سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50867
|
08:08 - 1399/11/29
نسخه چاپی

به بهانه روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی؛

درایت مقام معظم رهبری در مردمی کردن اقتصاد/ راهبرد شکست تحریم ها تکیه بر توان داخلی است

درایت مقام معظم رهبری در مردمی کردن اقتصاد/ راهبرد شکست تحریم ها تکیه بر توان داخلی است
در پی تشدید تحریم های ظالمانه علیه ایران، کشورمان برای برون رفت از بحران اقتصادی به وجود آمده توسط دشمن باید چاره اندیشی می کرد و با درایت مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::تشدید تحریم های ظالمانه علیه ایران در سالهای گذشته که در راستای فلج کردن اقتصاد ایران و به تبع آن براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و غرب صورت گرفت ایران را در شرایط ویژه ای قرار داد و برای برون رفت از این معضل اقتصادی به وجود آمده توسط دشمن باید چاره اندیشی می کرد و کشور را از این بحران خارج می کرد.

در این میان درایت و دوراندیشی مقام معظم رهبری مانند همیشه به رخ جهانیان کشیده شد و اقتصاد مقاومتی را در جهت شناسایی حوزه های فشار و رد کردن از فشارهای ناشی از تحریم های شدید ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت. و تعریفی که ایشان از اقتصاد مقاومتی دارند به عنوان مثال در یکی از دیدارهایی که با دانشجویان داشتند فرمودند:"اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد".

این تدبیر رهبر انقلاب در مقابل تحریم ها سبب شد تا در عمل نیز تمامی طرح های آمریکا و غرب را با توجه به هزینه های سنگین متحمل شده و به زعم کارشناسان خود آنها تحریم ها نه تنها بی اثر بود بلکه سبب رشد و شکوفایی که مد نظر بود نیز برسیم و تحریم هرگز نتوانست خواسته شوم آنها را پیاده کند.

بنابراین شکست تحریم های همه جانبه استکبار و مدعیان حقوق بشر را که حتی کشورمان را برای ورود دارو بیماریهای خاص از جمله سرطان و دیابت دچار مشکل کردند نتیجه صبر، استقامت و پیروی از ولایت ملت ایران است.

بدیهی است برای عبور هرچه بیشتر از شرایط سخت به وجود آمده و نتیجه عکس دادن به تحریم ها و حمایت از تولید ملی که نقطه عطف شکست تحریم ها است، همکاری و پای کار بودن تمامی نهادها و ارگانها و به خصوص آحاد مردم را می طلبد.

در همین رابطه "علی ملک زاده"، مسئول بسیج سازندگی استان ایلام با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و به گفته مقام معظم  رهبری که "تنها راه ادامه روند پیشرفت ایران اقتصاد مقاومتی است" در گفتگو با ایلام بیدار گفت:  تأمین استقلال اقتصادی و تحقق جهاد اقتصادی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و در حقیقت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بر تامین این اهداف تاکید کرده است.

نقش بسیج در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام ادامه داد: تمرکز کردن بر حول بندهای ابلاغی این سیاست ها راه روشنی را در عرصه اقتصاد کشور هموار می کند؛ بر همین اساس و بر حسب تأکیدات مقام معظم رهبری در امر اقتصاد مقاومتی، سپاه و بسیج وارد میدان شده و این آمادگی را از خود به نمایش گذاشته  که نقش فعال و تاثیرگذاری را در این زمینه ایفا نماید.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، بسیج ظرفیت عظیمی را در عرصه های مختلف اقتصادی به خصوص در اقتصاد مقاومتی دارد که می تواند در فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد نقش اساسی را ایفا کند.

این مسئول اضافه کرد: برنامه های سپاه و بسیج در اقتصاد مقاومتی در سطح استان ایلام خود گویای پیشگام بودن بسیج در این عرصه است.

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام با اشاره به ظرفیت های استان برای اقتصاد مقاومتی گفت: بایستی از این ظرفیت ها در جهت رشد اقتصاد کشور بهره لازم را برد.

ملک زاده یکی از ویژگی های بارز طرح های اقتصاد مقاومتی را مردم محوری خواند که در آن مردم خود در عرصه اقتصاد کشور مشغول هستند.

وی ضمن استقبال مردم استان ایلام از اجرای این طرح ها، به تولیدات محصولات اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم استان اشاره و در این باره گفت: در بسیاری از مناطق محروم و دور افتاده استان همچون موسیان واقع در شهرستان دهلران شاهد تولید قارچ هستیم. 
این مسئول به تولید "ورمی کمپوست" در استان اشاره و تصریح کرد: با تولید این کود شرایط برای ماندگاری قارچ بیش از پیش مهیا خواهد شد.

مسئول بسیج سازندگی استان ایلام ادامه داد: علاوه بر این در همه شهرستان های استان طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه های گوناگون از جمله زنبور عسل، دام سبک، پرورش ماهی، باغداری، گیاهان دارویی، صنایع دستی، کشاورزی و ماشین جوجه کشی در حال انجام است.

ملک زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای اولین بار در سطح استان زعفران در قالب طرح اقتصاد مقاومتی تولید که نتیجه مناسبی را به همراه داشته است.

در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد چهار هزار و ۱۹۴ طرح  با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریال مربوط به از قبیل مرغ، شتر مرغ، بلدرچین، ماهی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی ،مشاغل خانگی و... اجرایی شده که  بالغ بر ۱۲ هزار نفر مشغول به کار شدند.

یکی از اهداف بسیج سازندگی حذف واسطه ها و ایجاد درآمد و ثبات اقتصادی برای اقشار محروم است که در قالب وام و تسهیلات برای صنوف و آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است. علاوه بر طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد ۸۶۰  واحد تبدیلی در سطح استان دایر و فعال شده است.

وی کمک به دولت و مردم در خدمت رسانی و محرومیت زدایی با اولویت روستاها و مناطق محروم و مرزنشینان، کمک به شناسایی و ایجاد زمینه های اشتغال و رفع بیکاری و عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی را از اهداف تشکیل سازمان بسیج سازندگی دانست.

ضرورت اجرای آموزش های لازم اقتصاد مقاومتی

این مسئول بیان کرد: اجرای طرح های کوچک و زودبازده از جمله برنامه های شاخص سازمان بسیج سازندگی در زمینه محرومیت زدایی،‌ اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و به همین دلیل احداث کارگاه های پرورش قارچ، به عنوان طرح هایی زودبازده و خانگی، مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.
ملک زاده در ادامه عملکرد صداوسیمای استان ایلام را در همکاری با بسیج سازندگی مثبت قلمداد کرد و افزود: طبق تفاهم نامه ای که در این خصوص با صداوسیمای ایلام وجود دارد قرار بر این است برنامه ای فرهنگی در همین چهارچوب پخش و فعالیت های بسیج سازندگی انعکاس داده شود. 
وی ادامه داد: همچنین به منظور هدایت، ساماندهی و کنترل طرح ها، دفترچه ای به صاحبان طرح ها داده خواهد شد و اجرای آموزش های لازم اقتصاد مقاومتی در استان در دستور کار قرار دارد.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد