سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50647
|
08:56 - 1399/11/20
نسخه چاپی

بررسی دستاوردهای ورزشی انقلاب؛

افزایش تعداد مربیان زن ورزشی بعد از انقلاب به ۱۲هزار نفر/ میزان رشته های ورزشی بانوان پنج برابر شد

افزایش تعداد مربیان زن ورزشی بعد از انقلاب به ۱۲هزار نفر/ میزان رشته های ورزشی بانوان پنج برابر شد
بانوان پیش از انقلاب در این برهه تاریخی عمدتا در رشته های ورزشی تیمی و بعضا به شکل محدود در حوزه ی انفرادی فعالیت می‌کردند میزان امکانات و زیرساخت های ورزشی برای زنان حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران هم اندک بود.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::ورزش ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دارای فراز و فرود‌هایی بوده است هم در زمینه قهرمانی و هم در بعد همگانی. البته افزایش اماکن و تاسیسات ورزشی در طی این سال‌ها همواره رو به رشد بوده اما برخی چالش‌ها در طی این سال‌ها مانع دست‌یابی به افتخارات بیشتری در ورزش ایران شده است.

ورزش به عنوان دومین پدیده فراگیر اجتماعی بعد از مذهب در جهان، نسبت مشخصی با شرایط اجتماعی، جغرافیایی، زیستی، اقتصادی و سیاسی جوامع مختلف دارد. چونان که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ورزش ایران نیز وارد عصر جدیدی شد.

 خمینی (ره) 95 بار واژه ورزش بکار رفته که مشهورترین آن این جمله است: "من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم". امام خمینی (س) در هر دیداری که با ورزشکاران رشته‌های مختلف داشتند، نکاتی را یادآور می‌شدند که برای ورود به بحث اصلی این گزارش ذکر هفت نمونه از آنها خالی از لطف نیست:

شما اگر دقت کنید در حال جامعه ها و طبقات جامعه می بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می‌گذرانند، حقیقتاً عیش و عشرت نیست؛ بدن‌ها افسرده، روح‌ها پژمرده و کسالت سرتا پای آنها را گرفته است. اگر دو ساعت عشرت می کنند، بیست و دو ساعت در ناراحتی او هستند و آنهایی که اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند، ورزش جسمی می‌کنند و ورزش روحی؛ آنها در تمام مدت، اشخاصی هستند که پژمردگی در آنها نیست و افسردگی در آنها نیست، و این یک نعمتی است از خدای تبارک و تعالی، که خداوند نصیب همه بکند، (صحیفه امام، ج16، ص80-81)

زن و ورزش

بانوان پیش از انقلاب در این برهه تاریخی عمدتا در رشته های ورزشی تیمی و بعضا به شکل محدود در حوزه ی انفرادی فعالیت می‌کردند میزان امکانات و زیرساخت های ورزشی برای زنان حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران هم اندک بود. همچنین قبل از انقلاب تنها ۷ رشته ی ورزشی ۹ مربی و ۷ داور زن در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کردند  و ماحصل آن حضور ۶ مورد زن در رقابت های جهانی بوده است.

چهار دهه پیشرفت

با این حال امروز بعد از گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب دستاورد های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و فنی و به طور کلی جایگاه ورزش بانوان نه با قبل انقلاب بلکه با هیچ دوره تاریخی دیگری قابل قیاس نیست، هم اکنون در نقطه ای ایستاده که دستاوردهای انقلاب را پیش چشم جهانیان قابل تامل ساخته است. اختصاص برخی پارک های تهران و شهرستان‌ها به ورزش صبحگاهی زنان، افزایش  ۳۰ برابری تعداد تاسیسات ورزشی اختصاصی بانوان بخش های دولتی و خصوصی، حضور چشم گیر بانوان دختران اسلامی در تورنومنت های بین المللی به بیش از ۱۲ هزار نفر، افزایش تنوع رشته های ورزشی به بیش از ۳۸ رشته افزایش تعداد مربیان و داوران بانو به بیش از ۳۵ هزار مربی و ۱۶ هزار نفر بهبود و توسعه تشکیلات سازمانی ورزشی زنان برای انجام ورزش همگانی، مقبولیت حجاب نزد فدارسیون های جهانی و متقاعد کردن آنها به پوشش اسلامی و افزایش و ارتقای سطح ورزشکارن حرفه ای زنان در مسابقات جهانی کسب موفقیت های بی شمار و مدال های رنگارنگ آن هم با حجاب و پوشش اسلامی به عنوان مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه ی ورزش با نوان بعد از انقلاب مطرح است.

۶۹۹ ورزشکار زن عضو تیم‌های ملی هستند

"مهین فرهادی زاد"، معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان در نشست هم اندیشی خانواده ورزش بانوان استان ایلام گفت: ورزشکاران زن ایران با کسب مجوزهای لازم برای حضور در میادین بین‌المللی به عنوان الگوی زن مسلمان خود را مطرح کردند و ارزش‌های زن مسلمان را به نمایش گذاشتند.

وی در خصوص عدالت جنسیتی گفت: کمیته بین المللی المپیک در خصوث عدالت جنسیتی تلاش هایی انجام داده نه به این دلیل که ظلمی اتفاق افتاده بلکه این موضوع به کل دنیا مربوط است.

فرهادی زاد یادآور شد: روسای فدراسیون ها در اکثر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته آقایان هستند پرداختی ها نیز به ورزشکاران به همین صورت است که این کمیته بدنبال رفع این تبعیضات است.

فرهادی زاد با بیان اینکه ۱۰۰ هزار مربی در کل کشور فعالیت دارند، گفت: این شاخص ها زمانی که در این کمیته مطرح می شوند ایران در خصوص تربیت نیروی انسانی بدلیل ملاحظات فرهنگی و باورهایی که بعد از پیروزی انقلاب داشتیم، پیشرو است.

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان افزود: ظرفیتی در بخش ورزش زنان از منظر امتیاز وجود دارد که برای فدراسیون‌ها یک موفقیت در بخش اعتبارات به شمار می‌رود.

وی افزود: کسب مدال توسط زنان در رویدادهای آسیایی بی‌تردید جایگاه ایران را در جدول توزیع مدال‌ها تغییر خواهد داد.

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان از فعالیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورزشکار زن سازمان‌ یافته خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از ۱۰ هزار نفر به اردوها دعوت شدند و ۶۹۹ ورزشکار زن عضو تیم‌های ملی هستند.

فرهادی زاد اظهار داشت: ایران به عنوان نمونه در دنیا فضایی ایجاد کرد که زنان می‌توانند در پست‌های مختلف ورزشی فعالیت کنند.

وی به رشد تیم بسکتبال سه نفره بانوان اشاره کرد و گفت: پیراهن بسکتبال بانوان ایران پس از ۳۹ سال مورد تایید فدراسیون جهانی  قرار گرفته و این نشان دهنده توانایی و ظرفیت بانوان ما است.

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ۱۲ هزار مربی ورزشی زن داریم که ۴۵۰ نفر آنها سرمربی و مربی تیم‌های ملی هستند، ۸۰ زن توانمند نیز در امر قضاوت رویدادهای مختلف ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام نیز در این نشست گفت: اختصاص ردیف بودجه مستقل توسعه ورزش ایلام در دستور کار است و در وزارتخانه مربوطه پیگیری می شود.

مظفر علی شائی اظهار داشت: اداره کل ورزش در صورت ارائه برنامه هایی نظیر ایجاد همایش ها و اعزام ها تمام توان خود را به تخصیص بودجه بکار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بانوان ایلام از طریق ورزش توانمندی‌های خود را اثبات کنند و در این زمینه توانایی خود را افزایش دهند.

علی شائی با اشاره به ظرفیت بانوان ایلامی در توسعه ورزش قهرمانی افزود: نقش بانوان ایلامی در توسعه و ترویج ورزش قهرمانی و سازندگی جامعه بی بدیل است.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام اضافه کرد: بانوان این استان ثابت کردند در صورت بهره مندی از امکانات و تجهیزات و زیرساخت ها با آقایان برابر و در مقاطعی نیز از ورزش آقایان پیشی می گیرند.

وی افزود: روسای هیات های ورزشی ایلام باید خود را با برنامه حوزه ورزش هماهنگ کنند و توانمندی ها و ظرفیت های خود را افزایش دهند.

علی شائی با بیان اینکه توانایی و استعداد بانوان این استان امکانات و بستر زیرساخت ها را فراهم می کند، افزود: هر چقدر ورزشکار به ویژه ورزشکاران حوزه بانوان این استان بیشتر باشد به همان اندازه زیرساخت و امکانات این حوزه فراهم می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام تصریح کرد: برای توسعه ورزش بانوان باید برنامه و طرح داشته باشیم و در کنار آن افزایش سرانه فضای ورزشی بانوان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: رشته هایی که در حوزه بانوان این استان موفق هستند ورزشکاران آن حوزه تمامی وقت زندگی خود را برای موفقیت در آن رشته بکار گرفته اند.

علی شائی افزود: باوجود کمبودها توسعه فضاهای ورزشی در استان، بانوان دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه ورزش قهرمانی هستند.

اختصاص ردیف ویژه به ورزش بانوان یک ضرورت است

سارا فلاحی، نائب رئیس فراکسیون مجلس نیز به ایلام بیدار گفت: مسئولین روی ورزش بانوان سرمایه گذاری کنند تا هم سلامت زنان به عنوان مظاهر قوام خانواده تضمین شود و هم در عرصه قهرمانی برای کشور افتخار آفرینی کنند.

فلاحی اظهار کرد: باید ردیف بودجه ی مستقل و قدرتمندی برای ورزش بانوان ایجاد شود و ما در مجلس شورای اسلامی در صدد کمک به ورزش بانوان هستیم.

وی در ادامه افزود:ورزش باید به دست اهالی و متخصصین ورزش اداره شود تا سرمایه ها در این عرصه هدر نرود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب