سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 50296
|
07:53 - 1399/11/07
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

رد دولتمردان در ماجرای ریزش بورس/ مسئولان شفاف سازی کند

رد دولتمردان در ماجرای ریزش بورس/ مسئولان شفاف سازی کند
رویش های حبابی و ریزش های عجیب و غریب و غیر متعارف در بورس نمی تواند بدون دخالت و دستور صورت گیرد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار در ادامه سلسله گزارش های مربوط به بورس این بار بنا دارد تا دست های پشت پرده دیگری از وضعیت آشفته بازار بورس را مورد بررسی قرار دهد.

" بورس"، این روزها در صدر اخبار مهم روزانه مردم و رسانه ها است تا جایی که حتی برخی بصورت لحظه ای و انلاین اخبار مربوط به ان را پیگیری می کنند.

تا قبل از ورود سرمایه های مردمی در قالب سهام عدالت و نقدینگی اضافی مردم موضوعات مربوط به افت بازار بورس یک روند معمولی را طی می کرد، حتی قبل از قرمز شدن بازار سهام عدالت نیز 30 درصدهای سهم هر فرد با قیمت واقعی به مردم عرضه می شد.

اما به تدریج این روند متفاوت و روند نزولی را طی کرد، روندی که دود ناشی از آن هم به چشم سرمایه های مردمی و در برخی موارد به چشم سهامداران باسابقه رفت.

دست های پشت پرده در رویش های حبابی بورس

حجت الاسلام "علی حیدری"، امام جمعه  ایوان در این باره به ایلام بیدار به نابسامانی های اقتصادی و رانت خواری ها و تباه کردن سرمایه های مردم در بورس و بازار سرمایه اشاره کرد که در راستای بی اعتمادی عمومی به نظام است. رویش های حبابی و ریزش های عجیب و غریب و غیر متعارف در بورس نمی تواند بدون دخالت و بدون دستور صورت گیرد.

وی تصریح کرد:دولت هجم عظیمی از سهام را به مردم فروخت بعد چند ماه سرمایه مردم را بلوکه کرد و پس از آن با ضرر۴۰درصدیچهارمیلیون نفر خریدار سهم را متضرر کرد اما نه مسؤل بورس پاسخگو است نه وزیر اقتصاد پاسخگوست.

برخی از اقتصاد دانان می گویند کار خود دولت است و کمیسیون مجلس می گوید بر اساس اسناد این نابسامانی در بورس به خاطر دخالت های دستوری خود رییس جمهور و مسؤل دفتر ایشان است. پس بایستی رفع ابهام و شفاف سازی کنند و به مردم پاسخ دهند و اجازه ندهند بر نارضایتی ها مردم افزوده شود آن هم در این شرایط دشوار اقتصادی.

نیاز مبرم به آموزش های بورس

از دیگر عوامل شکل گیری این معضل به وجود آمده در بورس می توان به مواردی همچون وجود رانت در مورد سهام خاص که یک عده خاص قبل از اعلام خبر خاص چه مثبت چه منفی در مورد شرکت از آن با خبر شده و به آن سهم ورود یا خروج می کنند، اشاره کرد.

عدم آموزش دیدن مردم در ابتدای حضور در بازار بورس به عنوان یک بازار تخصصی،  تایید و تکذیب اخبار توسط مسئولین و شخص وزیر اقتصاد و وزیر نفت در مورد صندوق پالایشی که علت اصلی ریزش سهام شرکت های پالایشی به عنوان یکی از بنیادی ترین سهام بازار بورس به شمار می رود از دیگر این عوامل است.

اعلام خبر قیمت گذاری دستوری فولاد در مقطعی که بازار کم کم داشت به تعادل می رسید همین خبر باعث ریزش این سهم ها که اثر بسیار زیاد و مستقیمی بر کلیت بازار و عدد شاخص کل داشت و همچنین سبب از دست دادن کف های حمایتی قوی این سهم ها شد که البته این خبر تکذیب شد ولی دیگر کار از کار گذشته بود.

تابلوسازی های غیرواقعی در مورد قیمت یک سری سهام و عدم دخالت ناظر سازمان بورس در این مواقع حساس و دهها موارد ریز و درشت دیگری که باعث شد تا بازار بورس به جای حفظ و افزایش سرمایه مردم به کوره پول سوزی تبدیل شده و شاید این همه دعوت مردم به بورس و سپس خالی کردن جیب ملت برنامه ای از قبل تعیین شده باشد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب