سرویس: اقتصادی
کد خبر: 51128
|
08:58 - 1400/07/21
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

تاروپودهایی در انتظار حمایت مسئولان/وقتی صنایع دستی به مردم معرفی نمی شود

تاروپودهایی در انتظار حمایت مسئولان/وقتی صنایع دستی به مردم معرفی نمی شود
صنعت گلیم بافی یکی می تواند علاوه برجذب گردشگر به یکی از منابع مهم درآمدی واشتغال تبدیل شود.

گروه اقتصادی ايلام بيدار، صنعت گلیم بافی یکی از صنایعی است که از دیرباز تاکنون هنر دستان مردم را با زبان هنر به همگان نشان می دهد واین هنر در دل خود فرهنگی برخواسته از دل مردم دارد.

صنایع دستی می تواند به عنوان یک صنعت هم برای جذب گردشگر وهم برای اقتصاد خانوارها بسیار مفید باشد به شرطی که از رونق کافی برخوردار باشد.

خوشبختانه ظرفیت خوبی در استان ایلام برای صنایع دستی وجود دارد ولی شاید هنوز تمامی استعداد های استان به بازار های کشور روانه نشده  اند واز این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

در روزگاری که هرروز مدل های غربی در بازار کشورهای اسلامی روانه می شود جای فرهنگ اسلامی وصنعتی که حاصل دسترنج مردم  ایران اسلامی باشد خالی است.

صنعت گلیم نقش برجسته برخواسته از استان ایلام که همچنان جایگاه خود را آنطور که باید پیدا نکرده است.

نکته ای که قابل تأمل بسیار است. اما این هنر صنعت ،پس از سال ها با خلاقیت یک بافنده ایلامی به نام "سحر چلانگر"  ساکن روستای زنجیره ( از توابع شهرستان چرداول  استان ایلام ) در سال (1366) شاهد تحول چشمگیری شد و به عنوان یک برند در دنیا معرفی شد.

 "سحر چلانگر" این بانوی چرداولی درخصوص این صنعت گفت:من هم مانند بسیاری از بانوان ایلامی از مادرم گلیم بافی را یاد گرفته بودم برای همین یک روز که مشغول بافت گلیم بودم به این فکر افتادم که  در قسمتی از گلیم، نقشی برجسته، شبیه گل های قالی بزنم.

وی افزود: وقتی کار را دیدم خوشم آمد و با استقبال دیگران نیز مواجه شد تا اینکه در سطح کشور مطرح شد.

گلیم نقش برجسته قابلیت جهانی شدن دارد

"احسان جمشیدی " از کارشناسان صنایع دستی در گفتگو با ایلام بیدار گفت: گلیم‌نقش برجسته، تلفیقی از گلیم ساده و گره قالی در متن آن است که به عنوان مهم ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی استان ایلام معروف شده و در سال 1367 در  ردیف 42 فهرست آثار ملی کشور به نام گلیم نقش برجسته ایلام به ثبت رسیده است.

وی  همچنین به تلاش های صورت گرفته برای جهانی شدن گلیم نقش برجسته ایلام اشاره کرد و افزود: گلیم نقش برجسته ایلام مهر اصالت دریافت کرده و استاندارد سازی نیز شده است.

واین در حالی است که همچنان کسانی که دراین صنعت گلیم بافی وصنایع دستی کار می کنند از نبود بازار مصرف وعدم حمایت مسئولان گلایه دارند.

صنایع دستی نیازمند حمایت است

"شهناز وحدتی نژاد" از فعالان حوزه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: با وجود کار وزحمت زیاد برای تولید یک محصول اما نبود بازار مصرف وعدم حمایت کافی باعث شده تا کسانی که دراین حوزه کار می کنند نتوانند آن طور که باید به تولید صنایع دستی بپردازند.

وی افزود: می توان در شهر وروستا کسانی را تشویق به فروش این محصولات کرد ویا خریداران را به سمت صنایع دستی تشویق نمود تا از طریق بتوان شغل ایجاد کرد.

وحدتی نژاد در ادامه گفت: اگر برنامه ای برای حمایت باشد قطعا زنان خانه دارازاین طریق می توانند درآمد داشته باشند و به اقتصاد خانوار کمک خواهد شد.

صنایع دستی به خوبی به مردم معرفی نمی شود 

"علی فریادی" کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: همچنان متاسفانه صنایع دستی به خوبی به مردم معرفی نمی شود ومی توان گفت تبلیغات قوی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: قیمت نهایی تولیدات صنایع دستی مانند گلیم با قیمت بالا به دست مردم می رسد واین درحالی است در صنعت مد جایی برای صنایع دستی نمانده ودر طراحی جدید مبلمان خانه ها صنایع دستی نقشی ندارند.

فریادی بیان داشت: باید برای توسعه صنایع دستی درآمدی پایدار تعریف شود تا بتوان از این را کسب درآمد کرد.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب