سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 51631
|
12:01 - 1400/01/09
نسخه چاپی

واکاوی ادعای مدعیان ملاقات با امام زمان(عج)

واکاوی ادعای مدعیان ملاقات با امام زمان(عج)
نشست علمی «نگاه تحلیلی بر مدعیان ملاقات با امام زمان(عج) در عصر غیبت» در آستانه نیمه شعبان و میلاد امام زمان(عج) در مدرسه علمیه امام المنتظر(عج) قم برگزار شد.

به گزارشايلام بيدار، نشست علمی «نگاه تحلیلی بر مدعیان ملاقات با امام زمان(عج) در عصر غیبت» با حضور پژوهشگران مهدوی در مدرسه علمیه امام المنتظر(عج) قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر سیفی، مسئول وفاق المدارس شیعه پاکستان واحد قم با بیان اینکه ملاقات با امام زمان(عج) تاکنون اتفاق افتاده اما با شرایط خاصی همراه بوده است، اظهار کرد: برخی افراد که ادعای ملاقات با امام زمان(ع) دارند، از اعتقادات مردم سوء استفاده کرده و به دین و جامعه اسلامی ضربه می‌زنند و در حالی این ادعاها را مطرح می‌کنند که بیشتر آنان بی‌سواد بوده و دلیل محکمی بر ادعای خود ندارند.

وی افزود: باید بررسی کنیم که آیا ملاقات با امام عصر(عج) در دوران غیبت کبری به صورت حضوری و شفاهی و نه در خواب و رؤیا امکان پذیر است یا خیر؟ که برای رسیدن به پاسخ این سؤال لازم است پژوهش‌هایی با مراجعه به آیات و روایات انجام شود.

پژوهشگر مباحث مهدویت با اشاره به برخی آیات و روایات مطرح شده در باب غیبت امام زمان(عج)، ادامه داد: بر اساس آیات و روایات ملاقات با امام عصر(عج) در دوران غیبت امکان پذیر نیست و تمامی راه‌ها در این موضوع به روی افراد بسته شده است.

وی بیان کرد: ملاقات با امام زمان(عج) زمانی محقق می‌شود که خود حضرت بخواهند و مصلحت بدانند که با فرد یا افرادی ملاقات داشته باشند و گرنه ملاقات از سوی افراد با امام زمان(عج) در هر زمان و مکانی که بخواهند امکان ندارد و هر فردی ادعای ملاقات کند کذاب و دروغگو است.

سیفی با اشاره به ملاقات برخی فقها و بزرگان با امام زمان(عج)، گفت: این نوع ملاقات هم از طرف خود حضرت صورت گرفته است و زمانی اتفاق افتاده که فقیه در مسئله‌ای فقهی یا علمی که مورد نیاز مردم است با مشکل رو به رو شده و راه چاره پیدا نکرده است که در اینجا امام زمان با فقیه ملاقات کرده و راه حل مسئله را بیان می‌کنند تا مشکلی از جامعه برطرف شود.

وی با تأکید بر ضرورت مقابله با مدعیان دروغین ملاقات با امام عصر(عج)، خاطرنشان کرد: طبق آیات و روایات و سیره صالحین امکان ملاقات با امام عصر(عج) وجود ندارد و هر گونه ادعای ملاقات در این زمینه کذب است و باید با مدعیان ملاقات با امام، با استناد به همین منابع مقابله کرد و از آنها دلیل قانع کننده خواست که با چه سندی این ادعا را مطرح می کنند.

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین قنبرعلی صمدی، پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی‌العالمیه اظهار کرد: ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) در دوره غیبت موضوعی بسیار پیچیده است و نمی‌توان ادعاهای مطرح شده مبنی بر ملاقات را به راحتی پذیرفت.

وی افزود: براساس مبانی اعتقادی شیعه، اعتقاد قطعی به حضور فیزیکی امام زمان(عج) و مدیریت حضرت بر جامعه وجود دارد به این معنا که امام عصر(عج) به صورت ناشناس و غیرمتعارف در جامعه حضور دارند و مردم ایشان را نمی شناسند و درک نمی کنند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه غیبت براساس مفاهیم روایات یعنی این که حضرت در جامعه حضور دارند ولی از نظرها غایب هستند، ادامه داد: امام زمان(عج) یک زندگی کاملا طبیعی و عادی دارند به این صورت که بعضا برخی ایشان را می بینند ولی نمی‌شناسند و توجه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، ارتباط با حضرت به دو شکل می تواند مطرح شود؛ اول ارتباط معنوی که این نوع ارتباط برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد و اختصاص به برخی افراد ندارد و دوم ارتباط حضوری و شفاهی است به این معنا که فردی به صورت فیزیکی امام زمان(عج) را درک کند و با ایشان گفت و گو داشته باشد.

صمدی به تشریح شکل دوم ارتباط یعنی ارتباط حضوری و شفاهی با امام عصر(عج) پرداخت و گفت: اصل در دوران غیبت کبری بر این است که ارتباط و ملاقات با امام زمان(عج) وجود ندارد و غیبت حضرت از نظرها نیز برای این است که حضرت بتوانند در زمان مشخص، رسالت پیامبر اکرم(ص) را به صورت کامل در جامعه محقق کنند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه مذهب و تفکر شیعه جهانی است، افزود: دین آینده جهان، دین اسلام به مفهوم شیعی است و عزت شیعی در کل عالم شکوفا خواهد شد.

وی ادامه داد: تحقق کامل رسالت پیامبر اکرم(ص) از سوی امام عصر(عج)، در جهان زمانی حاصل خواهد شد که زمینه اجتماعی آن آماده شود و اگر این آمادگی حاصل شد، حکومت مردمی امام زمان(عج) به معنای واقعی کلمه، برپا خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد