین حد دانش و معرفت برخوردار می شوند و عدالت فرهنگی در سراسر جهان حاکم خواهد شد و عدالت مهدوی تنها به عدالت اقتصادی یا عدالت قضایی محدود نمی شود و بلکه شامل حوزه های دیگری نیز از جمله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی است.

در روایتی که از امام باقر علیه السلام نقل شده، در زمینه رشد و توسعه خردورزی در زمان امام زمان (عج) آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ یدَهُ عَلی رُؤُسِ الْعِبادِ فَجُمِعَ بها عُقُولُهُمْ وَ کمُلَتْ بِهِ أَخْلَاقُهُمْ؛ هنگامی که قائم ما به پا خیزد، خداوند دستش را بر سر بندگان می گذارد و بدین وسیله عقول آنها افزایش می یابد و خردهای آنها به کمال می رسد». (مجلسی، 1388: ج 52: 336)

 

عدالت گستری در زمان حکومت امام زمان (عج)

امام زمان(عج) منجی عدالت گستری است که به امر حق تعالی سال ها از نظرها پنهان و با ظهور وی حق بر جهان حاکم می‌شود، آگاهان برای ظهور وی لحظه‌شماری کرده، با بصیرت دینی و خودسازی زمینه آن را فراهم می‌آورند.

در زمان حکومت امام مهدی (عج) عدالت در مناسبات حقوقی و قضایی حاکم می شود و داوری و قضاوت میان مردم از هرگونه اشتباه، بی عدالتی و جانب داری پیراسته می شود که این امر در عادلانه شدن همه روابط اجتماعی و جلوگیری از ستم و تجاوز به حقوق دیگران تأثیر مهمی خواهد داشت.

امام صادق علیه السلام، شیوه قضاوت امام مهدی علیه السلام را به شیوه پیامبرانی چون حضرت داوود علیه السلام ـ که قضاوت عادلانه و بدون اشتباه آنها در تاریخ مشهور است ـ تشبیه می کند و می فرماید: إِذٰا قٰامَ قٰائِم آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام حُکمَ بَینَ النّٰاسِ بِحُکمِ دٰاوُد لٰایحْتٰاجُ إِلٰی بَینَةٍ یلْهِمُهُ اللهُ تَعٰالٰی فَیحْکمُ بِعِلْمِهِ وَ یخْبَرُ کلُّ قَوْمٍ بِمٰا اسْتَبْطَنوه؛ (مجلسی، 1388: ج 52: 339) زمانی که قائم آل محمد ـ که بر آنها درود باد ـ به پاخیزد، در میان مردم به حکم داوود قضاوت خواهد کرد. او به بینه (شاهد) نیازی نخواهد داشت؛ زیرا خدای تعالی امور را به وی، الهام و او بر پایه دانش خود داوری می کند و هر قومی را به آنچه پنهان کرده اند، آگاه می سازد.

 

آمادگی جهانیان شرط لازم برای ظهور حضرت ولی عصر (عج)

انتظار قائم برابر با شهادت در راه خدا است و امام صادق علیه السلام در این راستا می فرمایند: «کسی که در حال انتظار ظهور بمیرد، همانند فردی است که با قائم در خیمه اوست.» پس از این سخن، امام قدری درنگ کردند و فرمودند: «نه، بلکه مانند فردی است که در رکاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شمشیر زده باشد.» سپس فرمود: «نه، به خدا سوگند همانند کسی است که در رکاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شهید شده باشد». (مجلسی، 1388: ج 52: 126)

در طول زمان غیبت امام زمان (عج) وظایف بسیاری را منتظران آن حضرت بر عهده دارند که می توان به شناخت امام زمان (عج)، پیروی از نائب ایشان، خودسازی، جامعه سازی و دعا برای تعجیل در فرج ایشان اشاره کرد و خوش به حال افرادی که به این وظایف عمل کنند و در مسیر تسهیل و نزدیک شدن ظهور امام زمان (عج) گام بر می دارند.

ظهور امام مهدی(عج) به عنوان خاتم الاوصیا و منجی بشریت و تحقق یک انقلاب همه جانبه در سطح جهان، علاوه بر وجود رهبری شایسته، قطعاً زمینه و آمادگی جهانی نیز نیازمند است بنابراین می توان فقدان آمادگی جهانیان را یکی از فلسفه ها و حکمت های غیبت امام مهدی(عج) به حساب آورد.

15 شعبان هر سال دل های ملت مومن ایران اسلامی همانند سایر مسلمین جهان مسرور است و در این روز به شادی می پردازند و دعا می کنند که ظهور ایشان نزدیک تر شود تا دیگر شاهد جنایت های مستکبرین و استعمارگران در دنیا نباشند و حق هیچ مظلومی در جهان ضایع نشود.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد