سرویس: استان ایلام
کد خبر: 50243
|
07:15 - 1399/11/06
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

وقف کارگشا و اثربخش در اقتصاد مقاومتی

وقف کارگشا و اثربخش در اقتصاد مقاومتی
وقف می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را برطرف کند و در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار کارگشا و اثر بخش باشد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::امروز كمتر در شهر و يا روستايی وجود دارد كه در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دين و معنويت حضور بيشتری در اين مناطق داشته، انگيزه و تنوع وقف و گستره موضوعات و مصارف وقف هم نمود فراوان تری پيدا كرده است.

وقف یکی از حسنات جاری و ماندگار است که در دین مبین اسلام تاکیدات زیادی بر روی آن شده است، وقف از افتخارات دین اسلام است و از صدر اسلام تاکنون انسان‌های خیر و نیکوکار هرگاه مشکلی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم به وجود می‌آمد با نهایت عشق و ایثار و قرار دادن اموال خود در جهت رفع مشکل اقدام می‌کردند.

رای انفاق راه‌های گوناگونی وجود دارد که وقف یکی از مهم‌ترین مصادیق آن می‌باشد و مهم‌تر از وقف، نیت پاک و خالصانه آن است که انسان چیزی را وقف کند که محبوب دلش می‌باشد و دل کندن از آن کار دشواری است و این مسئله اوج ایمان و اعتقاد به خداوند لایزال را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که واقف حاضر است در راه خداوند از اموال دوست داشتنی خود صرف‌نظر کند. در قرآن کریم آیه‌ای که به طور صریح بر مسئله وقف و احکام آن دلالت کند وجود ندارد ولی آیات بسیار دیگری در قرآن وجود دارند که در آنها خداوند انسان‌ها را به عمل صالح، تألیف قلوب، احسان و برادری، بخشش و تعاون تشویق نموده و نشان دهنده محبوبیت و مطلوبیت عمل وقف و شخص واقف در بارگاه الهی است.

ورود وقف به موضوعات اقتصاد مقاومتی

اما امروز در استان ایلام این سنت حسنه به یک فرهنگ تبدیل شده است، حجت الاسلام عزیزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در این خصوص گفت:  امروزه یکی از مسائل فقهی و شرعی در جامعه مسئله وقف است.

 وی بابیان اینکه امروزه یکی از مسائل فقهی و شرعی در جامعه مسئله وقف است افزود: نیت وقف کننده و نیازهای روز جامعه اهمیت بالایی دارد و لذا بر اساس نیاز جامعه در هر عصر و زمانی بسیاری از واقفین مبادرت به امر وقف می کنند.

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه ایلام ابراز کرد: مسئله وقف می تواند در تمامی زمینه ها انجام شود، بنا بر این وقف باید نهادینه شود تا راهی برای حل بسیاری از مشکلات جامعه امروز باشد.

 حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: وقف مشارکتی جهت رفع موانع اقتصادی اجتماعی و توسعه فرهنگ وقف در جامعه از سوی سازمان اوقاف در حال اجرا است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را برطرف کند و در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار کارگشا و اثر بخش باشد.

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه ایلام  در ادامه تصریح کرد: سند چشم انداز آینده اداره کل اوقاف سند دار کردن کلیه موقوفات و بقاع متبرکه استان است.

 حجت الاسلام عزیزی در پایان تصریح کرد: در خصوص ترویج فرهنگ وقف گام هایی برداشته شده است که در همین راستا کار گروه هایی با عنوان انجمن های یاوران وقف تشکیل شده است.

تشریح اقدامات اوقاف در ایام کرونا

حجت الاسلام عزیزی در ادامه با تشریح اقدامات در ایام کرونا نیز گفت: به منظور حفظ سلامت مراجعان به مساجد این اماکن مذهبی در فواصل زمانی مناسب ضدعفونی می‌شوند.

وی همچنین در خصوص بقاع متبرکه استان نیز گفت: این اماکن متبرکه نیز به طور مستمر ضدعفونی شده و زائران نیز با زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز حضور می‌یابند.

به گفته حجت‌الاسلام عزیزی، در دوره نخست شیوع کرونا کارگاه تولید ماسک در سه مسجد استان راه‌اندازی و در این کارگاه‌ها با مشارکت سپاه امیرالمومنین(ع) بالغ بر ۵۰ هزار ماسک تولید و بین مردم توزیع شد.

 

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد