سرویس: اقتصادی
کد خبر: 51248
|
07:55 - 1399/12/14
نسخه چاپی

بازی دولت با ارز؛

اعتراف تلخ به آب ریخته شده در آسیاب دشمن/ وقتی دولت حرف خودش را هم پس می گیرد

اعتراف تلخ به آب ریخته شده در آسیاب دشمن/ وقتی دولت حرف خودش را هم پس می گیرد
بازی دولتمردان با دلار باعث به وجود آمدن سردرگمی در مردم شده است واین درحالی است که دولت در کنترل نرخ ارز براثر سیاست گذاری اشتباه ناتوان بوده است.

به گزارشايلام بيدار، دلار همان چیزی است که امروز همه چیز بل آن بسته شده وبا قیمت کالا ها بازی می کند و همین امر موجب شده تا کسی نتواند بفهمد آخرش قیمت دلار چه شد.

برای دست یابی به پیشرفت اقتصادی باید پایه های اقتصاد را محکم کرده و قیمت ها را ثابت نگه داشت واز طرفی قیمت ارز را هم کنترل کرد.

دلار افسارگسیخته دست پخت مدیرانی است که که چشم به راه غربی ها ماندند ولی عوایدی برای مردم درپی نداشت.

این موضوع زمانی داغ شد که اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در افزایش عمدی قیمت دلار برای دولتی که عملکرد ضعیفی داشته باشد نوعی بازی کردن با روح و روان مردم باشد وعواقب خطرناکی داشته باشد.

محمود واعظی  درباره افزایش قیمت دلار در کشور گفته است: ما خودمان قیمت را تا ۲۷ هزار تومان بالا بردیم تا کشور سرپا بماند.

این اظهارات از آنجایی ناشی می شود که قیمت بالای دلار باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم شده است و فضایی ایجاد شد تا دلالان از آب گل آلود ماهی بگیرند.

سیاست گذاری های غلط دولت باعث ایجاد جهش ارزی شده است

"علی فریادی" کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:نرخ ارز از ۳۵۰۰ به ۲۵ هزار تومان رسیده که نتیجه سیاست گذاری های غلط دولت بوده است که وابستگی اقتصاد به نفت ، راهکارهای غلط در مواجهه با افزایش نرخ ارز از طریق تزریق گسترده ارز با نرخ ۴۲۰۰ برای همه مصارف در ماه های نخست سال ۹۷ و حراج ذخایر طلای بانک مرکزی، موجب شد تا به سرعت دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار خالی شود.

وی افزود: خوش بینی به اتفاقات خارجی و در پی آن وعده رفع تحریم ها باعث گره خوردن اقتصاد با مسائل بیرونی است به طوری که قیمت ها لحظه ای تغییر  می کند.

فریادی در ادامه گفت: علاوه بر این فرض پایان تحریمها در دولت بایدن فرض خوش بینانه ای است. البته مجلس با تصویب قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" سعی کرده است تا با فشار به طرف مقابل آنها را وادار به دادن امتیازات و رفع واقعی تحریم ها کند ولی در عمل تا زمانی که دولت بازار ارز را چنین خوش بینانه به وعده های دولت جدید آمریکا گره می زند و رئیس جمهور دلخوش به رفع تحریم ها وعده دلار ۱۵ هزار تومانی می دهد، اتفاق خاصی در بازار ارز نخواهد افتاد.

وی بیان داشت: مساله در اینجا این است که سخنان آقای واعظی فقط بار روانی برای مردم داشته ولی در عمل قیمت ارز با سیاست گذاری اشتباه بالا رفته است.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: باید  وابستگی اقتصاد به دلار کاهش یابد و با نگاه به تولید ملی اقتصاد مقاومتی جایگزین آن شود.

افزایش ناگهانی و غیر معقول نرخ ارز آن هم در یک مدت کوتاه منجر به از بین رفتن سرمایه چندین ساله مردم شد و کل بازار به ویژه خودرو، مسکن و طلا نیز متاثر از این موضوع دچار آشفتگی و بحران شد، بحرانی که ارزش ریال ایران در مقابل سایر ارزهای کشورهای دیگر به ویژه دلار آمریکا را  به پایین ترین سطح خود رساند. همچنین سبب شد تا به بهانه همین افزایش قیمت آشوب هایی در کشور شکل بگیرد.

سخنان واعظی باعث ایجاد شوک در جامعه شد

"احسان عباسی" کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: تبعات افزایش چند برابری نرخ ارز فقط اقتصاد کشور و مردم را وارد حاشیه نکرد بلکه سبب آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری از جمله کاهش شوکه کننده نرخ ازدواج، ناتوان شدن مردم حتی در خرید مایحتاج روزانه، کاهش امید به آینده به ویژه در جوانان آن هم در دولتی که شعارش تدبیر و امید است و... را به دنبال داشت.

وی افزود: در این بین صحبت های "واعظی"، رئیس دفتر رئیس جمهور  مبنی بر اینکه «نرخ ارز در کشور غیر واقعی است و برای اینکه بتوانیم کشور را اداره کنیم نرخ دلار را بالا نگه داشتیم و این امر موجب شد تا دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده است» جالب توجه بود، حقیقتی که شوک عظیمی را بر پیکر جامعه وارد کرد و مردم اینگونه برداشت کردند که دلیل تمامی این مشکلات و بحران اقتصادی به وجود آمده بی کفایتی خود دولت بوده است.

عباسی در ادامه گفت: حال سوالاتی در اذهان عمومی پدیدار می شود این است که چرا این واقعیت تا به امروز پنهان شده است؟چرا وقتی افزایش دلار سبب آشوب در کشور شده بود این موضوع را مطرح نکردند؟درآستانه انتخابات ریاست جمهوری طرح این موضوع چه اهمیتی داشته و یا در آینده خواهد داشت؟ و از همه مهمتر اعتراف کردن به این موضوع در این برهه حساس چه دردی از مردم دوا می کند؟

وی خاطر نشان کرد: پس به راحتی می توان دریافت که افزایش ناگهانی نرخ ارز در روزهای ابتدایی علی الرغم نظر بعضی از کارشناسان اقتصادی که اعتقاد داشتند اداره کردن نرخ ارز توسط دولت تصور غلطی است، قطعا کنترل شده بود و این افزایش نرخ دلار با توجه به قدرت نگه داشتن دلار روی یک نرخ نیز کار خود دولت بوده است.

عباسی بیان داشت: البته شایعات ضد و نقیضی مبنی بر گران کردن عمدی نرخ ارز برای جلوگیری از کاهش نرخ دلار یا به اصطلاح خود دولتمردان، کنترل نرخ ارز شده بود که توسط "همتی"، رئیس کل بانک مرکزی تکذیب شد که با توجه به صحبت های اخیر واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری زیاد بعید به نظر نمی رسد که این موضوع نیز صحت داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: دولت که مدعی است برای خارج کردن کشور از بحران اقتصادی نرخ ارز را در قیمت غیر واقعی خود نگه داشته است پاسخگو باشد و اعلام کند که کدام حوزه دولت را بهبود بخشیده است؟ افزایش بی رویه ارز که بازار بورس را به هم ریخت، تولید را به بدترین شکل ممکن زمین خورد، تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار و پر کردن جیب دلالان نیز ماحصل کنترل اوضاع اقتصادی شما بود؛ظاهرا با خالی کردن جیب ملت فقط حال و اوضاع  دولت را خوب نگه داشتید ولاغیر.

عباسی یادآور شد: دولت نرخ ارز را باید زمانی که افزایش اولیه صورت گرفت کنترل می کرد و در راستای کاهش آن تلاشی مدبرانه صورت می داد نه اینکه عامدانه نرخ ارز را در بالاترین سطح تاریخ ایران نگه دارد و این همه فشار اقتصادی بر دوش مردم گذاشته شود.

وی تصریح کرد: در نهایت سوالی که دولتمردان باید به آن پاسخی درخور و منطقی دهند که البته پاسخ به آن زیاد سخت نخواهد بود مگر اینکه غیر آن ثابت شود، این است که آیا این عدم کنترل افزایش ناگهانی نرخ ارز و تلاش برای جلوگیری از کاهش آن در راستای فلج کردن اقتصاد کشور و آب در آسیاب دشمن ریختن نیست؟

بدترین شرایط را از نظر رکود و تورم داریم

"مراد منت نیا" کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با وجود اینکه در چند سال گذشته با وجود تزریق ارز به  بازار شاهد تورم در بازار بودیم.

وی افزود :  بنا بر اعلام مراجع رسمی  تورم  نقطه به نقطه دی‌ماه ۴۶ درصد و متوسط ۱۲ ماهه بالغ بر ۳۲ درصد که پیش‌بینی می‌شود تورم امسال هم ۳۵ درصد باشد. ولی چرا  ما ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم و هنوز هم این تورم وجود دارد.

منت نیا بیان داشت : قطعا پاسخ این سخنان روشن است وآن هم ناتوانی دولت در کنترل قیمت ها ومهار تورم است که امروز شاهد شنیدن سخنانی از جانب دولتمردان است که ناراحتی مردم را به دنبال دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: امروز برای حل مشکلات اقتصادی و کنترل گرانی ها قطعا روش هایی وجود دارد که در نهایت نتیجه به نفع مردم است.

دولتمردان در عمل به وعده ها ناتوان بوده اند/قیمت دلار نتیجه ضعف عملکرد است

قدرت الله نیل صادق تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و بین المللی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم قطعا چهار سال بلاتکلیفی را به دنبال خواهد داشت که در انتظار اقدامی برای کاهش تحریم ها هستند.

وی افزود : گفته می شود که دولت با نرخ ارز بازی کرده است و این درحالی است مردم در وضعیت معیشتی خوبی به سر نمی برند.

نیاصادق در ادامه گفت : واقعیت این است که دولتمردان نتوانستند به وعده هایشان عمل کنند و اعتماد به بیگانگان هم نتیجه ای نداده بنابراین از عملیات روانی برای مردم استفاده می شود 

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: وضعیت دلار امروز حاکی از ضعف عملکرد است که چرا دولتمردان نتوانستند گرانی را کنترل کنند.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد