سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 50834
|
08:34 - 1399/11/28
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

ساده انگاری در یکسالگی کرونا/وقتی تعدادمبتلایان در حال افزایش است

ساده انگاری در یکسالگی کرونا/وقتی تعدادمبتلایان در حال افزایش است
افزایش تعدادمبتلایان و بستری ها در استان ایلام در سایه ساده انگاری باعث تبدیل شدن وضعیت برخی از شهرستانهای استان ایلام ازآبی به وضعیت زرد شده است.

به گزارشايلام بيدار،از اواخر سال گذشته کشور میزبان مهمانی ناخوانده است که نه تنها در این استان  بلکه در تمام کشور و جهان مختصات زندگی اجتماعی را متحول کرد و تمامی حوزه ها از جمله بخش اقتصادی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. 

از آنجا که ویروس کشنده کرونا از راه تنفس و تجمع قابلیت سرایت و انتقال دارد، تقریبا هرگونه تجمعی و دورهمی را خطرناک کرد و در این میان برگزاری مراسم شادی، عزا و همچنین دورهمی های خانوادگی از سوی جامعه پزشکی ممنوع شد؛البته این ممنوعیت از همان ابتدا نیز جنبه هشداری و نصیحت داشت تا اینکه ضمانت اجرایی و جریمه ای برای آن باشد. 

ستاد مقابله با ویروس کرونا در نخستین اقدام برگزاری هرگونه تجمع صنفی را ممنوع کرد و سپس فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی تعطیل شد. علاوه بر این در ماه های ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا برگزاری مراسم عروسی ، عقد و همچنین عزاداریو هرهرگونه تجمع  لغو شد تا شاهد خانه نشینی عمومی مردم باشیم.

بعد از گذشت مدتی و اعمال سخت گیری هایی از سوی ستاد کرونا مبنی بر رعایت کردن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شاهد آفت محسوس تعداد مبتلایان درسطح استان ایلام بودیم تاجایی که در رنگ بندی های صورت گرفته از سوی ستاد کرونا شهرستان های استان به عنوان شهرستانهای آبی شناخته شدند.

این امر باعث خوشحالی مردم و مسئولین استان شد چراکه هدف همه ریشه کنی این ویروس در سطح جامعه بود اما متاسفانه با گذشت چندین روز شاهد خیزش این ویروس در سطح استان ایلام بودیم که برخی از شهرستانهای استان را در وضعیت زرد قرار داد.

دورقمی شدن بستری ها در ایلام نگران کننده است

دکتر جمیل صادقی فر "،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: طی پنج روز گذشته تعداد بیماران بستری کرونایی در استان دو رقمی شده است.

وی تعداد بیماران بستری کرونا را ۳۳ نفر اعلام کرد و افزود: افراد دارای علائم بیماری در مراجعه به مراکز منتخب کرونا درنگ نکنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام عمده علایم بیماری کرونا را سرفه خشک، بدن درد، اختلال در حس بویایی و چشایی و تب عنوان کرد و از افرادیکه دارای این علایم هستند، خواست در صورت مشاهده به مراکز درمانی مراجعه کنند.

صادقی فر با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ماسک توسط مردم یادآور شد: اجتناب از ورود به تجمعات، مکان های شلوغ، مسقف و بدون تهویه و یا کاهش زمان حضور در این مکان ها همزمان با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی فاصله گذاری اجتماعی را کلیدواژه مهم در پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان و اضافه کرد: عموم ‌مردم باید نسبت به این مساله توجه لازم داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: گروه های پرخطر از قبیل افراد دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت و فشار خون، مادران باردار و سالمندان بیش از هر زمان دیگری خودمراقبتی را در اولویت قرار داده و ترددهای غیرضروری برای این افراد باید محدود شود.

صادقی فر با بیان اینکه خطر کرونای جهش یافته انگلیسی در یک قدمی ماست، افزود: رمز پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درک درست از وضعیت موجود و توجه حداکثری به اصول بهداشتی است.

در پایان نگارنده این موضوع را مطرح می نماید که مشارکت مردم در ریشه کنی این ویروس در سطح جامعه موثر است چرا که اگر اعضا جامعه در این زمینه توجه جدی به ریشه کنی این ویروس داشته باشند قطعا نتایج بهتری را می توانیم کسب کنیم.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب