سرویس: سیاسی
کد خبر: 50927
|
09:02 - 1399/12/01
نسخه چاپی

با تکرار شرط نابجای واشنگتن برای بازگشت به برجام/ آمریکا آماده ازسرگیری گفتگوها با ایران است!

با تکرار شرط نابجای واشنگتن برای بازگشت به برجام/ آمریکا آماده ازسرگیری گفتگوها با ایران است!
وزیر خارجه آمریکا در نشستی با حضور همتایان اروپایی خود ضمن پافشاری بر شرط نابجا و غیرمنصفانه واشنگتن جهت بازگشت به برجام، مدعی شد که مقامات کاخ سفید آماده از سرگیری گفتگوها با ایران هستند.

به گزارشايلام بيدار، «آنتونی بلینکن» روز پنج شنبه (به وقت واشنگتن) در گفتگو با همتایان خود از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس (موسوم به تروئیکای اروپایی) با تکرار شرط نابجای واشنگتن برای بازگشت به برجام مدعی شد که واشنگتن آماده گفتگو با ایران برای بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است و اگر ایران بار دیگر پایبندی خود را به تعهداتش ذیل برجام نشان دهد، واشنگتن به این توافق بازمی گردد!

در بیانیه مشترک آمریکا با تروئیکای اروپایی آمده است: «وزیر بلینکن تصریح کرد که رئیس جمهور بایدن گفته است اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده همین کار را خواهد کرد و آماده مشارکت در گفتگوها با ایران برای [دستیابی به] این هدف است».

گفتنی است که لندن، پاریس و برلین از قصد بایدن برای بازگشت به فرآیند دیپلماسی در قبال ایران استقبال کردند. اما «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به روشنی تصریح کرد که این واشنگتن است که باید نخستین گام را برای بازگشت به برجام بردارد.

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ بطور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تمام تحریم‌های پیشتر لغو شده علیه ایران را مجدداً برقرار کرد.

تهران نیز در پی نقض عهد آشکار واشنگتن و انفعال طرف‌های اروپایی در جبران پیامدهای این خروج به ویژه بازگشت تحریم‌ها، در فرآیندی گام به گام و مطابق با مفاد توافقنامه ۲۰۱۵ تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب