سرویس: اقتصادی
کد خبر: 50963
|
13:59 - 1399/12/02
نسخه چاپی

واکنش مثبت نمادهای کوچک به تغییرات در بازار سرمایه

واکنش مثبت نمادهای کوچک به تغییرات در بازار سرمایه
بررسی روند معاملات هفته گذشته در بازار سرمایه نشان می‌دهد، همچنان نمادهای شاخص‌ساز مورد توجه سهامداران نیستند و سهام کوچک بازار در حال رشد در بورس هستند.

به گزارشايلام بيدار، پس از کش و قوس های فراوان در خصوص اتفاقات رخ داده در بازار سرمایه ایران، به نظر می رسد این بازار تا حدودی به تعادل رسیده است و بازار به تغییرات رخ داده در راس سازمان بورس واکنش متعادلی نشان داده است.

با افت و خیزهای فراوانی که شاخص کل و شاخص کل هموشزن در ماه های اخیر داشتند، بسیاری از سهامداران در با ناامیدی بسیار و با اعتماد از دست رفته شاهد روندهای بازار سرمایه بودند. اما با استعفای رئیس سازمان بورس که خود را قربانی بی تدبیری های دولت کرد، روندهای بازار سرمایه به حالت متعادل رسیده است.

تغییر دامنه نوسان، تصمیم که باید زودتر گرفته می شد

یکی از مشکلاتی که در ماه ها و سال های گذشته بسیاری از سهامداران با آن دست و پنجه نرم  می کردند، دامنه نوسان 10 درصدی بوده است. دامنه نوسان منفی 5 تا مثبت 5 یکی از دلایل شکل گیری صف های خرید و فروش میلیونی در بازار سرمایه بوده است. با تغییر دستورالعمل دامنه نوسان در بازار سرمایه برخی امیدوار به تغییر رویه در تشکیل صف های خرید و فروش بودند.

اما این تغییر تنها یک روز دوام داشت و روز شنبه بورس با رشدی بیش از 47 هزار واحدی، نوید هفته ای پرسودی را برای سهامداران می داد. اما این رشد تنها در روز شنبه رخ داد و روزهای بعد بازار با کاهش مواجه شد.

رشد بورس در روزهای منفی شاخص کل

اما در برآیند کل هفته آخر بهمن می توان رشد 1.97 درصدی بورس را مشاهده کرد. این رشد در بازار هفته های گذشته که با نزول بازار همراه بوده است، می تواند معامله گران در بازار سرمایه را دلگرم به هفته های آینده کند.

اما شاخص کل هموزن در تمام روزهای هفته گذشته مثبت بوده است. این روند نشان می دهد سهامداران از نمادهای شاخص ساز به شدت دوری کرده و همچنان به دنبال نمادهای کوچک در بازار سرمایه هستند.

نمادهای کوچک در مقابل سهام شاخص ساز

میزان رشد 3.76 درصدی شاخص کل هموزن در هفته گذشته نشان می دهد، در صورتی که همین روند در هفته های آتی ادامه پیدا کند، نمادهای شاخص ساز و بزرگ، بازهم شاخص کل را با کاهش مواجه خواهد کرد و شاخص کل هموزن نیز با رشد اندکی روبرو خواهد بود.

پول سهامدارن حقیقی همچنان در حال خروج از بازار سرمایه

البته در روند معاملات هفته آخر بهمن ماه یک الگوی آشنا که در ماه‌های اخیر به کرات در معاملات بورس تکرار شده و تقریبا هر بار که روی داده سهامداران خرد را هم از بازار فراری داده است. این مساله ضعف جدی شاخص کل بورس در افزایش قیمت‌هاست که پس از روزهای با افزایش سنگین نرخ اتفاق می‌افتد.

در این خصوص می توان به میزان خروج پول حقیقی در این هفته اشاره کرد. در روز شنبه که نمادهای شاخص ساز، شاخص را با روندی مثبت همراه کردند، ورود پول حقیقی را به بازار شاهد بوده ایم. اما در روزهایی که شاخص کل با روندی نزولی همراه بوده است، سهامداران خرد، خروج پول را رقم زده اند.

هرچند شاخص بورس دراین هفته صعود کرد، اما رشد ناچیز آن و قرمزپوشی بخش بزرگی از بازار زنگ خطر را به صدا درآورده است، خصوصا اینکه پس از رشد 47 هزار واحدی روز شنبه، بسیاری از سهامداران از شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند در بازار صحبت می‌کردند. گروهی از تحلیلگران معتقدند اثر تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه خیلی زود تخلیه شده است و اینگونه سیاست ها در میان ‌مدت تاثیر مثبت بر بازار ندارد. برخی دیگر از تحلیل‌گران بازار سرمایه نیز معتقدند عدم تقارن محدوده نوسان قیمت موجب طویل شدن صف‌های فروش شده است. البته عده دیگری از تحلیلگران علت اصلی توقف رشد شاخص کل را در تغییرات قیمت دلار جست ‌و جو می ‌کنند و معتقدند توقف رشد قیمت دلار در معاملات یکشنبه عامل اصلی تقویت سمت عرضه در بازار سهام بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید بازار سرمایه هفته اول اسفند را با چه روندی در پیش خواهد گرفت و تاثیر اخبار و رویدادهای مثبت بر بورس بیشتر است یا تاثیر اخبار و رویدادهای منفی.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد