سرویس: اقتصادی
کد خبر: 50993
|
10:14 - 1399/12/04
نسخه چاپی

افزایش ۴ برابری قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی +نمودار

افزایش ۴ برابری قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی +نمودار
سوء مدیریت دولت در تنظیم بازار مرغ، مهم‌ترین عامل گرانی آن است و چه با ارز ۴۲۰۰ و چه بدون آن، مردم مجبورند مرغ گران بخورند.

به گزارشايلام بيدار، در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بودجه، برخی دولتی‌ها مدعی بودند که مصوبه کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب افزایش قیمت مرغ می‌شود.

دولت از ابتدای سال ۱۳۹۷ برای واردات نهاده‌های دام و طیور، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده و این سیاست خود را هم کاملا موفق می‌داند.

اما اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس معتقدند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به منبع رانت تبدیل شده و به عده خاصی از واردکنندگان داده می‌شود و آنها هم بخش اندکی از نهاده‌های وارداتی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسانند و مابقی را هم با ارز آزاد می‌فروشند. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و مقرر شد دولت مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز مبنای واردات کالاهای اساسی (۱۷۵۰۰ تومان) را به صورت یارانه نقدی به مردم بپردازد.

این مصوبه مجلس با انتقادات فراوانی دولتی‌ها مواجه شد و دولتی‌ها اینگونه استدلال می‌کردند که با افزایش ارز ترجیحی، قیمت محصولاتی همچون مرغ به شدت افزایش خواهد یافت.

نهایتا لایحه بودجه در صحن علنی مجلس رد شد و به دولت بازگشت. اکنون دولت در اصلاحیه‌ای که برای بودجه ۱۴۰۰ به مجلس ارائه داده، خواستار آن شده که با اخذ مجوز از مجلس، در نیمه اول سال آینده به طور دلخواه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند!

اما سوال مهم درباره سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت مرغ این است که اگر این سیاست به اهداف خود رسیده، چرا قیمت گوشت مرغ در دوره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۴ برابر شده است.

در ابتدای سال ۱۳۹۷ قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود ۸۰۰۰ تومان بود و از آن زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های مرغ به افراد خاصی اختصاص یافت و به ادعای دولت تاکنون ادامه داشته است؛ اما اکنون شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم حتی در برخی نقاط قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان هم رسیده است یعنی در دوره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ بیش از ۴ برابر شده است.

افزایش ۴ برابری قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی +نمودار

در شهریورماه امسال فعالان صنعت مرغ هشدار داده بودند که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید اما اکنون با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان پر کشیده است. قطعا قیمت نهاده‌های وارداتی به کشور در این مدت ۴ برابر نشده که بتوان گرانی ۴ برابری قیمت مرغ را ناشی از این موضوع دانست.

بنابراین سوء مدیریت دولت در تنظیم بازار مرغ، مهم‌ترین عامل گرانی آن است و چه با ارز ۴۲۰۰ و چه بدون آن، مردم مجبورند مرغ گران بخورند.

افزایش ۴ برابری قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی +نمودار

افزایش ۴ برابری قیمت مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی +نمودار

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب