سرویس: سیاسی
کد خبر: 50743
|
10:06 - 1399/11/25
نسخه چاپی

دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به عراق

دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به عراق
رؤسای قوای قضائیه و مقننه در حال تلاش برای ترمیم روابط کشور با همسایگان هستند تا بیشتر از این، مردم، چوب نگاه به غرب حضرات را نخورند.

به گزارشايلام بيدار، این روز‌ها که دولت با تمام توان به دنبال برجسته‌کردن کوچک‌ترین رویداد‌ها در گوشه‌وکنار کشور برای به حاشیه راندن کارنامه «تقریبا هیچ» خود بعد از حدود هشت سال در اختیار داشتن همه ظرفیت‌های قانونی و فراقانونی است و یک روز انتقاد فلان روحانی از روحانی را به پای کل رسانه ملی می‌نویسد و یک روز دیگر اقدام مشکوک چند جوان موتورسوار را به پای جریان انقلابی می‌گذارد و برای تحت‌الشعاع قرار دادن افکار عمومی، دستگاه قضا را نامه‌باران می‌کند، رؤسای قوای قضائیه و مقننه در حال تلاش برای ترمیم روابط کشور با همسایگان هستند تا بیشتر از این، مردم، چوب نگاه به غرب حضرات را نخورند. 

 
سهم ناچیز ایران در حجم مبادلات اقتصادی همسایگان
به زعم این قلم لُبِّ پیام سفر راهبردی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه این بود که دیگر ایران نقد همسایگان را با نسیه غرب معاوضه نخواهد کرد؛ نسیه‌ای که حتی اگر نقد هم شود آورده‌ای برای ملت ایران نخواهد داشت چرا که فقط در یک فقره به گفته یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق، حجم مبادلات تجاری ایران و عراق، بیش از ۱۰ برابر تجارت ایران با کل کشور‌های اروپایی است. قصه پرغصه نگاه به غرب و حذف همسایگان وقتی بغرنج می‌شود که بدانیم سهم ایران از حجم تجارت بیش از هزار میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه صرفا ۲/۵ درصد است و به گفته مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی، ضعف دستگاه‌های دولتی و ضعف رفتار بخش خصوصی در کنار هم، باعث تجارت پایین ایران با همسایگان شده است.
 
سفری برای تسهیل روابط تجاری با عراق
به هر روی ایران دیگر بنا ندارد در سیاست خارجی روی همان پاشنه‌ای بچرخد که دولت با شعار‌های سبز و بنفش به دنبال چرخاندن آن بود، اما پس از حدود هشت سال نه تنها گشایشی حاصل نشده که تورم ۴۰۰ درصدی، کاهش قدرت خرید مردم به یک دهم و کاهش ارزش پول ملی به یک سوم را به ارمغان آورده است. در چنین شرایطی دو ضلع دیگر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های قوای قضائیه و مقننه برای تسهیل روابط اقتصادی با همسایگان و جلوگیری از کوچک‌تر شدن سفره مردم در پسابرجام هستند. سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به عراق که دستورکار‌های مختلفی داشت در قالب همین نگاه قابل تعریف است چرا که یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این سفر تلاش برای رفع گره‌های حقوقی و تسهیل تجارت بین ایران و عراق بود؛ عراقی که بیشترین حجم صادرات ما با حدود ۱۲ میلیارد دلار به این کشور است و بناست این رقم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
 
محورهای سفر رئیسی به عراق
حجت‌الاسلام رئیسی عصر روز دوشنبه ۲۰ بهمن در رأس یک هیئت عالی قضائی و به دعوت «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی عراق به این کشور سفر کرد و قبل از عزیمت در فرودگاه مهرآباد تهران تأکید کرد مقصد این سفر صرفا بغداد خواهد بود و ضمن زیارت حرم امامین کاظمین (ع)، دیدار‌هایی با رئیس شورای عالی قضائی، رئیس جمهور، نخست وزیر و مسئولان دیگر کشور عراق خواهیم داشت. پیگیری پرونده ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، مناسبات ایران وعراق در حوزه حقوقی و قضائی، مسئله زندانیان عراقی و ایرانی، مرز مشترک با عراق، تبادلات مرزی، تجارت، تردد‌ها و اعزام زائر و … از جمله دستورکار سفر قاضی‌القضات به بغداد بود.
 
حضور در یادمان شهدای مقاومت
حجت‌الاسلام رئیسی بلافاصله بعد از ورود به عراق و مورد استقبال قرار گرفتن از سوی مسئولان عراقی، در محل یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد حاضر شد و به ساحت این قهرمانان ملی دو کشور ایران و عراق ادای احترام کرد. رئیس قوه قضائیه که پرونده ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عزیز را به طور ویژه پیگیری می‌کند در همین مراسم هشدار داد شهادت این دو سردار بزرگ اسلام هرگز  بی پاسخ نخواهند ماند؛ این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با تروریسم و دو قهرمان امنیت ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و امنیت را به منطقه هدیه کردند و کسانی که آن‌ها را به شهادت رساندند، کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند.

 زیارت حرمین امامین کاظمین
رئیس قوه قضائیه سپس برای زیارت حرمین امامین کاظمین به شهر کاظمین رفت و پس از زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در جریان طرح توسعه حرمین امامین کاظمین قرار گرفت. رئیسی در بدو ورود به حرمین مطهر امامین کاظمین مورد استقبال گسترده مردمی قرار گرفت و جمع زیادی از حضار با سر دادن شعار‌هایی در تجلیل از مقام شامخ شهدای مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بر همبستگی دو ملت ایران و عراق تأکید کردند.

 موافقت با عفو زندانیان عراقی
 حجت‌الاسلام رئیسی روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در مذاکرات رسمی هیئت‌های قضائی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضائی عراق در بغداد برگزار شد، از موافقت مقام معظم رهبری با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط که در ایران محبوس هستند خبر داد و گفت: صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق از مسائل مهمی است که قانونا در اختیار رئیس جمهور و نخست وزیر عراق قرار دارد و از درخواست‌های مورد تأکید ماست.   در این جلسه، قاضی ویژه پیگیری پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیگیری این پرونده پرداخت و گفت: از نخستین روز ارتکاب این جنایت و هدف قرار دادن حاج قاسم سلیمانی و نایب رئیس حشدالشعبی در سوم ژانویه ۲۰۲۰
 (۱۳ دی ۱۳۹۸) دستگاه قضائی موضوع را در دو حوزه مورد پیگیری قرار داد. اولین بحث تعقیب کسانی بود که این جنایت را انجام دادند که بر اساس اعتراف آمریکایی‌ها دستور این عملیات توسط ترامپ صادر شده و ترور نیز توسط پهپاد‌های آمریکایی انجام شده است. پس از پیگیری‌های قضائی و انجام فرآیندها، حکم جلب برای رئیس جمهور سابق آمریکا برابر ماده ۴۰۶ قانون محاکمات عراق، از سوی دستگاه قضائی این کشور صادر شده است. فائق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق نیز در این جلسه در واکنش به گزارش قاضی ویژه پرونده ترور فرماندهان شهید جبهه مقاومت تأکید کرد که با وجود کرونا، طرف‌های پیگیر قضیه هماهنگی و همکاری‌های مشترکی داشته اند، اما لازم است هر چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان در این خصوص نشست مشترکی را برگزار کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های چهارگانه باید اطلاعات خوبی که دارند را در اختیار همدیگر بگذارند تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد.

 توافقات پنج‌گانه ایران و عراق
محور‌های پنج‌گانه مذاکرات رسمی هیئت‌های قضائی ایران و عراق که روز سه‌شنبه در محل شورای عالی قضائی عراق در بغداد با حضور رئیسی و فائق زیدان برگزار و تفاهم شد در حوزه‌هایی ۱. پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی، ۲. تأکید بیش از پیش بر مبارزه همه‌جانبه با فساد، ۳. ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی‌ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور، ۴. رایزنی و توافق بر سر عفو و بخشش تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور و ۵. وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند، است.

  بزرگداشت سالگرد انقلاب در عراق
رئیسی عصر روز سه شنبه ۲۱ بهمن در مراسم بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق سخنرانی و تأکید کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند با ترور سرداران مقاومت و قهرمانان مبارزه با تروریسم جریان مقاومت تمام می‌شود، اما زهی خیال باطل، چرا که جریان مقاومت استوارتر و پایدارتر از همیشه خودنمایی کرده و می‌کند و اجازه نفوذ آمریکایی‌ها و توطئه و فتنه در منطقه را نمی‌دهد و از برکت خون شهدا جریان استعماری و استکباری در منطقه خاتمه خواهد پذیرفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به سفرای خارجی مقیم عراق، فرهیختگان، علما و اندیشمندان و چهره‌های اثرگذار در این کشور گفت که رمز پیروزی انقلاب اسلامی در ۴۲ سال گذشته وحدت و انسجام ملی بوده است. توصیه امام خمینی (ره) و توصیه امروز رهبری انقلاب و مقام مرجعیت و همه دلسوزان، وحدت و یکپارچگی و انسجام امت اسلامی است. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد که اتکال به قدرت لایزال خدا و چنگ زدن به ریسمان الهی برای همگان نجات بخش است و نباید به قدرت‌های خارجی چشم داشت.

 دیدار با سران عشایر
رئیس دستگاه قضا همزمان با شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز با سران عشایر عراق در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و از عشایر به عنوان ذخایر الهی یاد کرد. وی همچنین گفت: عشایر در عراق و ایران و منطقه، پایگاه محکمی برای انقلاب اسلامی  و نماد غیرت، شجاعت، انقلابی گری، احساس مسئولیت و دفاع از اسلام و قرآن و ارزش‌های الهی و وطن هستند.

 استقبال نخست‌وزیر عراق از پیشنهادات پنج‌گانه رئیسی
رئیسی شامگاه سه شنبه ۲۱ بهمن با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق دیدار کرد و انتخاب این کشور را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی‌اش در دوران تصدی مسئولیت دستگاه قضا نشانگر اهمیت روابط دو کشور دانست. وی همچنین با تقدیر از تصمیم عراق برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور، زمان بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق را لازم دانست. نخست وزیر

 عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور و خوشامدگویی به وی تأکید کرد: ایران و عراق روابط طولانی مبتنی بر مشترکات فراوان دارند که توسعه این روابط، خواست قلبی و مورد تأکید ماست. نخست وزیر عراق در این دیدار از از پیشنهادات پنج گانه رئیس دستگاه قضائی کشورمان برای حل مسائل حقوقی و قضائی بین دو کشور و همچنین تسهیل امر زیارت استقبال کرد.

دیدار چهره به چهره با علمای اهل تشیع و تسنن
رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت جداگانه و چهره به چهره با جمعی از علمای اهل سنت و شیعه، دبیر کل حزب اسلامی و شخصیت‌های اثرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق دیدار کرد.

رئیسی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم عراق، ابراز امیدواری کرد که جامعه اسلامی از فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان در مصونیت بماند.

پیام مهم سفر رئیسی به عراق برای منطقه
رئیسی عصر روز چهارشنبه نیز با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد، رئیسی در این دیدار با ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم و مسئولان عراق بر لزوم تسریع در پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت: این دو شهید قهرمان مبارزه با تروریسم بودند که آمریکا با نقض حقوق حاکمیتی عراق، آن‌ها را به شهادت رساند. همچنین تشکیل دادگاه‌های تجاری بین دستگاه‌های قضائی ایران و عراق برای رسیدگی ویژه به دعاوی تجاری و تسهیل سرمایه گذاری و استرداد مجرمین از دیگر موضوعاتی بود که رئیسی در سخنانش به آن‌ها پرداخت. رئیس جمهور عراق نیز سفر حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور را پیام مهمی برای عراق و منطقه دانست که دارای ابعاد مختلفی است و تصریح کرد:

دولت‌های ایران و عراق با همکاری مشترک و نزدیک امور را پیش می‌برند و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در مناسبات داشته ایم. برهم صالح با اشاره به ویژگی‌های مشترک ایران و عراق گفت که روابط بنیادین این دو کشور باید به گونه‌ای تحکیم شود که هیچ‌کس نتواند آن را به هم بزند.

 قدردانی از خانواده‌های شهدا
رئیسی عصر چهارشنبه نیز با خانواده‌های فرماندهان شهید گروه‌های مقاومت در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و با ادای احترام نسبت به مقام شهدا، از خانواده‌های صبور و رنج کشیده آن‌ها که فرزندانشان را برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی تقدیم اسلام کردند قدردانی کرد.

 دیدار با رئیس مجلس عراق
رئیسی شامگاه چهارشنبه با رئیس مجلس عراق دیدار و تأکید کرد: ارتباط دو ملت عراق و ایران، ارتباطی عمیق، تمدنی، ارتباطی و عقیدتی است که دو ملت را به هم پیوند داده و بسیاری تلاش کردند که این روابط را متزلزل کنند، اما نتوانستند. رئیس دستگاه قضا همچنین از اقدام پارلمان عراق و پیگیری‌های رئیس مجلس این کشور و رأی نمایندگان مردم برای اخراج آمریکایی‌ها تقدیر کرد. محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر  حجت‌الاسلام رئیسی به این کشور، اظهار داشت: ایران و عراق مشترکات فراوانی دارند و به عنوان دو کشور مسلمان دارای روابط تاریخی بسیار بوده که چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند.

 دیدار با هوشیار زیباری فرستاده ویژه رئیس اقلیم کردستان عراق در محل اقامت رئیس قوه قضائیه، گفت‌وگو با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه تلویزیونی عراقی العهد عراق در بغداد و دیدار با اقشار مختلف مردم عراق از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام رئیسی به عراق بود. در مجموع دستاور‌دهای سفر رئیسی به عراق در چند محور قابل جمع‌بندی است؛ از جمله: ۱. تشکیل کارگروه مشترک برای همکاری نزدیک و پیگیری پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ۲. عفو برخی زندانیان ایرانی در عراق که مورد بررسی بخش کنسولی ما قرار گرفتند و می‌توانستند با یک عفوی به خانواده‌های‌شان برگردند، ۳. مبارزه جدی با فساد و مواد مخدر و فعال شدن قانون استراد مجرمان، ۴. همکاری دو کشور در مبارزه با پولشویی، ۵. زمان‌بندی اجرایی شدن قانون اخراج آمریکایی‌ها از عراق، ۶. فعال شدن دادگاه‌های تخصصی تجاری برای تسهیل امر بازرگانی و تجاری تجار و بازرگانان.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب