سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 51629
|
11:56 - 1400/01/09
نسخه چاپی

بازتاب‌های یک سریال جنجالی/

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»
یک روزنامه انگلیسی گزارش داد سریال پربیننده «گاندو» ظاهراً با اشاره به یک جاسوس واقعی انگلیس که عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران بوده است، جنجال به پا کرده است.

به گزارشايلام بيدار، سریال گاندو ۲ که به جاسوسی انگلیس از ایران پرداخته مورد توجه رسانه‌های دولتی انگلیس نیز قرار گرفته است. روزنامه تایمز انگلیس در همین رابطه گزارشی با اشاره به سانسور این سریال با فشار دولت روحانی منتشر کرده و نوشته است: یک سریال تلویزیونی ایرانی با موضوع جاسوسی به خاطر نشان دادن جاسوسی که بر اساس داستان فیلم در جریان مذاکرات حساس بر سر توافق هسته‌ای برای سرویس اطلاعاتی انگلیس کار می‌کرد، توسط مقامات سانسور شد.

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»

مسئولان اطلاعاتی نظامی در قامت قهرمان

به گفته رسانه‌های ایران، یکی از «اعضای رده‌بالای دولت» با مداخله خود مانع پخش سریال «گاندو» شد و درخواست کرد که دیالوگ فیلم تغییر کند. این سریال که توسط یک سازمان مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأمین مالی شده است، در بالاترین سطوح در ایران بحث‌برانگیز شده، زیرا به صورت نه چندان مستتر به رویدادهای واقعی اشاره دارد؛ حتی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز از نحوه نشان دادن سیاستمداران در این سریال انتقاد کرده است.

این روزنامه که قدیمی‌ترین روزنامه ملی انگلیس محسوب می‌شود در ادامه مدعی شد: در این مجموعه تلویزیونی، مسئولان اطلاعاتی نظامی به عنوان قهرمانان ملی به تصویر کشیده شده‌اند، در حالی که همتایان غیرنظامی آنها و منصوبانشان تلویحاً در برابر عملیات‌های جاسوسی غرب آسیب‌پذیر نشان داده شده‌اند.

این قسمت از سریال در نهایت با چهل‌وپنج دقیقه تأخیر به روی آنتن رفت، اما معلوم بود که بخش‌هایی از آن به صورت ناشیانه سانسور شده است.

فشار دولت برای حذف برخی عبارت‌ها

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران گزارش داد که یکی از «اعضای رده‌بالای دولت مانع پخش سریال شده و درخواست کرده که عبارت "تیم مذاکره‌کننده" در سریال نیاید.»

بنابر این گزارش، «بخش‌هایی که در آن کلمه "تیم مذاکره‌کننده" استفاده شده بود، تغییر یافت و واژه "تیم" از دیالوگ‌ها حذف شد.»

قسمت مذکور تمرکزش عمدتاً بر روی نقش جاسوسان انگلیس در ایران بود و حاوی صحنه‌هایی بود که در آنها یک مأمور ام‌آی۶ در یک دفتر کار با پرچم‌های انگلیس و تصاویری از نمای بیرونی مقر ام‌آی۶ در لندن نشان داده می‌شد.

واکنش نشریه انگلیسی به تلاش دولت برای سانسور «گاندو ۲»

جاسوس مذاکرات هسته‌ای ایران که بود؟

تایمز انگلیس در بخش دیگری از گزارش خود عنوان کرد: تأخیر در پخش قسمت مزبور ظاهراً به ماجرای واقعی عبدالرسول دری اصفهانی مربوط می‌شد. او یک دیپلمات و حسابدار ایرانی است که به جاسوسی برای انگلیس در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متهم شد. دری اصفهانی جزو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جریان آن گفتگوها بود. وی به اتهام جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شد، هرچند محمود علوی وزیر اطلاعات ایران بر بیگناهی وی اصرار داشت.

این فصل از مجموعه تلویزیونی «گاندو» شخصیتی به نام عبدالرسول اشرفی را به تصویر می‌کشد که سابقاً حسابدار بوده و برای ام‌ای ۶ کار می‌کند.

این نشریه انگلیسی در پایان به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران نیز اشاره کرد و نوشت: در جدیدترین قسمت این سریال دیده شد که نیروهای ایرانی یک کشتی انگلیسی را با استفاده از قایق‌های تندرو و بالگرد توقیف می‌کنند، اشاره‌ای نه چندان مبهم به نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو که در سال ۲۰۱۹ توسط ایران در تنگه هرمز توقیف شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب