سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51559
|
07:03 - 1400/01/04
نسخه چاپی

قبل از شروع پیک چهارم کرونا چاره اندیشی کنید؛

چادر زنی در طبیعت تهدیدی بزرگ برای گسترش شیوع کرونا/ روند شمار مبتلایان و بستری ها در ایلام افزایشی است

چادر زنی در طبیعت تهدیدی بزرگ برای گسترش شیوع کرونا/ روند شمار مبتلایان و بستری ها در ایلام افزایشی است
برخی از همشهریان ایلامی بدون توجه به اعمال محدودیت کرونایی اعلام شده توسط ستاد استانی مبارزه با کرونا و همچنین با تضییع کردن حقوق دیگر همشهریان اقدام به چادرزنی در طبیعت کرده اند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::کرونا ویروس بیش از یک سال است که رنگ و بوی بسیاری از رفتارها و آداب و رسوم را در سرتاسر گیتی و ایران تحت الشعاع خود قرار داده است و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این مهمان ناخوانده لذت به جا آوردن بسیاری از آداب و سنن محلی به ویژه در ایام نوروز و دیگر ایام مذهبی و باستانی را از مردم این دیار سلب کرده است.

همانگونه که در اخبار و گزارشاتی که از استان های همجوار استان ایلام به دست آمده است کرونا ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی به شدت شیوع پیدا کرده است و وضعیت کنونی آنها را به رنگ قرمز در آورده است.

بنابراین باید در راستای جلوگیری از ورود و شیوع گسترده کرونای انگلیسی به استان به ویژه در ایام نوروز تمهیدات لازم برای اعمال محدودیتهای لازم توسط مسئولین ستاد استانی مبارزه با کرونا اندیشیده شود.

البته مسئولین استان به خصوص "محمد نوذری"، استاندار ایلام قبل از پایان سال یک سری محدودیت هایی را در دستور کار قرار دادند و اعلام داشت که امسال در استان ایلام همانند دیگر استان های کشور هیچ برنامه‌ای برای پذیرایی از مهمانان نوروزی نداریم و در ایام نوروز مهمان نمی پذیرد و همچنین به خاطر شیوع کرونا همچون سال گذشته چادرزنی در استان ایلام ممنوع است و فضای مجازی و صدا و سیمای استانی بایستی برای اوقات فراغت مردم و تعطیلات برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

اما موضوع اصلی این گزارش و طبق مشاهدات خبرنگار ایلام بیدار متاسفانه برخی از همشهریان عزیز ایلامی بدون توجه به اعمال محدودیت کرونایی اعلام شده توسط ستاد استانی مبارزه با کرونا و همچنین با تضییع کردن حقوق دیگر همشهریان اقدام به چادرزنی در طبیعت کرده اند.

هرچند که تعداد این دسته از همشهریان بسیار اندک است ولی باید توجه داشته باشند که عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نادیده گرفتن تصمیمات گرفته شده ستاد استانی مبارزه با کرونا که جهت جلوگیری از شیوع گسترده کرونا و ورود به پیک چهارم کرونا گرفته شده است عملی خلاف قانون، عرف و شرع محسوب می‌شود.

بنابراین مسئولین مربوطه باید در قبال این موضوع چاره‌اندیشی کرده‌ و در راستای اجرایی شدن کامل تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا و همچنین جلوگیری از نادیده گرفتن حقوق دیگر همشهریان، جمع‌آوری و برچیدن چادرهای که در طبیعت زده شده است را در اولویت کار قرار دهند.

برچیدن چادرها در طبیعت استان ایلام

در همین رابطه "دلاور القاصی مهر"، فرمانده نیروی انتظامی ایلام در نشست فوق العاده ستاد استانی کرونا ایلام گفت: با توجه به ممنوعیت برپایی چادر در طبیعت به علت شیوع کرونا نیروهای انتظامی از هفته ‌گذشته تاکنون این تعداد چادر را جمع آوری کرده اند.

وی با سپاس از همراهی مردم در این زمینه اظهار کرد: خوشبختانه مردم همراهی و مشارکت مطلوب داشته‌اند و در این زمینه از مردم قدردانی می شود.

فرمانده انتظامی ایلام با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد شبانه از ۲۳ اسفند ماه گذشته تا سوم فروردین ماه جاری افزود: در این زمینه یک هزار و ۵۶۰ مورد بازرسی از اصناف انجام گرفته که ۶۶۸ مورد تذکر ، ۶۸ مورد اخطار و ۱۴ مورد نیز پلمب شده اند.

القاصی مهر یادآور شد: همچنین در اجرای این طرح به سه هزار و ۶۳۹ خودرو در تفرجگاه‌ها و آرامستانها تذکر داده شده و شمار زیادی خودرو پلاک غیر بومی به شهرهای مبدا خود عودت داده شده است.

روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها

در همین رابطه "محمد کریمیان"، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست در بخشی از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه اعضای ستاد استانی و شهرستانی مدیریت مقابله با بیماری کرونا درسال گذشته در راستای مبارزه با این بیماری گفت:شروع تعطیلات جدید موجب انجام مسافرت‌های بسیاری از سوی استان‌های مجاور به مقصد استان مخصوصاً حوزه جنوب شده که مطابق انتظارات و پیش‌بینی‌ها؛ موارد مثبت و بستری در استان در حال حاضر افزایش پیدا نموده و نگران این مسئله هستیم که پس از تعطیلات نوروزی این بیماری شیوع پیدا کند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد:مسئولان استان برای این مسئله چاره اندیشی کنند تا از بروز مسافرتها و وقوع پیک چهارم کرونا در استان جلوگیری شود.

وی افزود:مرز بین‌المللی مهران نیز یکی از تهدیدهایی است که باید در اولویت قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه در آن بیش از پیش اجرایی شود تا شاهد ورود یا خروج بیمار مبتلا به کرونا در این مرز نباشیم.

وی در ادامه تصریح کرد:چادر زنی برخی از مردم در ایام تعطیلات نوروزی به صورت دسته جمعی؛ تهدید بزرگی است که قطعاً در صورت وجود فرد مبتلا به کرونا، به دیگران هم سرایت پیدا خواهد کرد.

وی بیان داشت:اگر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم طبق انتظارات رعایت نشود، احتمال نارنجی شدن شهرستان‌های ایوان، آبدانان، دره‌شهر و چرداول و حتی احتمال قرمز شدن شهرستان دهلران وجود دارد.

وی افزود:اگرچه میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کم است اما تعداد مبتلایان و بستری ها در حال افزایش است و این مسئله می‌تواند به عنوان یک هشدار برای شیوع کرونا قلمداد گردد.

 

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب