سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51273
|
07:21 - 1399/12/16
نسخه چاپی

پروژه های بر زمین مانده؛ (2)

علفی که زیر پای مردم سبز شد/ تداوم انتظار برای شنیدن سوت قطار در ایلام

علفی که زیر پای مردم سبز شد/ تداوم انتظار برای شنیدن سوت قطار در ایلام
موضوع ایجاد راه آهن در استان ایلام چندین سال است که به صورت مداوم وجود داشته است و متاسفانه همواره طی این چند سال گذشته در حد حرف و مصوبه باقی مانده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::راه ها و مسیرهای ارتباطی مهمترین ابزار برای رسیدن به پیشرفت و آبادانی یک منطقه به شمار می رود و اهمیت این موضوع  به گونه ای است که فاکتور اصلی سرمایه گذارن جهت یک سرمایه گذاری سودآور و دوسر برد و تبدیل یک منطقه محروم یا کمتر توسعه یافته به منطقه توسعه یافته، وجود راه های ارتباطی مناسب اعم از راه آهن، فرودگاه، آزاد راه و اتوبان های استاندارد است.

در این میان در استان ایلام به عنوان دروازه عتبات و عالیات متاسفانه شاهد وضعیت مناسبی از راه های ارتباطی کل استان با دیگر استان های همجوار نیستیم و این موضوع به گونه ای است اگر از یک شهروند ایلامی که حتی برای یک بار به عنوان مثال مسیر ایلام-تهران را طی کرده باشد درباره چگونگی وضعیت کیفی مسیر سوال کنید بدون شک  با پاسخی از سختی مسافرت تا استان کرمانشاه به دلیل مسیرهای ارتباطی نامناسب و خطرناک مواجه می شوید و بعد از آن به دلیل وجود اتوبان ها و آزاد راه های موجود تا مقصد از سهولت سفر سخن می گوید که این موضوع گواه از بی توجهی مسئولین کشوری و استانی نبست به استان محروم ایلام می دهد.

البته این شرایط ذکر شده در دیگر مناطق استان ایلام شدت بیشتری دارد و این وضعیت در شهرستان هایی از جمله دره شهر، دهلران، آبدانان و سیروان  با توجه به وجود مناطق بکر طبیعی و مکان های تاریخی فراوان دارای ظرفیت گردشگری بسیار بالایی هستند ولی به دلیل مسیرهای ارتباطی زمینی پر پیچ و خم، آسفالت نامناسب با درجه استاندارد پایین و در کل شرایط افتضاح این مسیرها زیاد مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار نمی گیرد که اگر وضعیت ارتباطی عکس این شرایط موجود بود بدون شک استان ایلام یکی از توریست پذیرترین استان های کشور بود.

البته ناگفته نماند که به برکت وجود زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در استان ایلام و انتخاب مرز مهران توسط هموطنانمان در سراسر کشور به دلیل امنیت بالا، نزدیکی و سهولت در رفت و آمد به کربلای معلی، احداث و ترمیم مسیر های منتهی به این مرز  در دستور کار قرار گرفته که تا حدودی رضایت بخش است، ولی کافی نیست.

راه آهن ایلام در حد حرف و مصوبه

موضوع ایجاد راه آهن در استان ایلام چندین سال است که به صورت مداوم وجود داشته است و متاسفانه همواره طی این چند سال گذشته در حد حرف و مصوبه باقی مانده است که این نشان از بی توجهی مسئولین مربوطه دارد و همچنین اهمیت این سیستم پویا جهت رسیدن به توسعه پایدار در ایلام به شدت احساس می شود.

قطعا با احداث راه آهن در استان که تسریع در توسعه پایدار را به دنبال دارد بسیاری از مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری، خودکشی، کاهش شوکه کننده ازدواج و ... که همواره با آنها دست و پنجه نرم می کنیم مرتفع می شوند و همچنین عمل به این وعده چند ساله می تواند ظرفیت های خفته این خطه را بیدار کرده و نه تنها کل استان بلکه می تواند در رشد و بالندگی کشور نقش بسزایی ایفا کند.

 

قطار، راه آهن، بزرگراه و آزادراه ملزومات اصلی در باب توسعه

در همین رابطه "محمد نوذری"، سرپرست استانداری ایلام در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با حضور نعمت الله ترکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه وشهرسازی، با عنوان این مطلب که مردمان شریف این دیار انتظار دارند بالاخره یک روز صدای سوت قطار را در ایلام بشنوند، گفت: خوشبختانه در این مسیر اقدامات بسیار خوبی صورت پذیرفته و عملیات اجرایی راه آهن ایلام به اسلام آباد به دستور رئیس‌جمهور شروع گردیده و با اعتبار خوبی که برای اجرای فاز اول این پروژه مهم گذاشته شده است امیدواریم به زودی شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای احداث راه آهن، اظهار کرد: تلاش‌های خوبی برای تخصیص اعتبار راه آهن ایلام صورت گرفت که برای سال آینده جمعاً حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است.

نوذری، توسعه را یک مقوله چند وجهی و چند لایه دانست و افزود: اما مسیر اصلی توسعه از طریق راه و ارتباطات است و قطار و راه آهن و بزرگراه و آزادراه نیز اسباب و لوازم مهمی در این باب هستند.

سرپرست استاندار ایلام با اشاره به اینکه پروژه‌های و زیرساخت‌های استان اغلب ملی هستند، تاکید کرد: در طول سال قریب ۱۰ میلیون نفر زائر از راه‌های استان به سمت عتبات عالیات تردد می‌کنند و در ایام اربعین این میزان ۶۵ درصد است.

وی گفت: قبل از دولت تدبیر و امید طول بزرگراه‌های استان ۳۵ کیلومتر بوده، امروز به ۱۵۰ کیلومتر رسیده و چشم انداز توسعه راه استان به ۴۰۰ کیلومتر می‌انجامد که باید این مهم تحت اقدام جدی مدیرکل جدید راه و شهرسازی قرار گیرد.

سرپرست استانداری ایلام در ادامه به دو آزاد راه پل زال، چیلات، دهلران و آزاد راه حمیل، ایلام، مهران و کربلا اشاره کرد و عنوان کرد: در آینده‌ای نزدیک ایلام به کریدور اصلی اتصال شمال و جنوب و مرکز کشور به کشور عراق مبدل خواهد شد و این همان مسیری است که توسعه ایلام را به نتیجه خواهد رساند.

مسئولین باید به خاطر داشته باشند که استان ایلام یکی از معدود استان های کشور است که با معضل حمل و نقل مواجه است و همچنین این نقیصه علی الرغم ظرفیت بالای استان جهت سرمایه گذاری مطلوب برای هلدینگ های معتبر، به یک استان محروم تبدیل کرده است.

بنابراین انتظار چند ساله و مطالبه به حق مردم این خطه شهید پرور از مسئولین این است این بار به عهد خود پایبند بوده و کلنگ زنی این پروژه را عملی کنند.

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد